Tafelblad restaureren

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
289
149
Ik heb voor een appel en een ei deze oude tafel gekocht. De poten zijn in goede staat, even opschuren en schilderen. Het tafelblad is in slechte staat. Zie foto's. Sowieso ga ik van de kopse kant 5cm afzagen. Jammer genoeg is het blad gewoon aan het onderstel genageld :rolleyes: en zorgen de nagels voor verkleuring van het blad.
Iemand een idee welke houtsoort dit is?
Kan ik met klemmen die spleten terug dichten denk je?
Of: blad helemaal van het onderstel losmaken, planken terug los zagen, en helemaal opnieuw lijmen? (Daarvoor moet ik wachten tot ik terug naar school kan, na de vakantie). Dan kan ik ineens de planken nog eens schaven om de meeste gebruikssporen eruit te krijgen.

Of nog andere suggesties? 20211229_162818.jpg

Bijlagen

• 20211229_162827.jpg
    20211229_162827.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 64
  • 20211229_162948.jpg
    20211229_162948.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 64

jorisvh

Post veel
Iemand een idee welke houtsoort dit is?
Kan het niet goed zien, maar ik denk beuk.
Kan ik met klemmen die spleten terug dichten denk je?
Als dat al lukt zal die oplossing geen lang leven beschoren zijn, vrees ik. Vermoedelijk is de tafel gemaakt met hout dat niet droog genoeg was en hebben de planken met de tijd hun natuurlijke droge vorm aangenomen. Als het hout krom wil, dan zal het opnieuw krom willen.
Of: blad helemaal van het onderstel losmaken, planken terug los zagen, en helemaal opnieuw lijmen? (Daarvoor moet ik wachten tot ik terug naar school kan, na de vakantie). Dan kan ik ineens de planken nog eens schaven om de meeste gebruikssporen eruit te krijgen.
dat is zeker de beste oplossing, hoewel ik zelf niet happig zou zijn om hout waar nagels in gezeten hebben door m’n VVD te steken 😱 Er moest maar eens een stukje achtergebleven zijn.
Kan het niet goed zien maar denk dat de planken met losse veren verbonden zijn en sommige van de nagels lijken toegevoegd te zijn in een poging om die losse veren vast te zetten.

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
289
149
Het lijken tand en groefverbindingen, maar de zijkant is zo'n slechte staat dat ik het ook niet goed zie.
Beuk zou wel kunnen, het is ook echt zacht hout. Ik heb al de nagels aan de zijkant eruit geprutst en dat ging makkelijk.

Oh ja, inderdaad door de vandiktebank zal niet mogen. Stom van me.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
624
203
Zutphen
Ik denk ook aan esdoorn. Blad van onderstel verwijderen door loshameren met balkje er tussen. Spijkers verwijderen. Spijkergaten iets uitboren en proppen gebruiken. Indien je geen vvdb wil of kunt gebuiken, reischaaf of proberen met zaag met geleiderail.

• Leuk
Waarderingen: Belgje

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.901
1.077
Omgeving Eindhoven
Het beste is inderdaad loszagen en opnieuw tot een blad verlijmen. Met opnieuw klemmen krijg je de naden niet gevuld, er moet wel lijm tussen om de spleten niet opnieuw open te laten staan.
Ik denk dat het blad ook is gaan werken doordat het aan het onderstel is vastgenageld, dus geen ruimte heeft om uit te zetten en te krimpen.

Probeer inderdaad alle spijkers er zoveel mogelijk uit te krijgen, en ga er daarna nog met een metaaldetector overheen. Dan weet je redelijk zeker of er geen ijzer is achtergebleven en kunnen de planken dus veilig door de vandiktebank. Er is laatst een topic geweest over een Nailfinder; nav dat topic heb ik deze ook aangeschaft en deze bevalt prima.

• Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
289
149
Het blad losmaken was op 10min gefixt....Ik kon get zo omhoog wippen door overal eens mijn beitel onder te steken en een duwtje te geven.
Het onderstel is in betere staat. Dat krijgt nu al een schuurbeurt. Blad moet wachten tot op school over 2 weken.
De onderkant is ook maar euh.... Toch nog de moeite om te recupereren denk ik hè. Met de houtprijzen nu....

Bijlagen

• 20211230_121749.jpg
    20211230_121749.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 43
  • 20211230_123648.jpg
    20211230_123648.jpg
    70 KB · Weergaven: 40
  • 20211230_123701.jpg
    20211230_123701.jpg
    72,3 KB · Weergaven: 42
  • 20211230_124427.jpg
    20211230_124427.jpg
    112,7 KB · Weergaven: 45

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.106
935
Enschede, Twente
Van oudsher was het gebruikelijk om wat niet in het zicht was zo minimaal mogelijk af te werken. Dat die onderkant weinig aandacht heeft gekregen duidt erop dat de tafel meer dan honderd jaar oud kan zijn.

jorisvh

Post veel
De originele maker was wel een nagelfanaat precies. Er lijken ook nagels door de pen en gatverbindingen van de regels aan de poten te zitten.

Als je het blad verzaagd, gevlakt en opnieuw verlijmd hebt, toch maar met bladwervels werken?
Met een lamellenfrees is het makkelijk om hier een daar een groefje in de regels te frezen, evt 2 keer op verschillende hoogte want 4mm groefbreedte is misschien wat weinig.

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
289
149
@Bert Vanderveen
Meer dan 100 jaar oud zou geweldig zijn maar ja, hoe kom je daar achter?

@jelmer
Knap filmpje, wat een geduld zeg. Hij restaureert het terug naar de oorspronkelijke staat. Ik probeer om de meubels er wel wat hedendaagser te laten uitzien. Dus minder donkere afwerking. Maar interessant om zijn aanpak te zien.

@jorisvh
Ik had nog niet van bladwervels gehoord maar na wat googlen zie ik wat je bedoelt. Interessante oefening voor mij.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
289
149
Update: na het verzagen van het blad bleek dat het niet zou lukken om er een nieuw mooi blad van te maken dat breed genoeg is voor de tafel. Ook de poten bleken allemaal oneven. Haha.
Dus heb ik het onderstel ook verzaagd en hou ik de poten voor een helemaal nieuw project.
Ook de planken van het blad (populier) hou ik voor iets anders, ik zie nog wel 😉

Weer wat geleerd!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.