Tafelblad met bijenwas en kringen

Belgje

Actieve deelnemer
Hey,

Tijdje terug heb ik voor een vriendin/goede kennis een grenen tafel opgeknapt. Ze wou graag een verouderde look dus ik heb de tafel met azijn-staalwol vergrijsd. Normaal gezien zou ik zelf kiezen om ze daarna te vernissen. De tafel wordt dagelijks gebruikt als eettafel. Intensief gebruik dus. Zelf wou ze dat niet omdat ze houdt van tafels die doorleefd zijn. Ik heb toch aangedrongen om er dan minstens nog een laag bijenwas op te zetten,dat was ok.
Dus nu heeft ze de tafel ongeveer een maand en ondervindt ze toch dat er iets te gemakkelijk kringen op komen. Geen verwijten naar mij toe hoor, maar ze vraagt toch of we nog iets kunnen doen om dat toch wat meer te beschermen.
Er staat al bijenwas op dus vernissen daarover gaat volgens mij niet lukken he.
Dus....wat wel? Toch weer kaal schuren? Iets anders?

1000062257.jpg

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
386
156
Almen aan zee
Je zou de waslaag er ook af kunnen halen met iets van groene zeep, of biotex bijvoorbeeld.

Dan de tafel goed in de olie zetten, een houtolie verdund met terpentijnolie.
Als die olie goed is ingetrokken (meerdere lagen?) dan weer een sluitlaag met was erop zetten.
Zo nu en dan bijhouden.

Anders inderdaad helemaal kaal maken, en een vernis- of laklaag erover.
En dat ook eens in de zoveel tijd bijhouden.

• Leuk
Waarderingen: Belgje

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
688
294
Zutphen
De kring krijg je (voor het grootste gedeelte) weg door dunne bijenwas ( wat verdunnen met terpentijn) op de kringplek te brengen en vervolgens met een föhn of elektrische verfafbrander de was vloeibaar te maken en onderwijl inwrijven. Daarna goed uitwrijven. Een in de was gezette tafel kan niet lang tegen staand vocht zoals een nat glas dat er voor een aantal minuten op blijft staan. In zo'n geval gebruik je onderzetters.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.