Tafelblad maken met "te korte" planken... gouden tip?

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Hallo allemaal, na weer een uur lang zinloos internetten naar plaatjes en voorbeelden roep ik jullie hulp in. Van een kennis heb ik prachtig inlands kersenhout gekregen. Het hout is nu nog onbekantrecht en zo'n 28mm dik (daar gaat dus nog wel wat af). Ik zou er graag een tafel van maken. De tafel zou tamelijk groot worden (ca 220 x 100), maar de planken zijn effectief zo'n 1,90 lang. Ik broed dus op een ontwerp wat mij kan helpen met twee dingen: hoe maak ik het hanteerbaar om te bouwen, en hoe maak ik een tafelblad met deze "te korte" delen. Ik ben benieuwd naar jullie ongetwijfeld creatieve oplossingen! Of afbeeldingen van ideeën, natuurlijk.
Er zijn ook wel enkele planken dikker (50mm onbewerkt), maar ik denk dat ik die nodig heb voor het onderstel.
Ik zit zelf bijv. te denken aan twee delen waarbij ik een rand maak met een soort paneel er in. Wel alles vlak houden aan de bovenkant natuurlijk. Maar dan houd ik natuurlijk wel een druk blad, met een forse naad middenos. voordeel is wel dat ik de tafel ooit kan verhuizen.
 

Bijlagen

  • Unknown.jpg
    Unknown.jpg
    184,6 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
282
128
55
Luzy Saint Martin
Aan beide kopkanten een rekeind plaatsen. Uiteraard wel zo geconstrueerd dat het hout nog kan werken.


5-1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Je kan de planken ook in wildverband verlijmen om te verlengen. Zoals dit:
Screenshot_20230501_095348.jpg
In principe hoef je het kops hout zelfs niet te lijmen, als je maar genoeg overlap van langshout hebt. Maar ik doe het meestal toch omdat het kleine moeite is.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.768
738
Enschede, Twente
En wat denken jullie van planken dwars gebruiken in plaats van in de lengte? Wat voor soort constructie zou daarbij kunnen?
Natuurlijk kan dat. Je ziet het niet veel omdat er zo veel meer werking is en dat vergt wat meer aandacht voor de verbinding met het onderstel (oftewel meer tijd en meer money). Randen afwerken is ook een dingetje (het meeste is dan kops!).
Ook belangrijk: aan de einden vooral niet te veel overstek omdat de planken daar steun nodig hebben om niet af te breken.
Ben benieuwd wat je ervan maakt!
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Het hout dat je wilt gebruiken is waarschijnlijk te vochtig als het alleen buiten / windgedroogd is. Tel daar bij op dat kersenhout behoorlijk werkt, waardoor ik jou niet aanraad om daar zomaar een tafel van te maken. Meet het vochtgehalte en wie weet valt het mee....
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Natuurlijk kan dat. Je ziet het niet veel omdat er zo veel meer werking is en dat vergt wat meer aandacht voor de verbinding met het onderstel (oftewel meer tijd en meer money). Randen afwerken is ook een dingetje (het meeste is dan kops!).
Ook belangrijk: aan de einden vooral niet te veel overstek omdat de planken daar steun nodig hebben om niet af te breken.
Ben benieuwd wat je ervan maakt!
Ja, ik eigenlijk ook wel…..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.