Tafelblad dan toch maar verlijmen met PU lijm of gewoon witte lijm?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.626
296
Hier op het forum is volgens mij de algemene trend om tafelbladen met de bekende witte houtlijm te te lijmen.
in deze video wordt daar wat anders over gedacht:


Het gaat om de eerste 8 minuten ongeveer.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.373
2.023
Terkaple
www.woodworking.nl
Onze Europese houtsoorten laten zich heel goed met witte houtlijm verbinden. Tropische houtsoorten zijn soms lastiger, vettig, dichte structuur, die kun je soms beter lijmen met PU lijm. De Houtzagerij in Akkrum heeft veel ervaring met het verlijmen van allerlei houtsoorten tot tafelbladen, van hem heb ook deze info. Als je er hout koopt of een keer naar binnen loopt, kun je het altijd vragen. Bellen is niet zo handig.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.062
552
Noord-Veluwe
Ik vind PU-lijm vreselijk spul en werk er helemaal niet graag mee.

Op enkele specifieke gevallen na is het echt niet beter dan gewone lijm. Sommige testen lijken erop te wijzen dat het significant beter is wanneer je kopshout verlijmt. Het schijnt beter in de holte van de houtvezels te kunnen dringen. Kan zelf helaas niet bevestigen of dat echt waar is. Maar bij langshout is het lood om oud ijzer, want moderne lijm is in dat geval sowieso sterker dan het hout, mits goed toegepast. En ook bij vettige houtsoorten schijnt het beter te werken. Aan de andere kant kan het niet erg goed tegen langdurige blootstelling aan vocht en hoge cq. wisselende temperaturen. Dat laatste heb ik ook zelf mogen ervaren. Ik heb ooit voor iemand een droger voor kruiden gebouwd die ik met PU-lijm had verlijmd. Met de kennis van toen leek me dat een goede keuze. Niet dus. Na 3 jaar liet de boel los. Het kan uiteraard zijn dat het aan mijn lijmkunsten heeft gelegen, maar ik vermoed van niet. Ik had ook rekening gehouden met de richting van de houtvezels, dus dat was het ook niet. Later heb ik de kast opnieuw gelijmd met doodgewone D2 lijm en sindsdien is die niet meer kapot gegaan.

Voor een tafelblad, waarbij je meestal langshout verlijmt, zou ik gewoon naar witte lijm grijpen. Mocht je verwachten dat het tafelblad vaak nat wordt gemaakt, kies dan voor de zekerheid een D3. D4 is overkill voor een tafel.

Mocht tijd een factor zijn, dan heb je ook gewone lijmen die een kortere clamp time/cure time hebben.

Maar goed, het kan zijn dat mijn aversie tegen PU-lijm mijn beeld teveel kleurt. Just my €0.02
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
806
172
Heerde
marinusvannorel.nl
Feico heeft een leuke sponsordeal. Feico moet nu eenmaal ook ergens van leven.
Zo te horen in zijn film in ieder geval met Rubio monocoat.

De lofzang op de PU lijm viel mij ook op, maar het viel mij ook op dat hij alleen maar de soort noemde en niet de leverancier.
Vreemd is dat hij aangeeft dat hij het alleen aanbrengt op droog hout, terwijl PU-lijm water nodig heeft om uit te harden.

Ik gebruik zowel de witte houtlijm (meestal D3 van de Action) als de PU lijm van Wurth als Feico.
Bij PU lijm maak ik een deel vochtig met een plantenspuit of vochtige doek en op het andere deel doe ik dan de PU-lijm. De uitgeperste "bruis" wordt dan wel veel sneller hard.

De PU-lijm alleen als het D4 moet zijn. Je krijgt het niet zo makkelijk van de handen als witte lijm.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.373
2.023
Terkaple
www.woodworking.nl
Lijm die sneller uithard, of het nu witte houtlijm, Pu of epoxy is, levert altijd een slechtere verbinding op dan lijm die langzaam uithard. De verbinding kan dan nog wel goed genoeg zijn, maar langzaam uitharden en het werkstuk mer rust laten geeft echt de beste verbinding.

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.830
3.194
Gaanderen
Voor mij alleen pu lijm als het moet. Bij de expres lijmen moet je nog meer uitkijken met de pu variant. Bij kamertemperatuur heb je maar 5 minuten. In de zomer bij 30 graden, seconden ( of ietsje meer)
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
158
66
Zaanstreek
Hmm, gekke (valse) verstekken in constructie-multiplex (underlayment, arauco etc) zou ik nog wel eens een PU-lijm voor gebruiken, maar verder binnen echt niet. Een goede langshout-verlijming in (europees) goed gedroogd meubelhout is sterker dan de houtnerf, mits goed verwerkt & geklemd.

Als je zelfs te ongeduldig bent om een blad een half uurtje te laten liggen, dan moet je eerst eens gaan kijken naar je hoeveelheid koffie & nicotine op een dag ;-) Een kwestie van een normale werkvoorbereiding, in de droogtijd kan je werken aan andere onderdelen of bijvoorbeeld de werkplek voorbereiden op latere bewerkingen.

Ik zie ook veel youtubers een balk massief vlakken en vandikte, maar vervolgens niet strijken & vanbreedte. Dat gaat dan weer op de tafelzaag. Tsja, zo leren wij dat de studenten hier niet aan hoor..
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.376
3.168
Niet iedereen heeft een vlakbank met een zijstrijker of een grote freesbank met lange geleiders. Dan is zagen best een goede mogelijkheid. Recht en haaks zijn belangrijker, dan spiegel glad.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Bij Pu lijm moet ook altijd geklemd worden ivm drogen van schuim op zijn plaats blijft en door eigenschappen van lijm hoeft het oppervlak niet 100 procent vlak te zijn.
Kwa sterkte maakt geen verschil tussen beide soorten lijm. Maar die hij gebruikt heeft weinig bruis. Maar hij weet zelf niet waar hij vandaan komt. Want is gewoon wurth. We hebben daar ook altijd kozijnen mee gelijmd
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.668
1.111
Riemst
Als je toch absoluut PU wil gebruiken, neem dan een PU kitlijm. Of Woodmax. PU bruislijm geeft vooral rotzooi.
Maar zoals al zo vaak gezegd, gewone PVAC van de bouwmarkt is gewoon de beste oplossing. Het enige verschil tussen de verschillende merken is de open tijd. En de open tijd is voornamelijk een punt als het behoorlijk warm (meer dan 25°C) in de werkplaats is.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
194
38
Oss
Als je toch absoluut PU wil gebruiken, neem dan een PU kitlijm. Of Woodmax. PU bruislijm geeft vooral rotzooi.
Maar zoals al zo vaak gezegd, gewone PVAC van de bouwmarkt is gewoon de beste oplossing. Het enige verschil tussen de verschillende merken is de open tijd. En de open tijd is voornamelijk een punt als het behoorlijk warm (meer dan 25°C) in de werkplaats is.

Deze lijm schuimt niet zoveel en deze lijm is iets meer elastisch dan pvac lijm. Overigens is dit een kitlijm
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
255
70
Moet zeggen, heb ooit bij een interieurbouwer gewerkt die ook rapid pur gebruikte, ik kende het niet. Hij gebruikte het om vulhout te lijmen tussen opgedikte planken van gemelamineerd spaanplaat. De reden was dat dit goed zou hechten op melamine. Dit werkte goed. De lijm is eerder stroperig dan bruisend. Daar gebruikten we verder voor alle andere passende verbindingen en verstekken gewoon witte houtlijm en dat doe ik zelf ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.