Ik vind PU-lijm vreselijk spul en werk er helemaal niet graag mee.
Op enkele specifieke gevallen na is het echt niet beter dan gewone lijm. Sommige testen lijken erop te wijzen dat het significant beter is wanneer je kopshout verlijmt. Het schijnt beter in de holte van de houtvezels te kunnen dringen. Kan zelf helaas niet bevestigen of dat echt waar is. Maar bij langshout is het lood om oud ijzer, want moderne lijm is in dat geval sowieso sterker dan het hout, mits goed toegepast. En ook bij vettige houtsoorten schijnt het beter te werken. Aan de andere kant kan het niet erg goed tegen langdurige blootstelling aan vocht en hoge cq. wisselende temperaturen. Dat laatste heb ik ook zelf mogen ervaren. Ik heb ooit voor iemand een droger voor kruiden gebouwd die ik met PU-lijm had verlijmd. Met de kennis van toen leek me dat een goede keuze. Niet dus. Na 3 jaar liet de boel los. Het kan uiteraard zijn dat het aan mijn lijmkunsten heeft gelegen, maar ik vermoed van niet. Ik had ook rekening gehouden met de richting van de houtvezels, dus dat was het ook niet. Later heb ik de kast opnieuw gelijmd met doodgewone D2 lijm en sindsdien is die niet meer kapot gegaan.
Voor een tafelblad, waarbij je meestal langshout verlijmt, zou ik gewoon naar witte lijm grijpen. Mocht je verwachten dat het tafelblad vaak nat wordt gemaakt, kies dan voor de zekerheid een D3. D4 is overkill voor een tafel.
Mocht tijd een factor zijn, dan heb je ook gewone lijmen die een kortere clamp time/cure time hebben.
Maar goed, het kan zijn dat mijn aversie tegen PU-lijm mijn beeld teveel kleurt. Just my €0.02