Tafelblad Amerikaans noten

Invator

Nieuw lid
13 mei 2024
10
1
Boortmeerbeek
Hoi allen,

onlangs enkele zeer mooie geschaafde balken (~4mx20cmx5.5cm) Amerikaans noten (super prime, KD) op de kop kunnen tikken. Het plan was/is hiermee onder andere een tafelblad te maken voor de eetkamer van ongeveer 2m80x1m.

Wegens een aantal defecten in de balken is het niet mogelijk deze als geheel te gebruiken, en was het plan om deze te doubleren naar 2.7cm ongeveer, om vervolgens weer te schaven naar 2.1-2.2cm. Op een stuk van 1m50 is dit voldoende om de kromming na het doubleren er terug uit te halen (maar vraag me af of dit nog gaat lukken op 2m80).

Hierbij dan ook de vraag - dit gaat een relatief dun blad opleveren, en hoeveel deze op een matrix voet komt, maak ik mij toch zorgen omwille van de stabiliteit / flex. Iemand hier enige mening / ervaring over? bedankt alvast! Er komen ook verstevigingen uit staal aan de onderkant tegen het kromtrekken.

Voorlopig had ik deze plannen opgeborgen omwille van bovenstaande, maar wou toch nog even checken of ik hier geen mooi blad laat liggen :)

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.593
451
Dordrecht
2,8m met die dikte is ambitieus, eea hangt ook af van de constructie onder je blad, dus je onderstel.
Ik weet trouwens niet hoe je wilt gaan stabiliseren, maar met die dikte is dat ook lastig als het subtiel moet zijn.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.066
910
Enschede, Twente
Een blad met twee cm dikte is voor een tafel van 280*100 cm geen gezicht. Dat ten eerste en is bovendien een mening.
Maar: als je het optisch opkrikt door de randen op te dikken tot 4 cm wordt het een ander verhaal. Met die dikkere randen kun je ook een onderconstructie verbergen, waardoor het makkelijker wordt een stabiel blad te krijgen.

Invator

Nieuw lid
13 mei 2024
10
1
Boortmeerbeek
Een blad met twee cm dikte is voor een tafel van 280*100 cm geen gezicht. Dat ten eerste en is bovendien een mening.
Maar: als je het optisch opkrikt door de randen op te dikken tot 4 cm wordt het een ander verhaal. Met die dikkere randen kun je ook een onderconstructie verbergen, waardoor het makkelijker wordt een stabiel blad te krijgen.
bedankt Bert, niet specifiek gezegd in de eerste post maar dit zat inderdaad ook al in gedachten moest het
blad te dun uitvallen (randen omplooien)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.