Tafel van vurenhout?

sjefke1993

Nieuw lid
19 jan 2020
12
1
Beste houthobbyisten!

Ik wil een tafel maken voor bordspellen op te spelen, nu zat ik te denken om deze van vuren hout te maken. Wat zijn de redenen om dit niet te doen? Op internet lees ik namelijk her en der dat vuren enorm vervormd en dat heb ik natuurlijk liever niet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
hoe droog en van welke kwaliteit is jouw vuren ?
hoe breed, dik & lang zijn de planken ?
hoe ga je ze verbinden ?
komt er een onderstel dat de werking tegen gaat ?
het meest stabiele materiaal is multiplex
pak 18 mm & zet er een vertikale boor rond
 
  • Leuk
Waarderingen: Dnaleor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Beste houthobbyisten!

Ik wil een tafel maken voor bordspellen op te spelen, nu zat ik te denken om deze van vuren hout te maken. Wat zijn de redenen om dit niet te doen? Op internet lees ik namelijk her en der dat vuren enorm vervormd en dat heb ik natuurlijk liever niet.
Waarom wil je zelf een tafel uit vurenhout maken?
Wil je speciale afmetingen, een bepaald patroon op het tafelblad, of gewoon omdat je het leuk lijkt om het zelf te doen. Als je een goedkope tafel wil, kan je waarschijnlijk beter in de Ikea langs gaan. Voor wat daar een tafel kost, kan je geen hout kopen.
Voor 69 euro ga je geen timmerpaneel vinden voor het blad.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

sjefke1993

Nieuw lid
19 jan 2020
12
1
Uiteraard doe ik het voor de hobby, en omdat het model tafel niet makkelijk te verkrijgen is (tafel voor bordspellen/wargames).

Qua ontwerp ben ik er nog niet helemaal uit, wel wil ik een dieper gelegen gedeelte midden in de tafel, zoals op onderstaande afbeelding.

1655211277089.png
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vurenhout is een hele zachte houtsoort. Normaal zou ik zeggen dat als je daarmee kunt leven het een prima goedkope optie is om mee te 'oefenen'. Maar sinds een aantal jaar is de prijs van hout in het algemeen enorm opgeslagen en ik koop zelden nieuw hout (ben meer van het hergebruik) dus ik durf niet te zeggen dat dit nu nog een vergelijkbare optie is.

Wat je kunt doen is een hele bende pallets demonteren en dat hout hergebruiken, of gewoon naar andere soorten kijken. O.a. Douglas is nog goed te krijgen maar let wel, dat is ook best bewerkelijk hout, het sloopt je gereedschap en is toch niet zo hard als je zou willen (vooral taai). Het bevat vaak ook relatief veel knoesten en harspockets.

Indien je het hout goed droogt of droog koopt hoeft het helemaal niet (veel) te werken. Case in point: mijn eigen eetkamertafel van douglas hout. Meer dan een jaar terug gebouwd en staat sindsdien in onze huiskamer. Heeft in dat jaar dat hij er staat geen zichtbare werking meer vertoond.

20220614_145633.jpg
20220614_145654.jpg

Zoals je ziet verkrijgt het na gebruik, zoals alle hout, een 'patina' zoals men dat ook wel noemt. Met andere woorden, je gaat het gebruik (in ons geval 3 kinderen, omgevallen melkbekers, eten, potloden, meppen, prikken, slaan, krassen) erin zien. Als je dat niet wilt, kies dan een (veel) hardere houtsoort en overweeg een afwerking die dit weerstaat (b.v. meerdere harde laklagen of epoxy). Ik heb gewoon rauwe lijnolie gebruikt en dit goed laten indrogen (opbrengen en na 15min het overtollige weer afnemen).

Denk ook over je constructie. Ik heb het blad 'zwevend' gemonteerd, dus met bladverbinders die werking toestaan zodat het blad, indien het zwelt of krimpt, het frame niet kapot trekt.
 
Laatst bewerkt:

Oostrozebeke

Nieuw lid
12 jun 2022
2
1
Badminton03
Dag Sjefke, ik zou je aanraden om de onderzijde van de bak te maken in plaatmateriaal. (Dat zal je al veel gedoe besparen). Om te werken met massief hout is het beter dat je ook zelf het hout kan uitkiezen en schaven. Met vuren kan je zeker een tafel bouwen maar leg deze bijvoorbeeld enkele weken binnen zodat het kan acclimatiseren. Daarnaast kan je bijvoorbeeld materialen recycleren zoals hierboven werd vermeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dag Sjefke, ik zou je aanraden om de onderzijde van de bak te maken in plaatmateriaal. (Dat zal je al veel gedoe besparen). Om te werken met massief hout is het beter dat je ook zelf het hout kan uitkiezen en schaven. Met vuren kan je zeker een tafel bouwen maar leg deze bijvoorbeeld enkele weken binnen zodat het kan acclimatiseren. Daarnaast kan je bijvoorbeeld materialen recycleren zoals hierboven werd vermeld.
Dat is nog makkelijker inderdaad. Voor minder dan honderd euro heb je een plaat multiplex. Heel stevig en superstabiel, werkt niet en is in principe perfect vlak. Maarrrrr er zijn je velen voorgegaan die beginnen met een Ikea meubel, en die vervolgens aanpassen. Voor dat geld snap ik de keuze, Ikea is alleen wellicht milieutechnisch niet de beste optie, mocht je dat een factor vinden.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.