Tafel ontwerp

DeZager

Nieuw lid
4 feb 2022
14
1
G-town
Hallo

Ik ben benieuwt wat jullie vinden mijn tuintafel ontwerp. Het onderstel is er al, zit aan elkaar met Domino's (wat een zalige machine, ooit ga ik ervoor zwichten).

Het gaat mij hier vooral over het tafelblad: Zoals je op de tekeningen kan zien maak ik een constructie die ik met halfhoutverbindingen aan het onderstel verbind. Op deze constructie ga ik dan mijn planken vastzetten.

Ik wil dit doen omdat denk dat deze constructie er ook voor gaat zorgen dat de tafel 1 stevig geheel gaat vormen en dat ze dus niet gaat wiebelen.

Is dit een goed idee? Of ben ik het veel te moeilijk aan het maken? Of juist veel te makkelijk:)

Alvast bedankt voor de feedback
 

Bijlagen

  • tafel2.PNG
    tafel2.PNG
    27,3 KB · Weergaven: 20
  • tafel.PNG
    tafel.PNG
    82,2 KB · Weergaven: 19

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

de tekeningen beschouw ik als onderdeel van het onderstel
de stabiliteit hangt af van de nauwaansluitendheid van je halfhoutverbindingen en van de hoekverbindingen
het tafelblad, zeker wanneer het massief is, zet je met bladwervels vast

1656539233063.png
 

DeZager

Nieuw lid
4 feb 2022
14
1
G-town
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

de tekeningen beschouw ik als onderdeel van het onderstel
de stabiliteit hangt af van de nauwaansluitendheid van je halfhoutverbindingen en van de hoekverbindingen
het tafelblad, zeker wanneer het massief is, zet je met bladwervels vast

Bekijk bijlage 120845

Alvast bedankt voor de snelle response. Het blad gaat niet massief zijn. Ik ging de planken naast elkaar op het frame vastschroeven met een klein spleetje tussen zodat elke plank individueel nog kan werken. Heb ik dan ook bladwervels nodig?
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Hallo

Ik ben benieuwt wat jullie vinden mijn tuintafel ontwerp. Het onderstel is er al, zit aan elkaar met Domino's (wat een zalige machine, ooit ga ik ervoor zwichten).

Het gaat mij hier vooral over het tafelblad: Zoals je op de tekeningen kan zien maak ik een constructie die ik met halfhoutverbindingen aan het onderstel verbind. Op deze constructie ga ik dan mijn planken vastzetten.

Ik wil dit doen omdat denk dat deze constructie er ook voor gaat zorgen dat de tafel 1 stevig geheel gaat vormen en dat ze dus niet gaat wiebelen.

Is dit een goed idee? Of ben ik het veel te moeilijk aan het maken? Of juist veel te makkelijk:)

Alvast bedankt voor de feedback
Je verzwakt de leggers enorm met die halfhouts verbindingen. Dat komt omdat je in twee richtingen tegelijk wil overspannen. Maak één van de twee secundair en gebruik je domino om te verbinden. De andere richting wordt doorgaand.
 

DeZager

Nieuw lid
4 feb 2022
14
1
G-town
Je verzwakt de leggers enorm met die halfhouts verbindingen. Dat komt omdat je in twee richtingen tegelijk wil overspannen. Maak één van de twee secundair en gebruik je domino om te verbinden. De andere richting wordt doorgaand.
Dat idee had ik ook, ik zou zelfs de andere richting volledig kunnen laten vallen?
 

Doubledot

Actieve deelnemer
2 jan 2021
86
38
Zaanstreek
Als de constructie het toelaat zou je ook nog hoekklossen / schorren kunnen zetten in je hoekverbinding. Je hebt geen maten in je model staan, maar zo'n ligger die alleen met een domino vastzit en vervolgens in de regen staat kan nog wel eens wat speling gaan ontwikkelen. Met een hoekklos zorg je voor veel meer stijfheid in je hoeken en daarmee je tafel.

Verder kan je inderdaad met de domino heel mooi 1 richting doorlopend maken, terwijl je de ander met domino's in delen ertussen zet. Is wellicht ook minder werk dan al die halfhout overkepingen. Of inderdaad naar slechts 1 richting en dan misschien 3 liggers - afhankelijk van de hartafstand tussen die jongens en je bladdikte uiteraard.

Als het losse planken zijn hoef je inderdaad geen bladwerfels toe te passen. :)
 

Bijlagen

  • 2022-06-30 09_29_26-Clipboard.png
    2022-06-30 09_29_26-Clipboard.png
    2,9 KB · Weergaven: 18
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

DeZager

Nieuw lid
4 feb 2022
14
1
G-town
Als de constructie het toelaat zou je ook nog hoekklossen / schorren kunnen zetten in je hoekverbinding. Je hebt geen maten in je model staan, maar zo'n ligger die alleen met een domino vastzit en vervolgens in de regen staat kan nog wel eens wat speling gaan ontwikkelen. Met een hoekklos zorg je voor veel meer stijfheid in je hoeken en daarmee je tafel.

Verder kan je inderdaad met de domino heel mooi 1 richting doorlopend maken, terwijl je de ander met domino's in delen ertussen zet. Is wellicht ook minder werk dan al die halfhout overkepingen. Of inderdaad naar slechts 1 richting en dan misschien 3 liggers - afhankelijk van de hartafstand tussen die jongens en je bladdikte uiteraard.

Als het losse planken zijn hoef je inderdaad geen bladwerfels toe te passen. :)
Een hoekklos ging ik idd ook nog plaatsen. De afstand is ongeveer 1.6m. Mijn intuitie zegt dat 2 balken waarschijnlijk gaan volstaan, maar better safe then sorry :)
 
J

j1eke

Guest
Wat voor hout gebruik je voor het blad? Afhankelijk van hoe stabiel de houtsoort is zou 2 punten van bevestigen wat weinig kunnen zijn om alles netjes parallel te houden.
 
J

j1eke

Guest
Ik zou zelf gaan voor drie punten van bevestiging, redelijk dicht bij de uiteinden en eentje in het midden. Maar als de tafel maar klein is, dan lijkt dat misschien wat veel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.