Tabletop-opzetwerkbank

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
De afgelopen tijd merkte ik dat ik miste dat ik hout kon klemmen op mijn werkbank. Ik heb een vaste werkbank met onderkasten eronder, met een metalen bankschroef erop. Maar deze bankschroef is niet echt geschikt voor houtbewerking, omdat hij te hoog boven de werkbank uitsteekt (dus te hoog is qua werkhouding) en vooral omdat je in zo'n metalen klem hout niet goed kunt klemmen zonder het te beschadigen.
En de werkbank zelf heeft een rand die niet ver genoeg oversteekt tov de onderkasten om er met een lijmklem hout goed plat op vast te klemmen (daar ga ik dus binnenkort nog een lat op lijmen om deze rand breder te maken).
Maar meestal gebruik ik tegenwoordig mijn zaagtafel als werkruimte (omdat deze midden in de werkplaats staat).

Na lang gedacht te hebben dat ik het er maar mee moest doen, omdat ik anders rigoureus zou moeten verbouwen, kwam ik laatst de Sjobergs mobiele werkbank tegen. Maar deze heeft een paar minpunten; een ervan is dat ze met een 19mm systeem werken. En ik heb al een losse plaat hout met 20mm gaten en de nodige accesoires.

Dus naar dit voorbeeld geleend en er mijn eigen draai aan gegeven om er een te maken naar mijn eigen maten en wensen.
Ik heb een Peaktool dubbele werkbankspindel gekocht voor dit doel.

IMG_1458.JPEG
Stapeltje beukenhout bij iemand opgehaald. Beetje veel te veel, dus als er iemand nog wat beuken balkjes (5x6,5x77 cm) nodig heeft?

IMG_1504.JPEG
Gevlakt, geschaafd en uitgelegd.

IMG_1511.JPEG

IMG_1512.JPEG
Domino's ingefreesd en in de lijmklemmen. Je kunt nooit genoeg klemmen hebben...

IMG_1543.JPEG
Klaar om de gaten erin te frezen, hetzelfde als de Festool MFT. Ben nu al blij met m'n nieuwe OF1010.

IMG_1546.JPEG
Gaten zitten erin, 2 lagen Osmo hardwax-olie erop.

IMG_1548.JPEG
En de spindel ook gemonteerd en dus klaar, hier met 2 kleine klemmen vastgezet aan de zaagtafel.

IMG_1550.JPEG
Hier is ook de extra rij gaten goed te zien die ik erin heb gefreesd om ook smalle delen op het blad te kunnen klemmen met de spindel.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
De afgelopen tijd merkte ik dat ik miste dat ik hout kon klemmen op mijn werkbank. Ik heb een vaste werkbank met onderkasten eronder, met een metalen bankschroef erop. Maar deze bankschroef is niet echt geschikt voor houtbewerking, omdat hij te hoog boven de werkbank uitsteekt (dus te hoog is qua werkhouding) en vooral omdat je in zo'n metalen klem hout niet goed kunt klemmen zonder het te beschadigen.
En de werkbank zelf heeft een rand die niet ver genoeg oversteekt tov de onderkasten om er met een lijmklem hout goed plat op vast te klemmen (daar ga ik dus binnenkort nog een lat op lijmen om deze rand breder te maken).
Maar meestal gebruik ik tegenwoordig mijn zaagtafel als werkruimte (omdat deze midden in de werkplaats staat).

Na lang gedacht te hebben dat ik het er maar mee moest doen, omdat ik anders rigoureus zou moeten verbouwen, kwam ik laatst de Sjobergs mobiele werkbank tegen. Maar deze heeft een paar minpunten; een ervan is dat ze met een 19mm systeem werken. En ik heb al een losse plaat hout met 20mm gaten en de nodige accesoires.

Dus naar dit voorbeeld geleend en er mijn eigen draai aan gegeven om er een te maken naar mijn eigen maten en wensen.
Ik heb een Peaktool dubbele werkbankspindel gekocht voor dit doel.

Bekijk bijlage 105757
Stapeltje beukenhout bij iemand opgehaald. Beetje veel te veel, dus als er iemand nog wat beuken balkjes (5x6,5x77 cm) nodig heeft?

Bekijk bijlage 105758
Gevlakt, geschaafd en uitgelegd.

Bekijk bijlage 105759

Bekijk bijlage 105760
Domino's ingefreesd en in de lijmklemmen. Je kunt nooit genoeg klemmen hebben...

Bekijk bijlage 105761
Klaar om de gaten erin te frezen, hetzelfde als de Festool MFT. Ben nu al blij met m'n nieuwe OF1010.

Bekijk bijlage 105762
Gaten zitten erin, 2 lagen Osmo hardwax-olie erop.

Bekijk bijlage 105763
En de spindel ook gemonteerd en dus klaar, hier met 2 kleine klemmen vastgezet aan de zaagtafel.

Bekijk bijlage 105764
Hier is ook de extra rij gaten goed te zien die ik erin heb gefreesd om ook smalle delen op het blad te kunnen klemmen met de spindel.
Mooi gemaakt. Welke spindel (linkje?) heb je gebruikt?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Welke spindel (linkje?) heb je gebruikt?
De Peaktool dubbel geleide werkbankspindel 215 mm. Link stond al boven de 1e foto, maar bij deze:

Die wordt wel geleverd zonder houten wringstok, dus als je die niet zelf kunt/wilt draaien moet je er een bij kopen, deze bijvoorbeeld.
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Ik zit even door de werkstukken te bladeren, maar wat een fantastisch ding! Nu een paar maanden later, nog steeds goed in gebruik? Ik ga er ook 1 maken denk ik :)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Nu een paar maanden later, nog steeds goed in gebruik?
Zeker, wordt veel gebruikt. Ik snap nu eigenlijk niet hoe ik dat hiervoor deed, met het geklooi met losse lijmklemmen op de zaagtafel etc. :unsure:

Ik zie nu dat ik nog niet had laten zien hoe ik 'm heb opgehangen.
IMG_1627.JPEG

Gelijk ook maar wat andere ophanghaken gemaakt en opgehangen, voor m'n lijmklemmen. Er was nog net wat ruimte omheen op het muurtje.
Daar moeten alleen nog houten beschermplankjes op de stalen steun worden vastgemaakt, maar die stonden bij het maken van de foto's nog te drogen van de hardwax-olie. Voor de foto's alvast de klemmen erop gehangen (en om ze uit de weg te hebben uiteraard).

IMG_1630.JPEG

IMG_1628.JPEG
Zo, past precies 😎
De klemmen die nu rechtsonder hangen, moeten eigenlijk op de haak erboven hangen, en op die plek komen klemmen van 1 maatje langer.

IMG_1629.JPEG

IMG_1631.JPEG
En dan het hele muurtje.
Ook nog wat klemmen boven de deur. In een kleine werkplaats moet je creatief zijn... Dus de deur is om werktekeningen op te plakken en tegelijk kapstok voor de werkjassen. Beitels pasten precies tussen de lichtschakelaars, eronder ruimte voor de staal-variant van de mft (lastafel) en de brandblusser.
Voor het ophangen van dit alles wel even de foto's van de verbouwing teruggekeken om zeker te weten waar de electraleidingen lopen...
 

Bekool

Nieuw lid
31 okt 2023
4
0
Twello
Geweldige oplossing! Ik heb jouw opzetwerkbank afgelopen weekend op de open dag hout in Zutphen mogen bewonderen en was onder de indruk. Heb je er toevallig ook een werktekening of een lijst met afmetingen van?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Heb je er toevallig ook een werktekening of een lijst met afmetingen van?
Het heeft langer geduurd dan gehoopt, even wat andere zaken tussendoor gekomen. Maar bij deze de schets in Fusion360 opgezocht.
Tov mijn werkbankje zitten er een paar kleine veranderingen in de schets, ik heb het werkbankje dit voorjaar nog voor iemand anders gemaakt en daar toen een paar wijzigingen aangebracht (oa ivm de toen beschikbare houtmaten en wat minder handige ontwerpkeuzes en wegwerken van foutjes die ik in de eerste versie had gemaakt). Ook heb deze 2e werkbank bijna volledig met de CNC uitgefreesd ipv de gaten bijvoorbeeld met de mal te frezen.

Allereerst het boven- en onderaanzicht:
Bovenaanzicht2.JPG
Onder2.JPG
De liggers, de drie lage delen zijn 24mm hoog, de 2 'nokken' hebben een totale hoogte van 45mm (steken dus 21mm uit tov de lage delen).
Liggers2.JPG
En het bovenaanzicht met de maten:
Steunbalken.JPG
De liggers zitten dus met slobgaten vastgeschroefd (met korte tellerkopschroeven) onderop het blad, om dat de kans te geven om te werken:
slobgaten.JPG

En de tekening van het bovenblad. De balk links van de stippellijn is de vaste voorbalk (op het onderaanzicht die balk met de sponning), het gestippelde vak middenin is de plaats waar de spindel zit vastgeschroefd (met de 4 schroefgaten, daar heb ik ook weer korte tellerkopschroeven (6x30) voor gebruikt.
Het blad zelf is 31mm dik.
Bovenblad.JPG
En nu met maten. De gaten (20,4mm gefreesd met de CNC, dat paste het beste met de toen gebruikte benchdogs van Ali) zitten HOH 96mm, idem aan de Festool MFT.
Maten_bovenblad.JPG
En nog een schets van de (vaste) voorbalk. De bovenste lijn van 31mm is de hulplijn voor de dikte van het blad, de onderste lijn (22 mm vanaf onder) de sponning om de werkbank tegen een tafelrand aan te schuiven. Het tussenliggende deel is dus weer precies de 45mm die de liggers aan de zijkanten hoog zijn.
De 2 gaten aan de zijkant zijn verzonken gaten waarmee ik de liggers heb vastgeschroefd door de voorbalk heen. Dat zijn gaten 5,2mm door-en-door en verzinkgaten 12mm van 2 cm diep waar ik later een prop in heb gelijmd om ze af te werken.
De losse klembalk aan de voorkant is een exacte kopie hiervan, uiteraard zonder dat ik daarin de sponning heb gemaakt.
voorbalk.JPG
 

Bekool

Nieuw lid
31 okt 2023
4
0
Twello
Het heeft langer geduurd dan gehoopt, even wat andere zaken tussendoor gekomen. Maar bij deze de schets in Fusion360 opgezocht.
Tov mijn werkbankje zitten er een paar kleine veranderingen in de schets, ik heb het werkbankje dit voorjaar nog voor iemand anders gemaakt en daar toen een paar wijzigingen aangebracht (oa ivm de toen beschikbare houtmaten en wat minder handige ontwerpkeuzes en wegwerken van foutjes die ik in de eerste versie had gemaakt). Ook heb deze 2e werkbank bijna volledig met de CNC uitgefreesd ipv de gaten bijvoorbeeld met de mal te frezen.

Allereerst het boven- en onderaanzicht:
Bekijk bijlage 137641
Bekijk bijlage 137642
De liggers, de drie lage delen zijn 24mm hoog, de 2 'nokken' hebben een totale hoogte van 45mm (steken dus 21mm uit tov de lage delen).
Bekijk bijlage 137635
En het bovenaanzicht met de maten:
Bekijk bijlage 137636
De liggers zitten dus met slobgaten vastgeschroefd (met korte tellerkopschroeven) onderop het blad, om dat de kans te geven om te werken:
Bekijk bijlage 137637

En de tekening van het bovenblad. De balk links van de stippellijn is de vaste voorbalk (op het onderaanzicht die balk met de sponning), het gestippelde vak middenin is de plaats waar de spindel zit vastgeschroefd (met de 4 schroefgaten, daar heb ik ook weer korte tellerkopschroeven (6x30) voor gebruikt.
Het blad zelf is 31mm dik.
Bekijk bijlage 137638
En nu met maten. De gaten (20,4mm gefreesd met de CNC, dat paste het beste met de toen gebruikte benchdogs van Ali) zitten HOH 96mm, idem aan de Festool MFT.
Bekijk bijlage 137639
En nog een schets van de (vaste) voorbalk. De bovenste lijn van 31mm is de hulplijn voor de dikte van het blad, de onderste lijn (22 mm vanaf onder) de sponning om de werkbank tegen een tafelrand aan te schuiven. Het tussenliggende deel is dus weer precies de 45mm die de liggers aan de zijkanten hoog zijn.
De 2 gaten aan de zijkant zijn verzonken gaten waarmee ik de liggers heb vastgeschroefd door de voorbalk heen. Dat zijn gaten 5,2mm door-en-door en verzinkgaten 12mm van 2 cm diep waar ik later een prop in heb gelijmd om ze af te werken.
De losse klembalk aan de voorkant is een exacte kopie hiervan, uiteraard zonder dat ik daarin de sponning heb gemaakt.
Bekijk bijlage 137640
Geweldig Rob, hier ga ik mee aan het werk. Bedankt hoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.