Taab stelt zich voor

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Goedemiddag allemaal,

Bij deze wil ik graag de ruimte nemen om mijzelf voor te stellen.

Ik ben Taab, woonachtig in de omgeving Apeldoorn, net de 30 gepasseerd. Werkzaam als facilitair professional voor verschillende opdrachtgevers in Nederland en veel met mijn hoofd bezig. Ik wilde daarom al langere tijd iets met mijn handen leren doen, daarom afgelopen najaar een basis cursus houtbewerking bij het Cibap gehad (aanrader!) dit was voor mij een lang gekoesterde wens.

Dit heeft mij de basiskennis en vooral het vertrouwen te geven om verder aan de slag te gaan met het bewerken van hout. Langzaam merk ik dat ik steeds beter wordt en het gereedschap van mijn vader aan het ontgroeien ben :). Met deze reden kwam ik op jullie website terecht, met werkelijk waar, een schat aan informatie. Ik hou ervan om mij uitvoerig in te lezen en waar mogelijk zelf ook advies te geven. Voor nu zal ik het forum vooral gebruiken om mijn kennis te vergroten en in de praktijk te brengen in mijn werkstukken.

Afgelopen weekenden ben ik druk bezig geweest met het vervaardigen van twee deuren voor in een stenen buitenkast bij mijn ouders. Om vast iets te kunnen laten zien voeg ik deze bij! Een mooie ervaring en ik wil nu door met het maken van een poortdeur.

Wellicht tot snel!
 

Bijlagen

  • af571b1d-af85-40b0-850b-59cc6ebddec0.jpg
    af571b1d-af85-40b0-850b-59cc6ebddec0.jpg
    231,6 KB · Weergaven: 16
  • 590b9295-c2eb-4afb-af86-2861e611e4f1.jpg
    590b9295-c2eb-4afb-af86-2861e611e4f1.jpg
    235,2 KB · Weergaven: 16

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Welkom Taab, ik ben zelf op zoek naar wat houtbewerkers in mijn omgeving om mee te sparren. Ben zelf ook een beginner en woon in Ermelo, dus wellicht leuk om eens te kletsen.

Wat leerde je bij de cursus?

Hey wat leuk, daar sta ik zeker voor open!

Ik heb de cursus met name gevolgd om echt de basis aangeleerd te krijgen. Hoe ga je om met handgereedschap, hoe lees je bouwtekeningen. Er staan twee ervaren docenten voor de klas die je begeleiden tijdens het maken van je werkstukken.

We hebben verschillende werkstukken gemaakt:
- Begonnen met een houtenspel, tekening leren lezen. Werken met een beitel en handzaag. Kruishout leren kennen etc.
- Daarna door met een boekensteun, staartverbinding maken. verzonken schroefverbinding en verstekzagen.
- Als laatste een houtenhamer maken, verlijmen van hout, steel maken uit een (normaal) stuk hout, houtvormen met bandschuurmachine.

Elke les was met verschillende stukken hout, eiken, hardhout, etc. En een uurtje theorie, over verschillende technieken maar ook werken met domino's etc.

Ik geloof alleen dat de cursus niet meer gegeven wordt of al helemaal vol zit, ik heb in ieder geval een jaar op de wachtlijst gestaan. Maar in bijvoorbeeld Zutphen wordt bij de stadswerkplaats ook cursus gegeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.