Systainers opbergen onder je werkbank

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
Wie heeft er ervaring in het opbergen van systainers onder je verplaatsbare werkbank? (met van die uitschuifbare lades)

De reden is om meer ruimte in mijn hobby werkplaats te krijgen. Nu staan de systainers nog in een stalen ordnerkast.
Ik heb nu een dikke eikenhouten tafel op grote willen staan, deze bevalt prima maar eronder zit loze ruimte. Ook kan ik de tafel makkelijk verrijden om rondom te kunnen werken, dit wil ik zo houden.

Ik vraag mij alleen wel af hoe zwaar de tafel wordt om te verplaatsen?

Het zal gewoon een houten frame en platen worden.
maar te voorbeeld hieronder het idee met aluminium.

dus wie o wie heeft hier ervaring mee?




1683316003152.png
 

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
145
57
ik ben er snel weer van afgestapt, en heb ze nu gewoon weer in een wandrek staan,
met als reden: alle systainers iedere keer compleet onder het zaagsel als je wat op de werkbank hebt gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17 en Wim Kluck

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.945
834
Enschede, Twente
Ik heb in oktober 2017 een SysCart gemaakt. Niet specifiek als werkbank, maar als een verrijdbaar aflegvlak, met dezelfde hoogte als een MFT en de Festool CMS-units. Voor die verrijdbare kast heb ik de Festool-laatjes gebruikt. Maakt het makkelijk om te veranderen. Ik heb aan beide kanten een lege lade met weinig inbouwhoogte waarin ik zaken als meetspullen en de kleine accuboren met toebehoren kwijt kan - die zijn dan altijd grijpbereid.

IMG_3873.JPG

IMG_3870.JPG

PS Ik heb later meer gaten in het blad gemaakt, middels het PARF-gebeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en jaap

jorisvh

Post veel
ik heb een wandrek met festool SYS-AZ lades en dat bevalt prima.

onder een tafel moet dit ook kunnen.
bedenk wel dat je, om de bovenste systainers volledig te kunnen openen, geen bladoversteek kan hebben en dat lijkt mij niet zo handig voor een werktafel ivm klemmen.

qua gewicht zou ik me geen zorgen maken. met de juiste wielen kan je een stationaire machine vaan een paar 100kg verplaatsen dus een eiken tafel + wat systainers is geen probleem.
 

renze

Actieve deelnemer
27 sep 2015
40
4
geldermalsen
ik heb een wandrek met festool SYS-AZ lades en dat bevalt prima.

onder een tafel moet dit ook kunnen.
bedenk wel dat je, om de bovenste systainers volledig te kunnen openen, geen bladoversteek kan hebben en dat lijkt mij niet zo handig voor een werktafel ivm klemmen.

qua gewicht zou ik me geen zorgen maken. met de juiste wielen kan je een stationaire machine vaan een paar 100kg verplaatsen dus een eiken tafel + wat systainers is geen probleem.
Voor het klemmen kan je de lades bijv 10 cm lager plaatsen onder het blad.
Ik heb er nu ook een bankschroef op zitten deze wil ik blijven gebruiken.
Qua wielen heb ik al 15cm grote wielen met rem. deze bevallen mij prima.
 

RubenM

Actieve deelnemer
2 jan 2020
64
57
Hoe groter en zwaarder, des te lastiger het wordt om te verplaatsen natuurlijk. Met een tafel zoals op je foto van bijvoorbeeld pak hem beet 150x80cm is niet zomaar zo zwaar dat het problematisch wordt.

Hier in de werkplaats hebben we een tafel van 244x120cm staan, compleet gevuld met al onze gereedschap en véél bevestigingsmaterialen. Kilo of 600 in totaal schat ik in, dat ding wordt wat lastiger om te verplaatsen en niet ideaal als je het vaak uit de weg wilt hebben. Hebben ook wel kleiner / lichtere staan en die duw je zo probleemloos aan de kant.

Oversteek voor het klemmen is niet perse nodig, maar zal ook afhankelijk zijn van hoevaak je nou iets met klemmen of juist andere dingen doet. Als je niet al te vaak aan het blad moet vastklemmen kan je ook simpel een koffer van de lade halen om ruimte onder het blad te hebben :)

@ope1967 met een gatenpatroon heb je inderdaad last van een hoop stof eronder. Als je echter geen gatenpatroon in de tafel hebt valt het stof eronder erg mee is mijn ervaring, mits je stofafzuiging verder een beetje in orde is. En natuurlijk zorgen dat je zijkanten gewoon dicht hebt. Een open frame wordt een ander verhaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: ope1967 en jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.