Systainerkast onder werkbank

Thuisklussen

Nieuw lid
12 feb 2021
7
3
Hoi Allemaal,

Sinds kort een mooie partij systainers op de kop kunnen tikken met het idee mijn veel te kleine schuur wat te organiseren. Nu ben ik begonnen met een ontwerp maken omdat het onder mijn bestaande werkbank moet komen. het was even passen en meten maar ik ben eruit gekomen.

het idee is om uit underlayment een basis kast te maken. eventueel op wielen maar heb maar 36mm voor de wielen dus waarschijnlijk worden het pootjes. vervolgens 3 vakken met lades (volledig uittrekbaar) de lades zullen dan bestaan uit een vlakke plaat met daarop een aantal 3d print onderdelen. (heb ook een 3D printer staan).

ik heb bedacht om de systainers niet met een t-loc vast te zetten maar met een kunststof klikvinger. of dit werkt moet ik nog testen maar het leek me een eenvoudige manier van de systainer borgen aan de lade. het idee is dan dat je de systainer op de lade zet en deze zichzelf vast klikt. vervolgens om hem eraf te halen buig je de klikvinger open en kun je de systainer afnemen.

het idee is om al het underlayment 18mm dik te maken en in de bouwmarkt direct op maat te laten zagen, vervolgens de lades nog even met de bovenfrees de sponning eruit frezen.

voor de ladegeleiders wil ik deze toepassen, voldoende draagkracht en mooi voordelig:

de totale kosten voor de kast zijn geraamd op:

2x plaat underlayment 244x122 cm +/- 66 euro
13x 3d print onderdelen per lade 15.47 euro
13x lade geleider 52 euro
diverse schroeven etc. 10 euro
kast achterwand 7,5 euro

totale kosten ongeveer 151 euro aan materiaal.

zodra ik wat verder ben met het ontwerp zal ik laten weten of de klikvinger werkt. en uiteraard even het eindresultaat delen.


1617820429618.png
1617820486307.png
1617820504177.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
ik heb bedacht om de systainers niet met een t-loc vast te zetten maar met een kunststof klikvinger. of dit werkt moet ik nog testen maar het leek me een eenvoudige manier van de systainer borgen aan de lade. het idee is dan dat je de systainer op de lade zet en deze zichzelf vast klikt. vervolgens om hem eraf te halen buig je de klikvinger open en kun je de systainer afnemen.

Waarom zou je de systainers vast willen zetten? of ga je de werkbank meenemen in een bus o.i.d.? bij het incidenteel heen en weer rijden van je werkbank of het opentrekken van de laden gaan ze echt niet schuiven hoor.

Ik heb mijn systainers op soortgelijke laden maar dan met uitsparingen in het hout i.p.v. de geprinte onderdelen. Dat werkt prima en scheelt een boel tijd en geld aan 3D printwerk. Maar goed als dat een deel van je hobby is dan kan ik me voorstellen dat je dat ook wilt gebruiken :)



 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Waarom zou je de systainers vast willen zetten? of ga je de werkbank meenemen in een bus o.i.d.? bij het incidenteel heen en weer rijden van je werkbank of het opentrekken van de laden gaan ze echt niet schuiven hoor.

Ik heb mijn systainers op soortgelijke laden maar dan met uitsparingen in het hout i.p.v. de geprinte onderdelen. Dat werkt prima en scheelt een boel tijd en geld aan 3D printwerk. Maar goed als dat een deel van je hobby is dan kan ik me voorstellen dat je dat ook wilt gebruiken :)
Inderdaad, zie de lades van de MFTC mobiele werkbank (ontwerp Benchworks) er maar op na.
Op blad 1, de hoogte is dan ook een beetje lager, mvg :).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt, zie hier: Van garage naar werkplaats

Ik heb in plaats van 3d geprinte blokjes 3 houten latjes (1 achter, 2 voor) geplaatst waar de systainers precies tussen passen. In een uurtje klaar voor alle planken (scheelt een hoop printtijd).

Kan de T-loc nog draaien met je handgreep zo? Het lijkt mij onhandig om de bakken er steeds helemaal uit te moeten halen, dan heb je ook geen ladegeleiders nodig?

Hou er rekening mee dat die goedkope ladegeleiders niet altijd even soepel werken en dat de montage kritisch is. Als al het hout al gezaagd is bestaat de kans dat je wat moet uitvullen of inkorten om het lekker te laten werken.

Mooi project wel, ik ben benieuwd naar de vervolgstappen.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Hoi,
ik dacht hetzelfde als jabjab. Toevallig heb ik gisteren dit filmpje gekeken:
Ik vond het wel slim om de systainers een kwartslag te draaien. Dan kun je er toch behoorlijk wat meer kwijt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als je geluk hebt vind je goed underlyament bij de bouwmarkt en als je pech hebt, levert de bouwhandel je slecht underlayment. Ik zou dus heel goed checken of je underlayment niet spontaan kromt trekt, als je een plaat in je handen hebt. Ik ben er inmiddels wel klaar mee na weer vier kromme platen gekregen te hebben. Als je het op balken schroeft, is het geen probleem, maar voor dit soort toepassingen wel.
 

Thuisklussen

Nieuw lid
12 feb 2021
7
3
Bedankt voor al jullie reacties tot dusver, daar kan ik iets mee!
Waarom zou je de systainers vast willen zetten? of ga je de werkbank meenemen in een bus o.i.d.? bij het incidenteel heen en weer rijden van je werkbank of het opentrekken van de laden gaan ze echt niet schuiven hoor.

Ik heb mijn systainers op soortgelijke laden maar dan met uitsparingen in het hout i.p.v. de geprinte onderdelen. Dat werkt prima en scheelt een boel tijd en geld aan 3D printwerk. Maar goed als dat een deel van je hobby is dan kan ik me voorstellen dat je dat ook wilt gebruiken :)


ik ben inmiddels bezig om het 3d print werk wat te vereenvoudigen, infrezen kan ook maar het is ook gewoon de lol van het 3D printen. het vastzetten van de systainers leek me handig om hem een beetje op de plek te houden blijkbaar is dit dus niet nodig, ik ga sowieso het testje doen met het klikken omdat ik benieuwd ben of dit haalbaar is met het 3d printen ook voor andere toepassingen. of ik ze uiteindelijk wel of niet ga vastzetten kan ik altijd nog beslissen.

Ik heb iets vergelijkbaars gemaakt, zie hier: Van garage naar werkplaats

Ik heb in plaats van 3d geprinte blokjes 3 houten latjes (1 achter, 2 voor) geplaatst waar de systainers precies tussen passen. In een uurtje klaar voor alle planken (scheelt een hoop printtijd).

Kan de T-loc nog draaien met je handgreep zo? Het lijkt mij onhandig om de bakken er steeds helemaal uit te moeten halen, dan heb je ook geen ladegeleiders nodig?

Hou er rekening mee dat die goedkope ladegeleiders niet altijd even soepel werken en dat de montage kritisch is. Als al het hout al gezaagd is bestaat de kans dat je wat moet uitvullen of inkorten om het lekker te laten werken.

Mooi project wel, ik ben benieuwd naar de vervolgstappen.
de t-loc kan inderdaad nog gewoon draaien. zie onderstaand plaatje

1617893032682.png


Ik ben niet zo thuis in de ladegeleiders, waar halen jullie die dingen vandaan? ik vind ze redelijk aan de prijs als ik er zoveel nodig heb. heb al wel gezocht om bijvoorbeeld via marktplaats wat op de kop te tikken maar om zo'n groot aantal dezelfde te vinden is nog niet zo heel makkelijk.

Als je geluk hebt vind je goed underlyament bij de bouwmarkt en als je pech hebt, levert de bouwhandel je slecht underlayment. Ik zou dus heel goed checken of je underlayment niet spontaan kromt trekt, als je een plaat in je handen hebt. Ik ben er inmiddels wel klaar mee na weer vier kromme platen gekregen te hebben. Als je het op balken schroeft, is het geen probleem, maar voor dit soort toepassingen wel.
Was ik ook al een beetje bang voor ik heb inmiddels een adresje die nog wat mooie multiplex platen had liggen voor een mooi prijsje ik denk dat dat het gaat worden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Naast bovengenoemde heb ik ook wel eens geleiders besteld bij Metaalreus.
Ik had toen maar 1 set nodig en wilde geen hoge verzendkosten betalen en/of lang wachten; geen spijt van gehad.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik ben niet zo thuis in de ladegeleiders, waar halen jullie die dingen vandaan? ik vind ze redelijk aan de prijs als ik er zoveel nodig heb. heb al wel gezocht om bijvoorbeeld via marktplaats wat op de kop te tikken maar om zo'n groot aantal dezelfde te vinden is nog niet zo heel makkelijk.
meubelbeslagonline.nl, de goedkope geleiders gaan niet super soepel, maar prima voor systainers / de werkplaats.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen

Hier haal ik mijn ladegeleiders
Ik adviseer gedempte voor deze toepassing.
Dan rammeld niet alles in je koffers doorelkaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Petrolhead

Thuisklussen

Nieuw lid
12 feb 2021
7
3
Voor degene die het leuk vinden hierbij een update van de kast.

Inmiddels is het eerste setje uit de 3d printer gekomen, die ik op een testplaat heb beoordeeld of ze goed werken of niet en dit werkt eigenlijk heel goed dus ik heb dit ook toegepast op die manier.

1617981972274.png



verder heb ik een paar mooie platen multiplex gevonden 18mm dik Okouplex uniprime op marktplaats. dus qua materiaal ben ik mooi voordelig uit.

Inmiddels heb ik ook alle ladegeleiders binnen ook dit voor een schandalige goedkope prijs (32 ladegeleiders) voor 25 euro. zware kogellagergeleiders die zeker 40kg / stuk kunnen hebben.

ik zie dat heel veel mensen op dit forum zelf hun zaagplannen tekenen in sketchup. ik doe dat met een gratis programma wat erg gemakkelijk werkt. je geeft gewoon op welke platen je hebt of van plan bent te kopen. en je geeft op welke onderdelen je allemaal nodig hebt. het programma berekend dan zelf het meest efficiënte zaagplan. als je veel voorraad hebt staan kun je ook prioriteiten geven welke platen je als eerst op wil maken etc. etc. voor degene met interesse hieronder de link.

het programma heet go nest 2D.

sheet cutting optimizer - cutting software for sheet metal, glass cutting machine optimization

Nesting software, cutting optimizer, cutting pipe, sheet metal, glass.
www.gonest2d.com

er is ook nog een 1D programma, dit zou je kunnen gebruiken voor balkmateriaal bijvoorbeeld.

hieronder zie je mijn zaagplan tot dusver in conceptvorm moet de lades nog wat aanpassen qua maatvoering.
1617982129041.png


1617982144044.png



Zoals je kunt zien is er zo min mogelijk afval in de plaat aanwezig. Het is erg gebruiksvriendelijk en werkt voor zich. je kunt instellen zoals ik heb gedaan dat je lange zaagsnedes kunt maken (voor een formaat zaag)
maar je zou het ook in kunnen nesten voor een cnc (wat ik dan vaak juist weer met mijn lasersnij machine doe).

De kast is inmiddels ook al gelakt en de laatste delen moeten nog even gemonteerd worden. daarna zal er een vervolgpost komen met de definitieve resultaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.