Super surfacer en horizontale frees

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
160
14
In dit filmpje vanaf 2:13 wordt een schaafmachine gebruikt dat ik nog niet eerder gezien had: Super surfacer.

En dan vanaf 11:05 wat ik ga een horizontale bovenfrees ga noemen.

En dan is er nog een trucje met lijm op het einde en zoveel meer.

• Leuk
Waarderingen: BertBeekmans en Henk H

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
231
91
Delft
Erg mooi noestvrij hout ook.
En wat zit het allemaal strak in elkaar.
Weet iemand of het 'stabiliseren' met houtlijm echt wat doet?

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
1.152
934
Nootdorp
mooie vandiktebank. Geeft weinig zaagsel af.

Het stabiliseren van hout met houtlijm wordt ook gedaan bij het drogen van boomstammen. dan worden de kopse kanten ingesmeerd met een mengsel van houtlijm met water. Zelf ook een paar keer gedaan.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.144
958
Enschede, Twente
Erg mooi noestvrij hout ook.
En wat zit het allemaal strak in elkaar.
Weet iemand of het 'stabiliseren' met houtlijm echt wat doet?
Volgens mij is het meer een kit dan lijm, dwz wat elastischer. Als ik de rottige ondertiteling goed begrepen heb is het hoofdzakelijk bedoeld om knarsen van de treden tegen te gaan.
Anderzijds heeft men in Japan 'moeite' met kops hout in het zicht en kan het ook bedoeld zijn om dat af te dekken.
Maar ik heb dit filmpje vorig jaar gezien en wellicht niet alles goed onthouden…

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.110
3.327
Gaanderen
Deze schaafmachine is al enkele keren voorbij gekomen. You tuber Jonas Winkler heeft er een en een uitgebreide reportage van gemaakt.
Echt mooi schaafwerk en nagenoeg geen stof. Kom daar maar eens om bij onze van dikte banken. Het slijpen van de messen is nog wel een ding. Dit zullen hele zware messen zijn.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
264
61
Oss
In dit filmpje vanaf 2:13 wordt een schaafmachine gebruikt dat ik nog niet eerder gezien had: Super surfacer.

En dan vanaf 11:05 wat ik ga een horizontale bovenfrees ga noemen.

En dan is er nog een trucje met lijm op het einde en zoveel meer.

Misschien eens vaker op forum komen maand of 2 is het uitgebreid aangehaald.

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
231
91
Delft
Deze schaafmachine is al enkele keren voorbij gekomen. You tuber Jonas Winkler heeft er een en een uitgebreide reportage van gemaakt.
Echt mooi schaafwerk en nagenoeg geen stof. Kom daar maar eens om bij onze van dikte banken. Het slijpen van de messen is nog wel een ding. Dit zullen hele zware messen zijn.
Is niet echt een vandiktebank toch? Vandiktebank dimensioneert, een super surfaces maakt het oppervlak glad. Eerder een mechanische zoetschaaf. Er is geen vergelijkbaar apparaat denk ik. Ik vind het ook echt mooie machines, en kan me voorstellen dat het wel even duurt voordat je zo'n machine in de vingers hebt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.