Stuk uit houten tafelblad

michiel.denecker

Nieuw lid
1 sep 2019
16
10
Beste wood workers,

Enige tijd geleden heb ik iets laten vallen op mijn houten tafelblad, waardoor er een stuk uit het houten blad is gesprongen.
Bijgevoegd een foto van de schade en de tafel. Kunnen jullie adviseren hoe ik dit zo optimaal mogelijk kan herstellen?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• 20250112_104604.jpg
    20250112_104604.jpg
    179,1 KB · Weergaven: 79
  • 20250112_104618.jpg
    20250112_104618.jpg
    191,6 KB · Weergaven: 79

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
489
218
Zo te zien is het geen deuk, maar zijn er echt houtvezels uitgebroken. In dat geval doet bevochtigen weinig. De enige oplossing is opvullen, ofwel met een houtvuller (maar lelijk voor zo'n zichtbare plek, ofwel door een stuk hout in te leggen (maar dat gaat niet zonder kleurverschil).

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
179
121
Kapellen (Antwerpen)
echt onzichtbaar gaat een flinke uitdaging worden, dus ofwel proberen de oorspronkelijke kleur en tekening zo goed mogelijk te benaderen met een stukje dat je er in zet, ofwel van de bug een feature maken en er een extra opvallend stukje (evt lijntje) in te zetten. Als je dat dan herhaalt op de andere delen van de tafel, ziet het eruit alsof het zo ontworpen is

• Leuk
Waarderingen: LFlab

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.267
473
kan je op verschillende manieren oplossen.

Gewoon de kuil netjes schuren en opnieuw lakken

Stukje hout ja kan op zoek gaan naar een vrijwel gelijk stuk (uit de onderkant van de tafel)
of juist iets afwijkends mischien zelfs geen hout.

de kuil uitschuren en dan vullen met epoxy en daarna lakken.
dan heb je op die plek alleen wat meer diepte in je laklaag.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.293
2.311
Klein-Brabant, Vlaanderen
alhoewel dit buiten mijn praktijkgebied ligt, durf ik alsibois aan te bevelen
de verkoper heeft mij overtuigd dat je door zelf te mengen elke kleur kan bereiken
helaas kan je hiermee niet de lijnen in het hout reconstrueren
mengen, mengen, drogen, drogen en vergelijken, en je komt er

ofwel haal je een stuk uit de onderkant van de tafel - als ze massief is - en plaats je dat bovenin

er zijn machines (lamello ?) waarmee je nette gleuven kan maken om op te vullen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.699
1.123
Riemst
Zoals Boertje zegt: opvullen met epoxy. De grootste uitdaging gaat bijkleuren zijn. De kleur gelijk met de rest van het blad krijgen gaat niet evident zijn. Een nieuw stukje inplaatsen op een zodanig manier dat het niet opvalt is een hele uitdaging. En dan moet je ook kleuren.
Mogelijk kan je een gewone viltstift gebruiken. Testen kan op de onderkant.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.079
560
Noord-Veluwe
Harde meubelwasstiften gebruiken en op een proefstukje net zo lang proberen, totdat je heel dicht bij de benodigde kleur bent. Dan pas op het tafelblad uitproberen. Die stiften worden door restaurateurs gebruikt om beschadigde meubelstukken zo mooi mogelijk te restaureren. Ze zijn dus precies voor dit doel gemaakt. Enige voorbehoud: ik kan niet goed zien hoe diep de beschadiging is. Als die echt diep is, dan is meubelwas misschien niet de beste oplossing.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.924
3.238
Gaanderen
Ik zou enkele kleine vormen van een donkere houtsoort maken en deze inhakken. Dan lijkt het of dit de bedoeling is. Vullen of herstellen met hout of vulmiddel in de kleur kan als je veel ervaring hebt. Dan kom je niet met deze vraag.
Welke vorm? Dat is afhankelijk van jouw voorkeur een driehoek vierkant en cirkel kan. Dieren die eenvoudige vormen hebben of strikjes die gebruiken meubelmakers om hout waar een scheur in zit bij elkaar te houden.

• Leuk
Waarderingen: LFlab

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
623
201
Zutphen
Zaag een een iets groter dan het gat wiebertje uit eikenhout wat een gelijke tekening heeft, neem omtrek over, frees uit waarbij je iets van de rand afblijft, vergroot het gat met beitels tot het wiebertje erin past,lijm, egaliseer en werk af.

Bijlagen

• 20191028_114344.jpg
    20191028_114344.jpg
    55,2 KB · Weergaven: 61

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.924
3.238
Gaanderen
Zaag een een iets groter dan het gat wiebertje uit eikenhout wat een gelijke tekening heeft, neem omtrek over, frees uit waarbij je iets van de rand afblijft, vergroot het gat met beitels tot het wiebertje erin past,lijm, egaliseer en werk af.
Prima oplossing.

Hoe herken je een gelijk stuk eikenhout als je geen of weinig ervaring hebt. Wit eiken, rood eiken, kwartiers of dosse gezaagd, en zo zijn er nog wel enkele dingen.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
465
280
‘s-Hertogenbosch
opvullen met koffie of een ander zwart poeder en verzadigen met seconde lijm tot je het gewenste niveau bereikt hebt. De rest van het blad ziet er ook geantikeerd uit. Dat valt het minste op. Als je gaat schuren krijg je vlekken…..
Succes, meerdere oplossingen zijn mogelijk, afhankelijk van het gewenste resultaat.

Groetjes John

michiel.denecker

Nieuw lid
1 sep 2019
16
10
Bedankt voor de vele tips. Ik heb nu alleszins wat richting om een oplossing te zoeken. Ik zal rustig wat experimenteren voor ik het op de tafel uitprobeert.

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
179
121
Kapellen (Antwerpen)
tussen haakjes, voor je met vulmiddelen begint, zou ik de deuken wel met een vochtige doek en een strijkijzer terug proberen te laten recupereren. Het is me niet helemaal duidelijk wat voor een afwerking erop zit, dus probeer eerst niet te heet en kijk hoe het reageert.
Als de afwering vernis is, zou ik die proberen wegschrapen, zodat die niet gaat plakken en het vocht beter in de vezel kan trekken.
1736765227710.png

• Leuk
Waarderingen: rinus

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.105
935
Enschede, Twente
Je kunt het gat ook met was fixen. Er zijn speciale kits voor. Ik heb er eentje, maar nog niet gebruikt… (Tja.)

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.924
3.238
Gaanderen
Ik heb deze ook. Werkt prima zolang de staafjes nieuw/droog zijn. Je blijft het wel zien. Als je de kleur goed hebt zit de nerf er nog niet in.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.079
560
Noord-Veluwe
Precies, meubelwasstiften. Zoals ik als schreef kun je de kleuren met wat handigheid goed mengen en kun je op die manier proberen erg dicht bij de gewenste kleur komen.

Ik heb er zelf nooit de moeite voor genomen, maar je kunt nerf nabootsen met een mesje en een heel dun penseeltje. Bedenk wel dat het monnikenwerk is als je het er natuurlijk uit wilt laten zien.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.