Strips in treden frezen

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Momenteel zijn we de draai trap naar het zolder aan het renoveren. Na het nodige schuurwerk willen we er ook van die anti slip strips in frezen. Nu vraag ik me af welke soort frees ik daar het beste voor kan gebruiken. Een kantenfrees lijkt me vanwege het formaat handig, maar een bovenfrees juist omdat je de frees dan mooi kan laten inzakken.

Dat we niet op elke plek kunnen komen met een frees, daar ben ik mezelf van bewust en dat is dan ook geen vereiste.
We willen de strips een aantal cm van beide kanten af laten beginnen en dat wat we niet redden, dat wordt met een beitel gedaan.

Ik zat zelf te kijken naar een Dewalt D26204K, maar dat is wel gelijk aan de prijs voor de trap, al kan ik deze later nog wel voor in mijn workshop gebruiken.
Graag jullie tips en adviezen. ;)
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Hoi Barktus,

Een machientje dat veel wordt geprezen is de Makita rt0700cx3jb en m.i. vergelijkbaar met de dewalt.

Thomasz
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Hoi Barktus,

Een machientje dat veel wordt geprezen is de Makita rt0700cx3jb en m.i. vergelijkbaar met de dewalt.

Thomasz

Ik zou ook de Makita nemen en dan wel gelijk 2 geleiders nemen zodat je op de rechte treden in ieder geval de groef perfect hebt. Het gebeurt mij nog wel eens dat ik de geleider niet hard genoeg aandruk en dat verloopt de frees iets. Zonde als je dat bij een trap overkomt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Een klein freesmachine die je met een hand kunt vasthouden moet wel voldoen. In dit topic kun je zien hoe ik de groeven frees, weliswaar niet in al gemonteerde traptreden, maar het principe kun je gebruiken, een cm of 5 van de kanten af te beginnen met de trapbomen als beginaanslag: https://www.woodworking.nl/showthread.php?14616-Molenaarstrap-zelf-maken

Succes! Fons

filmpje: [video=youtube;XUXk0SfY0w4]https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=XUXk0SfY0w4&feature=emb_lo go[/video]
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Ik zou niet beginnen aan veel beitel werk (mits niet anders kan). Zelf al een paar x voor klanten rubbers in gefreesd in bestaande trappen.

Dit met een Makita boven frees. Wel met het kantenfrees voetje. Moest meestal toch 2 gangen dus liet hem gewoon invallen, met voorzichtigheid kan dat.

Ik gebruik meestal de geleider als eindstop tegen de boom. ( Looplijn zit toch ver uit de kant). En telkens 1 richting op frezen zodat de geleider automatisch tegen de trede drukt.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Hoi Barktus,

Een machientje dat veel wordt geprezen is de Makita rt0700cx3jb en m.i. vergelijkbaar met de dewalt.

Thomasz

Ik heb ook deze machine. Ondanks dat ik bij sommige houtsoorten brandplekken krijg (wat puur aan mij ligt en niet aan de machine) ben ik echt super blij met dit ding! Geweldige machine en het voegt enorm veel toe bij ieder project.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Bedankt voor de reacties, kan vanmiddag een Makita lenen om te kijken of het past.
Zoja, dan wellicht zelf een frees aanschaffen. Welke ben ik nog niet aan uit.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Zojuist even getest met een geleende frees. Zie onderstaande foto's. Klein potlood in de schacht gezet en deze in het midden van een eerder uitgetekend stript gezet. Lijkt overal precies uit te komen. Voor het mooie misschien nog 2cm minder breed maken aan elke kant.

Kan het dan ook met deze setup, dus zoals de frees nu geconfigureerd is. Of moet ik de frees echt laten zakken? Gezien de frees naar rechts draait en ik van rechts naar links moet werken, heb ik daar ook de meeste ruimte. Een of meerdere met een boormachine gemaakte gaatjes om de frees in te laten zakken is dan ook een mogelijkheid lijkt me?

IMG_5502.jpg IMG_3156.jpg IMG_1664.jpg IMG_2213.jpg IMG_3339.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.