Strijkbalk monteren

Bovenkamer

Nieuw lid
11 okt 2024
6
4
Frieslands
Hallo allemaal,


Ik sta op het punt de zolder aan te pakken.

Hiervoor wil ik een strijkbalk 50x150x400 monteren aan de gevelmuur waar vervolgens de dwarsliggers in komen te liggen doormiddel van een half houten verbinding om een vliering te realiseren.

Nou vraag ik mij af of de gevelmuur sterk genoeg is om deze strijkbalk te dragen als ik deze plaats met keilbouten. Ik vermoed dat het gaat om kalkzandsteen blokken.

Wat denken jullie? Zie foto’s ter verduidelijking
 

Bijlagen

  • IMG_0979.jpeg
    IMG_0979.jpeg
    84,2 KB · Weergaven: 100
  • IMG_0988.jpeg
    IMG_0988.jpeg
    84,9 KB · Weergaven: 88

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.173
3.364
Gaanderen
Balk 50x150x400 is een rare maat. zowel in mm als in cm. Die glazen buisjes met chemisch anker zijn niet geschikt voor kalkzandsteen. De kit wel.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.910
1.087
Omgeving Eindhoven
Hier is op aanraden van de constructeur een jaar of 10 geleden de zolder op een vergelijkbare manier gemaakt. Tegelijk met de gehele kapconstructie is er een hulpspant op de muur bevestigd met chemisch ankers en draadeinden M10 (om de 50 cm een draadeind, waarbij er voor het boren van de 10mm gaten eerst met een forstnerboor 25mm is voorgeboord om de ring+moer te laten verzinken).
Je kunt inderdaad het beste zo'n kitkoker kopen, die werken het prettigst. Bij het uitmeten van de draadeinden even zo uitmeten dat je in een volle steen boort en niet precies in de voeg. Geen keilbouten gebruiken.

Let er wel op dat je met een halfhoutverbinding de boel onnodig verzwakt. Je kunt beter balkschoenen gebruiken (werkt ook nog eens veel sneller).
En of de maat 5x15 de juiste is met een overspanning van 4 meter voor een vliering weet ik ook niet. Lijkt me dat je daar beter zwaardere balken voor kunt gebruiken.

Maar even praktisch. Hoeveel hoogte houd je nu boven de vliering over? Als ik het zo inschat is dat niet zoveel. Of is dat gezichtsbedrog?
 

Bovenkamer

Nieuw lid
11 okt 2024
6
4
Frieslands
Hier is op aanraden van de constructeur een jaar of 10 geleden de zolder op een vergelijkbare manier gemaakt. Tegelijk met de gehele kapconstructie is er een hulpspant op de muur bevestigd met chemisch ankers en draadeinden M10 (om de 50 cm een draadeind, waarbij er voor het boren van de 10mm gaten eerst met een forstnerboor 25mm is voorgeboord om de ring+moer te laten verzinken).
Je kunt inderdaad het beste zo'n kitkoker kopen, die werken het prettigst. Bij het uitmeten van de draadeinden even zo uitmeten dat je in een volle steen boort en niet precies in de voeg. Geen keilbouten gebruiken.

Let er wel op dat je met een halfhoutverbinding de boel onnodig verzwakt. Je kunt beter balkschoenen gebruiken (werkt ook nog eens veel sneller).
En of de maat 5x15 de juiste is met een overspanning van 4 meter voor een vliering weet ik ook niet. Lijkt me dat je daar beter zwaardere balken voor kunt gebruiken.

Maar even praktisch. Hoeveel hoogte houd je nu boven de vliering over? Als ik het zo inschat is dat niet zoveel. Of is dat gezichtsbedrog?

Bedankt voor je reactie. Ik houd ongeveer 1,70 over tot de nok. Dus niet heel veel maar ruim genoeg om wat rotzooi op te slaan.

Ik ga je advies over de chemische ankers denk ik naadloos opvolgen. Nog nooit mee gewerkt maar klinkt erg goed. Begrijp ik het goed dat hiervoor het geboorde gat afgevult dient de worden met het chemische anker waarna het draadeind gelijk erin kan? Wat ik bedoel aan te geven, hier komt verder geen plug in de muur?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.173
3.364
Gaanderen
Als je niet door de steen boort, zou dat kunnen. Er zijn zeefhulzen voor. De kit moet wel hard zijn voor je de balk monteert. Of heel goed ondersteunen en aandraaien als de kit uitgehard is.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.910
1.087
Omgeving Eindhoven
De chemisch anker is een 2-componentenpasta, die binnen een paar minuten hard wordt.
Wij hebben na het uitmeten waar de gaten moesten koen, deze eerst door het hout geboord, en vervolgens de balk op z'n plek gebracht en de balk goed ondersteund (gestut vanaf de vloer met tijdelijke 'poten' (dunne balkjes), alle gaten ingespoten met chemisch anker en de 2e persoon daar achteraan om er draadeinden in te steken. Met moeren op het uiteinde, maar de draadeinden wel langer gelaten dan nodig. Na een minuut of 10 de moeren met de hand iets aandraaien, na een paar uur pas met gereedschap aangedraaid en de uiteinden afgeslepen.
Als je meerdere balken moet vastmaken (op de andere kopgevel bijvoorbeeld) is het verstandig om een extra mengtuit bij de hand te hebben. En als je te diep boort (dus door de steen heen) moet je zeefhulzen gebruiken. Als je niet helemaal doorboort, is goed stofvrij maken van het gat voldoende en kan de pasta daar gelijk in worden gedaan.
 

Bovenkamer

Nieuw lid
11 okt 2024
6
4
Frieslands
Even een update, hartstikke bedankt voor al het advies. Echter heb ik er toch voor gekozen om dikke fretten te gebruiken met pluggen en hi-tac kit. Ik heb om de 39cm een montage punt gerealiseerd. 10 totaal op de gehele strijkbalk. Het staat als een huis.

Bij nader onderzoek tot de conclusie gekomen dat chemisch anker zeer geschikt is voor trek kracht. Hier heb ik weinig mee te maken in mijn situatie aangezien er alleen maar neerwaartse kracht zal worden uitgeoefend op de strijkbalk

Hier wat foto’s, ik moet zelf nog erg veel leren maar ik doe het met plezier en lekker op eigen tempo aangezien ik alles alleen doe.
 

Bijlagen

  • IMG_1008.jpeg
    IMG_1008.jpeg
    84,6 KB · Weergaven: 60
  • IMG_1046.jpeg
    IMG_1046.jpeg
    107,9 KB · Weergaven: 65
  • IMG_1060.jpeg
    IMG_1060.jpeg
    120,3 KB · Weergaven: 75

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
622
453
Even een update, hartstikke bedankt voor al het advies. Echter heb ik er toch voor gekozen om dikke fretten te gebruiken met pluggen en hi-tac kit. Ik heb om de 39cm een montage punt gerealiseerd. 10 totaal op de gehele strijkbalk. Het staat als een huis.

Bij nader onderzoek tot de conclusie gekomen dat chemisch anker zeer geschikt is voor trek kracht. Hier heb ik weinig mee te maken in mijn situatie aangezien er alleen maar neerwaartse kracht zal worden uitgeoefend op de strijkbalk

Hier wat foto’s, ik moet zelf nog erg veel leren maar ik doe het met plezier en lekker op eigen tempo aangezien ik alles alleen doe.
Mooi werk. Ik verwacht ook niet dat er iets mee gebeurt qua bevestiging...

Even inhaken over de trekkracht van het chemisch anker: Als je je boutbevestiging strak aandraait, dan wordt de bout een veer, en wordt de chemische belasting weldegelijk op trek belast.
De klemkracht die vervolgens ontstaat houdt de balk op z'n plek.
 

Bovenkamer

Nieuw lid
11 okt 2024
6
4
Frieslands
Mooi werk. Ik verwacht ook niet dat er iets mee gebeurt qua bevestiging...

Even inhaken over de trekkracht van het chemisch anker: Als je je boutbevestiging strak aandraait, dan wordt de bout een veer, en wordt de chemische belasting weldegelijk op trek belast.
De klemkracht die vervolgens ontstaat houdt de balk op z'n plek.
Bedankt Sjoerd!

Ja dat is ook weer zo natuurlijk. Vond het persoonlijk echter overbodig in mijn situatie.
 

Bovenkamer

Nieuw lid
11 okt 2024
6
4
Frieslands
Vandaag een opening gemaakt tussen de draagbalken van de vliering om de vlizotrap in te monteren. Op wat kleinigheden na ging dit ook hartstikke mooi. Vlizotrap is van Keylite. Harstikke robuste trap. Gemakkelijk zelf te monteren ook.
 

Bijlagen

  • IMG_1079.jpeg
    IMG_1079.jpeg
    70,6 KB · Weergaven: 42
  • IMG_1082.jpeg
    IMG_1082.jpeg
    91,2 KB · Weergaven: 40
  • IMG_1086.jpeg
    IMG_1086.jpeg
    64 KB · Weergaven: 42
  • IMG_1099.jpeg
    IMG_1099.jpeg
    78,8 KB · Weergaven: 42
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.