Strijkbalk monteren

Bovenkamer

Nieuw lid
11 okt 2024
3
0
Frieslands
Hallo allemaal,


Ik sta op het punt de zolder aan te pakken.

Hiervoor wil ik een strijkbalk 50x150x400 monteren aan de gevelmuur waar vervolgens de dwarsliggers in komen te liggen doormiddel van een half houten verbinding om een vliering te realiseren.

Nou vraag ik mij af of de gevelmuur sterk genoeg is om deze strijkbalk te dragen als ik deze plaats met keilbouten. Ik vermoed dat het gaat om kalkzandsteen blokken.

Wat denken jullie? Zie foto’s ter verduidelijking
 

Bijlagen

  • IMG_0979.jpeg
    IMG_0979.jpeg
    84,2 KB · Weergaven: 27
  • IMG_0988.jpeg
    IMG_0988.jpeg
    84,9 KB · Weergaven: 27

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.495
2.989
Gaanderen
Balk 50x150x400 is een rare maat. zowel in mm als in cm. Die glazen buisjes met chemisch anker zijn niet geschikt voor kalkzandsteen. De kit wel.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.859
1.051
Omgeving Eindhoven
Hier is op aanraden van de constructeur een jaar of 10 geleden de zolder op een vergelijkbare manier gemaakt. Tegelijk met de gehele kapconstructie is er een hulpspant op de muur bevestigd met chemisch ankers en draadeinden M10 (om de 50 cm een draadeind, waarbij er voor het boren van de 10mm gaten eerst met een forstnerboor 25mm is voorgeboord om de ring+moer te laten verzinken).
Je kunt inderdaad het beste zo'n kitkoker kopen, die werken het prettigst. Bij het uitmeten van de draadeinden even zo uitmeten dat je in een volle steen boort en niet precies in de voeg. Geen keilbouten gebruiken.

Let er wel op dat je met een halfhoutverbinding de boel onnodig verzwakt. Je kunt beter balkschoenen gebruiken (werkt ook nog eens veel sneller).
En of de maat 5x15 de juiste is met een overspanning van 4 meter voor een vliering weet ik ook niet. Lijkt me dat je daar beter zwaardere balken voor kunt gebruiken.

Maar even praktisch. Hoeveel hoogte houd je nu boven de vliering over? Als ik het zo inschat is dat niet zoveel. Of is dat gezichtsbedrog?
 

Bovenkamer

Nieuw lid
11 okt 2024
3
0
Frieslands
Hier is op aanraden van de constructeur een jaar of 10 geleden de zolder op een vergelijkbare manier gemaakt. Tegelijk met de gehele kapconstructie is er een hulpspant op de muur bevestigd met chemisch ankers en draadeinden M10 (om de 50 cm een draadeind, waarbij er voor het boren van de 10mm gaten eerst met een forstnerboor 25mm is voorgeboord om de ring+moer te laten verzinken).
Je kunt inderdaad het beste zo'n kitkoker kopen, die werken het prettigst. Bij het uitmeten van de draadeinden even zo uitmeten dat je in een volle steen boort en niet precies in de voeg. Geen keilbouten gebruiken.

Let er wel op dat je met een halfhoutverbinding de boel onnodig verzwakt. Je kunt beter balkschoenen gebruiken (werkt ook nog eens veel sneller).
En of de maat 5x15 de juiste is met een overspanning van 4 meter voor een vliering weet ik ook niet. Lijkt me dat je daar beter zwaardere balken voor kunt gebruiken.

Maar even praktisch. Hoeveel hoogte houd je nu boven de vliering over? Als ik het zo inschat is dat niet zoveel. Of is dat gezichtsbedrog?

Bedankt voor je reactie. Ik houd ongeveer 1,70 over tot de nok. Dus niet heel veel maar ruim genoeg om wat rotzooi op te slaan.

Ik ga je advies over de chemische ankers denk ik naadloos opvolgen. Nog nooit mee gewerkt maar klinkt erg goed. Begrijp ik het goed dat hiervoor het geboorde gat afgevult dient de worden met het chemische anker waarna het draadeind gelijk erin kan? Wat ik bedoel aan te geven, hier komt verder geen plug in de muur?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.495
2.989
Gaanderen
Als je niet door de steen boort, zou dat kunnen. Er zijn zeefhulzen voor. De kit moet wel hard zijn voor je de balk monteert. Of heel goed ondersteunen en aandraaien als de kit uitgehard is.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.859
1.051
Omgeving Eindhoven
De chemisch anker is een 2-componentenpasta, die binnen een paar minuten hard wordt.
Wij hebben na het uitmeten waar de gaten moesten koen, deze eerst door het hout geboord, en vervolgens de balk op z'n plek gebracht en de balk goed ondersteund (gestut vanaf de vloer met tijdelijke 'poten' (dunne balkjes), alle gaten ingespoten met chemisch anker en de 2e persoon daar achteraan om er draadeinden in te steken. Met moeren op het uiteinde, maar de draadeinden wel langer gelaten dan nodig. Na een minuut of 10 de moeren met de hand iets aandraaien, na een paar uur pas met gereedschap aangedraaid en de uiteinden afgeslepen.
Als je meerdere balken moet vastmaken (op de andere kopgevel bijvoorbeeld) is het verstandig om een extra mengtuit bij de hand te hebben. En als je te diep boort (dus door de steen heen) moet je zeefhulzen gebruiken. Als je niet helemaal doorboort, is goed stofvrij maken van het gat voldoende en kan de pasta daar gelijk in worden gedaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.