strepen (krassen) in diamant slijp plaat

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
410
66
hoi allemaal,

voor het scherp houden van mijn beitels gebruik ik een setje diamant slijp platen in korrel 400, 600 en 1200, waarna ik ze nog polijst. Nu valt mij op dat er vooral op de 400 plaat wat krasjes ontstaan in de richting waarin ik de beitels over de plaat beweeg. Ik heb niet de indruk dat het effect heeft op de werking van de platen. Maar ik ben toch benieuwd of dit normaal is of niet. Hebben jullie hier ervaring mee?

Een andere vraag die ik heb is of het nog zinvol kan zijn om een groffere plaat te kopen in korrel 140: ik heb af en toe een tweedehands beitel die geslepen moet worden en dan moet er meer af dan gedacht en ben ik best lang bezig op een 400 plaat. Ik zou dan wel met schuurpapier op een lagere korrel kunnen werken, maar het idee van een vaste diamant slijp plaat op een groffe korrel klinkt mij ook aantrekkelijk. Hebben jullie hier nog ervaring mee, ook met oog op slijtage van zo'n plaat?

En hoe lang gaat zo'n plaat eigenlijk mee, en hoe zie je dat hij zijn maximale levensduur heeft bereikt: ik verwacht dat je dit zelf wel merkt?

Ter verduidelijking heb ik een fototje toegevoegd van de 400 diamant slijp plaat:

(als je goed kijkt zie je wat donere horizontale strepen, in de lengterichting van de plaat)

PC130308.JPG

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
612
292
Dat soort strepen hebben mijn diamantplaten ook wel, vooral de grofste korrel. Zolang ze goed slijpen zou ik me er niet druk over maken.

En hoe lang die platen meegaan? Zolang het diamant blijft slijpen. Bij goedkopere platen zoals die van mij zullen de diamantkorrels over tijd afbrokkelen en steeds fijner worden. In principe hoef je dus alleen de grofste korrel te vervangen :D (maar dat heb ik na een paar jaar nog niet gemerkt)

Een andere vraag die ik heb is of het nog zinvol kan zijn om een groffere plaat te kopen in korrel 140: ik heb af en toe een tweedehands beitel die geslepen moet worden en dan moet er meer af dan gedacht en ben ik best lang bezig op een 400 plaat.
Doe jezelf een lol en koop een simpele bankslijper van een paar tientjes. Ik ben ook voorstander van slijpen met de hand, maar voor zulk werk ben ik maar wat blij met de bankslijper. Één keer een spijker raken kost me 20-30 minuten slijpen met de hand of 3 minuten met de bankslijper.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.