Stofzuiger in werkplaats op meerdere machines zonder wissel mogelijk ?

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
beste mensen

Ik ben mijn werkplaats aan het intekenen en vroeg mij of het mogelijk was om een afzuigsysteem voor zaagsel op meerdere machines te monteren.

zijn hier mensen die een afvalstofzuiger op meerdere machines hebben aangesloten zonder te wisselen?

Voorbeeld op een:
Tafelzaag
Afkortzaag
Frees

Hoe gemaakt / waar gekocht? En bevalt het?
Foto’s zijn welkom



Ikzelf heb een Bosch prof GAS 35 L SFC+ En wil deze eigenlijk gaan gebruiken
 

Bijlagen

  • 423C275D-6E98-42B4-A341-ED211E1F46D3.jpeg
    423C275D-6E98-42B4-A341-ED211E1F46D3.jpeg
    179,4 KB · Weergaven: 10
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Alles kan natuurlijk met veel slang en een hoop 50mm blast gates. Eigenlijk hetzelfde als op 100mm....

Er is ergens op het forum ook iemand die zijn blastgates met arduino bestuurt en het is ook nog eens mogelijk om ze te koppelen aan het apparataat dat wattage trekt om automatisch de juiste blast gate open te sturen.
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Alles kan natuurlijk met veel slang en een hoop 50mm blast gates. Eigenlijk hetzelfde als op 100mm....

Er is ergens op het forum ook iemand die zijn blastgates met arduino bestuurt en het is ook nog eens mogelijk om ze te koppelen aan het apparataat dat wattage trekt om automatisch de juiste blast gate open te sturen.
Ben hier erg benieuwd naar!!
 
  • Leuk
Waarderingen: fleche

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ben hier erg benieuwd naar!!

Het Arduino project loopt nog steeds. Hierbij de link naar het draadje Automatische blast gates (Arduino) bouwverslag

In mijn vorige huis al gemaakt voor mijn huidige werkplaats (nieuwe huis). Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met het plaatsen van de eerste buizen en blast gates. Zodra het allemaal werkt zal ik weer even wat foto's uploaden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Hooked on Wood heeft volgens mij ook iets dergelijks. Die heeft twee bouwzuigers in een apart hok staan. Dan kun je de centrale leiding ook wat breder uitvoeren, zonder direct tegen zuigverlies aan te lopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Het Arduino project loopt nog steeds. Hierbij de link naar het draadje Automatische blast gates (Arduino) bouwverslag

In mijn vorige huis al gemaakt voor mijn huidige werkplaats (nieuwe huis). Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met het plaatsen van de eerste buizen en blast gates. Zodra het allemaal werkt zal ik weer even wat foto's uploaden.
Ik ga je zeker volgen ! Benieuwd naar de foto’s ook!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb, nav het topic van jabjab, voor mijn afzuiger ook een tweetal blastgates gemaakt (met pneumatische cilinders) die ik aanstuur met Arduino (en waarmee ik via Arduino ook de afzuiger zelf mee kan aansturen).

Ik zal daar binnenkort een eigen topic voor openen met een bouwverslag, dat staat nog steeds op het todo-lijstje.
 
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Ik heb, nav het topic van jabjab, voor mijn afzuiger ook een tweetal blastgates gemaakt (met pneumatische cilinders) die ik aanstuur met Arduino (en waarmee ik via Arduino ook de afzuiger zelf mee kan aansturen).

Ik zal daar binnenkort een eigen topic voor openen met een bouwverslag, dat staat nog steeds op het todo-lijstje.
Heel tof, wat heeft het gekost qua uren en geld? Ik ga mijn werkplaats helemaal inrichten en wil het meteen goed doen namelijk.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
wat heeft het gekost qua uren en geld?
Daar vraag je wat... Geen idee meer. Maar laat ik het zo zeggen dat als ik het commercieel had moeten doen het een erg slecht verdienmodel was geweest :rolleyes:
Maar voor mij was de drijfveer om te leren werken met Arduino en het feit dat een kant-en-klare oplossing niet helemaal paste.

Oké deze is misschien iets té voor een werkplaats van 3 bij 6
Mijn werkplaats is 2,5 x 4, dus zo onlogisch is het niet, hoor. Juist in een kleine werkplaats is het ook handig, want daar wil je zo efficiënt mogelijk omgaan met de ruimte en dus met de slangen. Dus niet 1 slang die lang genoeg is om bij de verste machine te komen, maar die voor andere machines dan met 3 bochten ligt (waar je dus altijd over struikelt). Dat was voor mij tenminste de reden om te splitsen per machine; de zaag zit nu standaard aangesloten met een korte slang die langs de muur loopt en de VVD en freestafel hebben een "lange" slang die na gebruik wordt opgeborgen.
En ook bij het steeds wisselen tussen zaag en schaaf, hoef ik niet steeds de slang dwars door de beperkte loopruimte te leggen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: julesvaes

julesvaes

Actieve deelnemer
25 feb 2021
53
7
Daar vraag je wat... Geen idee meer. Maar laat ik het zo zeggen dat als ik het commercieel had moeten doen het een erg slecht verdienmodel was geweest :rolleyes:
Maar voor mij was de drijfveer om te leren werken met Arduino en het feit dat een kant-en-klare oplossing niet helemaal paste.


Mijn werkplaats is 2,5 x 4, dus zo onlogisch is het niet, hoor. Juist in een kleine werkplaats is het ook handig, want daar wil je zo efficiënt mogelijk omgaan met de ruimte en dus met de slangen. Dus niet 1 slang die lang genoeg is om bij de verste machine te komen, maar die voor andere machines dan met 3 bochten ligt (waar je dus altijd over struikelt). Dat was voor mij tenminste de reden om te splitsen per machine; de zaag zit nu standaard aangesloten met een korte slang die langs de muur loopt en de VVD en freestafel hebben een "lange" slang die na gebruik wordt opgeborgen.
En ook bij het steeds wisselen tussen zaag en schaaf, hoef ik niet steeds de slang dwars door de beperkte loopruimte te leggen.
Ik ben weer om, heb je wat foto’s?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.