Stoffen of plastic zakken voor afzuiging?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.808
2.034
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Beste medehoutsnuivers,

dankzij een gebruiker hier op het forum die mijn zijn HBM 300 Profi aanbood is mijn zoektocht naar 'volwassen afzuiging' voltooid.
Er staat nu een nette gebruikte afzuiger houtmot op te slurpen in mijn werkplaats. Wat echter niet meer zo netjes is zijn de zakken die erbij zaten. Vaak gerepareerd met tape en aan vervanging toe. Ik ga dus nieuwe bestellen.

HBM biedt echter de optie om een stoffen zak te bestellen in plaats van plastic. De keuze lijkt evident - ik doe graag aan hergebruik en stof lijkt me daar geschikter voor dat plastic. Ik maak de houtmot dan leeg in goedkopere, meer handzame zakken die ik voor de verkoop aanbied en die stukken minder kosten dan die grote dingen van HBM (voor je je zorgen maakt om 'meer plastic' - ik reken statiegeld zodat mensen ze ook weer inruilen bij nieuwe afname).

Maarrr zijn er ook nadelen aan die stoffen zakken waar ik niet van op de hoogte ben? Wat zijn jullie ervaringen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.648
1.160
Fryslân
Wat Thomas zegt. Je wilt de lucht die je aanzuigt weer schoon naar buiten blazen. Dus door het filter. Als je er een stoffen zak onder gaat hangen, blaas je ook lucht door de zak, wat dus niet door het filter gaat.
Een plastic zak is dus beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en Athanor

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Ik heb al jaren een HBM afzuigsysteem ,toen ik hem kocht zat er een stoffen zak bij maar door dat de stoffen zak veel lucht door liet en zodoende ook veel stof op de auto in de garage kwam ben ik overgestapt naar een microfilter.
Dit filter laat nagenoeg geen stofdeeltjes door, dus ik zie niet in dat voor het opvangen van zaagsel en schaafsel een stoffen zak kan gebruiken,
Ik gebruikt plastic opvang zakken die ik bij HBM koopt en meermalen te gebruiken is.
Simon
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Bij mijn afzuiger heb ik een set van 5 reservezakken gekocht, maar die zitten nog steeds op 1 na ongebruikt in de doos. Ik heb 2 zakken in gebruik die ik om en om gebruik, en als een zak vol is gaat deze met inhoud en al naar iemand die het gebruikt als strooisel in de veestal (als er geen irriterend hout is geschaafd) of voor op de composthoop. In beide gevallen krijg ik de lege zak weer terug. Of ik doe de inhoud over in een grote blauwe vuilniszak om weg te doen.
Op deze manier hergebruik ik de zakken ook, en ze blijven goed. Als je nu 1x een set nieuwe zakken koopt, hoef je dat (als je zuinig bent op de zakken) pas over jaren weer te doen.

En inderdaad, als die stoffen zakken dezelfde zijn als die bij de goedkopere uitvoeringen bovenop zitten (waar jij nu de microfilters hebt zitten) dan doe je die filters teniet. Mijn vorige afzuiger had ook een stoffen zak bovenop, en de huidige een microfilter. In de ruimte waar de afzuiger staat (niet in de werkplaats maar de fietsenschuur ernaast) ligt nu veel minder stof (bijna niets) tov bij de vorige afzuiger. Dus een stoffen zak wil je eigenlijk niet als je er al microfilters op hebt zitten.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
181
88
Aalten
Ik heb al jaren een HBM afzuigsysteem ,toen ik hem kocht zat er een stoffen zak bij maar door dat de stoffen zak veel lucht door liet en zodoende ook veel stof op de auto in de garage kwam ben ik overgestapt naar een microfilter.
Dit filter laat nagenoeg geen stofdeeltjes door, dus ik zie niet in dat voor het opvangen van zaagsel en schaafsel een stoffen zak kan gebruiken,
Ik gebruikt plastic opvang zakken die ik bij HBM koopt en meermalen te gebruiken is.
Simon
Even off topic..🤫
Is de luchtdoorlaat, en daarmee de afgezogen luchtvolume van een microfilter veel kleiner? Of is er amper verschil in afzuiging?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Ik denk dat de luchtdoorlaat van een microfilter zelfs groter is dan van een stoffen zak.
Kor, kiesvoorhout, die stofafzuigingen ontwerpt kan dat denk ik precies vertellen.
Naar mijn weten heeft een microfilter weliswaar hele kleine gaatjes, maar wel een enorm oppervlak ( dankzij alle plooien)
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Ik denk dat het antwoord van Tomasz het juiste antwoord is.
Wel moet je regelmatig met de binnenwerk schraper ( hier zit een handsvat voor aan gemonteerd) even langs de lamellen gaan om het stof er af te schrapen wat dat in de plastic zak valt.

Simon
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.