Stofdichte inbouw stopcontacten

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
167
9
In mijn werkplaats heb ik een aantal inbouwdozen geplaatst. Het idee was om daar gewone stopcontacten in te zetten. Een deel heb ik al geplaatst. Ik kom er alleen achter dat deze niet zijn toegestaan bij onze brandverzekering.

Ik vermoed dat dit IP55 stofvrije stopcontacten moeten zijn, maar die vind ik vooral terug als opbouwdoos. Eentje met zo’n klepje.

En het wordt dan een heel karwei de contactdozen om te bouwen…

Heeft iemand van jullie ervaring met inbouwstopcontacten die wel voldoen aan de richtlijn (scope 10) ?
 

Bijlagen

  • IMG_5484.jpeg
    IMG_5484.jpeg
    63,7 KB · Weergaven: 15

hdv

Post veel
24 nov 2019
963
511
Noord-Veluwe
Ik heb niet gecontroleerd of ze voldoen aan de norm waaraan je refereert, maar ik heb inbouw-WCDs met een klepje van Berker in mijn werkplaats in gebruik. Mijn verzekeraar vond dat goed genoeg.

Het is een ander model, maar wat ik gebruik lijkt hier heel veel op:

550x469.jpg
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
116
12
Tijnje
De Niko Hydro uit de vorige post heb ik overal buiten toegepast. Zijn IP55, bevallen prima en zien er in zwart best chic uit.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.824
2.178
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Peter Neijts
weet niet waar je precies op doelt
als ik aan stofvrij over de hele lijn denk, dan zie ik een stofvrije inbouwpot waarin een stofvrij stopkontakt zit
helia verkoopt inbouwpotten, waarvan ze beweren dat ze luchtdicht zijn
stopkontakten waarop een kinderveiligheid zit, zijn in principe stofvrij
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
850
210
stopkontakten waarop een kinderveiligheid zit, zijn in principe stofvrij
Dat klopt, maar die beveiliging heeft geen IP klasse. Bij een SCIOS keuring is het het eenvoudigste wanneer je conformiteit kunt aantonen middels classificatie van gebruikte materialen, en daarbij is hier de verzekeraar ook nog eisende partij.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.824
2.178
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat klopt, maar die beveiliging heeft geen IP klasse. Bij een SCIOS keuring is het het eenvoudigste wanneer je conformiteit kunt aantonen middels classificatie van gebruikte materialen, en daarbij is hier de verzekeraar ook nog eisende partij.
van die hydro's van niko heb ik reeds de inbouwvariant geplaatst
niko heeft daarvoor een gepaste inbouwpot
de gaten voor de stopkontakten zijn al uitgeboord
wat met wat combineernbaar is, weet ik niet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.