Stofafzuiging voor hobbyist

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
48
4
Teuven, Belgie
Ik ben ook in de markt voor een stofafzuiging voor hobbymatig gebruik. Ik wil deze aansluiten op de afkortzaag, cirkelzaag, schuurmachine, bovenfrees. Het lichte werk dus.

Ik heb deze twee op het oog:
- HBM 1100 Watt Draagbare Stofafzuiginstallatie
- AdvancedVac 20 Nat- en droogzuiger | Bosch DIY

Het lijken mij totaal verschillende apparaten. Ik las hierboven al iets gelezen over het verschil tussen afzuigen en stofzuigen. Klopt het dat de eerste meer een afzuiger is (voor grof materiaal) en het tweede meer een stofzuiger (voor fijner stof)? En is de tweede daarmee beter geschikt voor mijn doeleinde?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik ben ook in de markt voor een stofafzuiging voor hobbymatig gebruik. Ik wil deze aansluiten op de afkortzaag, cirkelzaag, schuurmachine, bovenfrees. Het lichte werk dus.

Ik heb deze twee op het oog:
- HBM 1100 Watt Draagbare Stofafzuiginstallatie
- AdvancedVac 20 Nat- en droogzuiger | Bosch DIY

Het lijken mij totaal verschillende apparaten. Ik las hierboven al iets gelezen over het verschil tussen afzuigen en stofzuigen. Klopt het dat de eerste meer een afzuiger is (voor grof materiaal) en het tweede meer een stofzuiger (voor fijner stof)? En is de tweede daarmee beter geschikt voor mijn doeleinde?
De tweede is inderdaad meer geschikt voor schuren en als afzuiger voor de cirkelzaag. Ik zou alleen geen groene BOSCH kopen en kijk ook even naar hoe en wat je wilt aansluiten. Ik had een oude KAERCHER die ik alleen via een verloopstuk aangesloten kreeg en de slang was net te kort. Mijn BOSCH blauw zuigers hebben standaard een flexibele aansluiting en een slang die past bij de lengte van de kabels van de machines die ik aansluit.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
527
124
De tweede is inderdaad meer geschikt voor schuren en als afzuiger voor de cirkelzaag. Ik zou alleen geen groene BOSCH kopen en kijk ook even naar hoe en wat je wilt aansluiten. Ik had een oude KAERCHER die ik alleen via een verloopstuk aangesloten kreeg en de slang was net te kort. Mijn BOSCH blauw zuigers hebben standaard een flexibele aansluiting en een slang die past bij de lengte van de kabels van de machines die ik aansluit.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
527
124
Eens met MK23,

Bosch blauw bijv GAS 15 is duurder, in % veel maar in geld valt het nog wel mee en beter geschikt, er wordt gesproken over hobbymatig gebruik, maar wel voor diverse machines, een goede stofzuiger geeft je langer plezier.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Eens met MK23,

Bosch blauw bijv GAS 15 is duurder, in % veel maar in geld valt het nog wel mee en beter geschikt, er wordt gesproken over hobbymatig gebruik, maar wel voor diverse machines, een goede stofzuiger geeft je langer plezier.
Met mijn stofzuigers heb ik van mijn vrouw toestemming om in huis te schuren, ze heeft gezien dat het geen stof het huis in blaast.
Daarnaast is het fijn om niet alles onder het stof te hebben zitten in de garage. Daar liggen de kussens, staan de (race)fietsen etc.
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
48
4
Teuven, Belgie
Bedankt voor de reacties. Die HBM valt dan af. De Bosch GAS 15 is inderdaad ook een mooie optie. Ik had al gekeken op de Bosch Prof website, maar toen heb ik deze blijkbaar over het hoofd gezien. Het Nilfisk assortiment vind ik ook interessant. Dit weekend eens verder in verdiepen.

Ik heb ook uitgebreid gelezen op dit forum over het gebruik van een cycloon en ben wel van overtuigd van de voordelen, dus overweeg wel om er op termijn eentje voor te gaan zetten. Misschien eerst even kijken hoe het bevalt met alleen een stofzuiger. Iemand hier ervaringen met de cyclonen van cycloonfilters.nl? Bijvoorbeeld deze:

 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zo, de kogel is door de kerk, er komt een zuiger bij. Momenteel (enkel) een festool MIDI met name voor de (boven)frees, invalzaag en tafelzaag. De schijfschuurmachine en VVD passen in principe niet en voor de VVD is de Festool midi gewoon niet geschikt.

Naar goed voorbeeld van @trigger op zoek naar een Scheppach HA1000 maar.... niet leverbaar. Toevallig zag de Gude GAA50 er PRECIES hetzelfde uit en nagenoeg even duur (107,- @ bol.com) Vermoedt dat onder de motorkap de apparaten identiek zijn.

Zal dus voor de VVD en schuurmachine worden gebruikt, misschien nog voor de zaagtafel.

Vraag voor allen: wie heeft al een leidingsysteempje gemaakt in zijn schuur met wat Y-stukken en schuifjes? Bevalt dit en/of valt het in de praktijk reuze mee om de slang om te zetten. Ik verwacht dat het snel gaat vervelen.....

Ben benieuwd!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb lang gedaan met omzetten (zaagtafel + VVD). Hier staat nu een Jet afzuiger, eerder een HBM200 (die overigens ook prima was).
Maar jij kiest voor een tweede stofzuigermodel en niet voor een stationaire? Gaat dat dan wel goed met de VVD (heeft deze wel voldoende luchtverplaatsing + is de opvangbak niet te snel vol?)
Trigger heeft inmiddels ook al een andere afzuiger omdat de HA1000 in de praktijk toch tegenviel op de vlakbank... Zie deze reactie van hm in een ander topic.

Recent heb ik een splitsing gemaakt om beide machines een eigen afzuigpunt te geven, aangestuurd door Arduino en met zelfbouw-blastgates gevoed door pneumatische cilinders. Zie deze reactie in een topic hierover.
In eerste instantie ging het omzetten goed, maar ik merkte vooral dat als ik wilde wisselen van zaag naar vlakbank (om een balk eerst aan 1 kant te vlakken, vervolgens ruw op breedte te zagen en daarna definitief op dikte/breedte te brengen met de VVD, dat ik meer aan het wisselen was dan iets anders en dat ik dan maar zonder afzuiging werkte op de zaag...
Nu heeft de zaag een vaste leiding/slang en de vlakbank een slang die ik wegleg als ik deze gebruik (omdat deze anders standaard midden door de toch al kleine ruimte ligt).

Ik heb de afsluiters geautomatiseerd omdat ik ze daarmee kon wegwerken onder een ladekast; als je het zo kunt maken dat je er makkelijk bij kunt, kan je natuurlijk ook af met handmatige afsluiters (=goedkoper).
 
Laatst bewerkt:

Paul5376

Actieve deelnemer
6 okt 2019
27
3
Zo, de kogel is door de kerk, er komt een zuiger bij. Momenteel (enkel) een festool MIDI met name voor de (boven)frees, invalzaag en tafelzaag. De schijfschuurmachine en VVD passen in principe niet en voor de VVD is de Festool midi gewoon niet geschikt.

Naar goed voorbeeld van @trigger op zoek naar een Scheppach HA1000 maar.... niet leverbaar. Toevallig zag de Gude GAA50 er PRECIES hetzelfde uit en nagenoeg even duur (107,- @ bol.com) Vermoedt dat onder de motorkap de apparaten identiek zijn.

Zal dus voor de VVD en schuurmachine worden gebruikt, misschien nog voor de zaagtafel.

Vraag voor allen: wie heeft al een leidingsysteempje gemaakt in zijn schuur met wat Y-stukken en schuifjes? Bevalt dit en/of valt het in de praktijk reuze mee om de slang om te zetten. Ik verwacht dat het snel gaat vervelen.....

Ben benieuwd!
Hangt er denk ik vooral vanaf hoe vaak je aan de slag gaat en met welke apparaten. Zo heb ik een 10m flex slang liggen (100) die ik gewoon voor elke zaag/frees actie aansluit/plaats, tevens zet ik een HBM afzuiging buiten neer. Dat laatste is voor mij eigenlijk wel de beste oplossing want mijn ervaring is dat die filters toch altijd veel "lekken" (uiteraard de pro. niet maar goed budget he...), klein gaat in de slang/zak en hij blaast het eruit.....

Meest vervelende is voor mij nog wel de 10m slang die altijd in de weg ligt ;-)

Heb je de ruimte en een "vaste" opstelling van apparatuur dan kan een vast afzuigsysteem zeker goed werken, in elk geval netter dan wat ik heb.

Paul
PS je kan ook MP afspeuren naar wat oudere/gebruikte afzuigsystemen, dan heb je waarschijnlijk meer vermogen/m3/s voor hetzelfde geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ok, stukje context. De schuur (6x3m deel ik met 5 fietsen, grasmaaier, aanhangfiets, fietsdrager, zwembad, houtrek, een hoop systainers, vazen, zaagtafel, freestafel, workmate, MFT etc. Etc, alles wat je kunt bedenken bij een gezin met 3 kinderen en vader die houtjes leuk vind.

Effectief 4x3m ter beschikking.

Geen krachtstroom, 1 groep 230V (blijft ook zo)
Wordt lastig om een zware afzuiging te draaien + een VVD.....

Ja de bak zal relatief snel volzetten maar ik ben niet zo productief als Trigger :).

Verder zijn die kleine dingen relatief stil (80db?), de grotere modellen al snel tegen de 100 volgens mij. Naast ruimte speelt geld ook een rol,

We gaan het zien, ik denk dat ik er een goeie keus aan heb en zo niet dan horen jullie het zeker van me :).

Ik zal voorlopig in iedergeval de schuurmachine in de buurt van de VVD houden :)
 

MrCrazy

Nieuw lid
8 apr 2021
16
13
Kippendorp
vandaag de Karcher KD3 + auto-start besteld, voor €90,- een prima starter.
Daar ik deze met name zal gaan gebruiken voor de Bosch GTS 635-216 & Makita SP6000 ga ik een een 30 liter opvang-vat/cyclone toevoegen.

Heb heel erg zitten twijfelen in een duurder model - maar toch besloten voor dit model, mede door ik toch de cyclone ga toevoegen.

Eens zien of ik de garage hiermee eens 'stofvrij' kan gaan krijgen tijdens het werken. (Helaas heeft mijn schuurmachine geen mondstuk .... deze is binnenkort aan de beurt ter vervanging)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Deze hier op het forum, recent, 75,-
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik heb de Scheppach HA1000 zojuist besteld en de Metabo komt er ook met een weekje aan... dus ik kan het je binnenkort vertellen.
He Trigger, hoe bevalt deze combi? Ik zit ook te kijken naar de HA1000...

Ik heb nu een kleinere VVd, en die gebruik ik momenteel zonder afzuiging. Het zijn spaanders, dus weinig fijnstof. Dit veeg ik allemaal op met de borstel en doe alles in een vuilniszak.
Ik schaaf niet zo ontzettend veel, maar het scheelt wel een boel ruimen als het meeste weggezogen wordt...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
He Trigger, hoe bevalt deze combi? Ik zit ook te kijken naar de HA1000...

Ik heb nu een kleinere VVd, en die gebruik ik momenteel zonder afzuiging. Het zijn spaanders, dus weinig fijnstof. Dit veeg ik allemaal op met de borstel en doe alles in een vuilniszak.
Ik schaaf niet zo ontzettend veel, maar het scheelt wel een boel ruimen als het meeste weggezogen wordt...
De metabo HC260 kon hij nog wel afzuigen, maar toen ik die verving voor een Jet JPT260 schoot hij tekort en heb ik hem vervangen door wat groters. Wel knap dat die kleine Scheppach het volhield, geen slechte machine voor 100 euro, maar die ton zit natuurlijk in een vloek en een zucht vol op die manier. Ik heb hem bewaard en ga hem opnieuw inzetten voor afzuiging van kleine machines.
 
  • Leuk
Waarderingen: SjoerdvR

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
De metabo HC260 kon hij nog wel afzuigen, maar toen ik die verving voor een Jet JPT260 schoot hij tekort en heb ik hem vervangen door wat groters. Wel knap dat die kleine Scheppach het volhield, geen slechte machine voor 100 euro, maar die ton zit natuurlijk in een vloek en een zucht vol op die manier. Ik heb hem bewaard en ga hem opnieuw inzetten voor afzuiging van kleine machines.
Thanks!

Ik zou deze speciaal voor mijn VVD gebruiken, voor de rest heb ik een bouwzuiger met cycloon en buizenstelsel door de werkplaats in 50mm op een 60 liter vat.
Opzich het steeds legen van dit vat is niet zo erg. Wat ik zeg, ik schaaf geen kilometers...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Thanks!

Ik zou deze speciaal voor mijn VVD gebruiken, voor de rest heb ik een bouwzuiger met cycloon en buizenstelsel door de werkplaats in 50mm op een 60 liter vat.
Opzich het steeds legen van dit vat is niet zo erg. Wat ik zeg, ik schaaf geen kilometers...

Ik ook niet (wel meters) maar een andere bijkomstigheid is de spaanafname. Met een beperkte capaciteit aan afzuiging moet je ook niet teveel in een keer weghalen zodat de boekt niet verstopt. Zolang dat dat in de gaten houd, prima ding zeg ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.