Stofafzuiging in een veeel te kleine schuur

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
115
46
‘s-Hertogenbosch
Hallo forum,

Ik zit in m’n veel te kleine schuur met het probleem dat ik geen reguliere stofafzuiging kwijt kan.
Het idee is om een pvc buis van 30 centimeter als vat te gebruiken met daarop een cycloon (ali) aangesloten op een kleine industrie zuiger ( ongeveer 15 ltr inhoud). Dat ding zit heel snel vol, en moet elke keer uitgebouwd worden.
Dus aanzetten gebeurt alleen als alle krullen reeds opgeveegd zijn.
Deze zuiger heeft een slang van 35 mm verlengt met een 5 meterse 55 mm slang.
Dit werkt goed alleen zoals gezegd die mayonaise emmer zit elke keer vol.
Een pvc pijp kan in één keer geleegd worden in het gft en is nog hanteerbaar…..

Waar moet ik nog meer op letten of zijn er andere/betere ideeën.
Graag tips en ideeën. Nee bij de buren de afzuiging neerzetten is geen optie 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
115
46
‘s-Hertogenbosch
Heb de vijf meter nú eigenlijk niet nodig in m’n schuur, alleen soms wel in een aangelegen hokje waar ik met de inval zaag plaatjes en dergelijke kan zagen. Slang is over het algemeen zo’n 2 meter opgerold en rol hem af om overal iets makkelijker bij te kunnen komen. Ik zou als het gewed is, vanuit deze opstelling met zo’n 3,5 meter iets vast aan kunnen sluiten. Maar in zo’n klein hok moet je wel eens iets meer als alleen maar draaien. Boorsel bij een kolomboor, lintzaagsel, tafelfrees(je) tafelzaagje en overige krullen creërende apparaten. Vergeet vooral niet het schuren op de draaibank …..
Foto gaat nú effe niet lukken omdat ik nu aan de lader lig., deze volgt nog
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.139
903
Omgeving Leiden
Je kan eens naar een Thien separator kijken. Vat + cycloon ineen en compact en eenvoudig zelf te maken.
In het filmpje is niet alles luchtdicht gemaakt, maar dat is voor een optimale werking wel belangrijk.
Heb er zelf twee maar wel met een stalen vat.

 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
115
46
‘s-Hertogenbosch
Heb ik vijf jaar geleden al geprobeerd…. Werkt wel maar…..emmer gauw vol, deksel te flexibel, aansluiting is maar lapperde poepie, dus een beetje opzij geschoven. Nu het licht ergens zien schijnen, misschien wel weer een uitdaging. Misschien dat er hier nog iemand anders met ideeën komt dat ik zeg, dat is zelfs nog eenvoudiger….
Maar niettemin bedankt voor het meedenken en idee 👍🏼
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.139
903
Omgeving Leiden
Hoe kleiner de emmer, of hoe meer rommelje je opzuigt, des te eerder is die vol. Het systeem maakt daarbij niet uit :)
De uitvoering met de mayonaise-emmer is nou niet bepaald robuust te noemen, maar in de video kan je wel goed de constructie volgen.
Hierbij eentje die ik heb gemaakt. Diameter 40 cm, hoogte 60 cm, waarvan 50 cm voor het stof. Een raampje erin om te zien of die geleegd moet worden. Slangen 55mm.
Als je de hoogte in kan, kan je met wat knutselwerk er nog een vat onder monteren.
Ik denk dat een pvc pijp met een diameter van 30 cm flink wat weegt en in dat opzicht onhandig is.

20240819_185258.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.254
395
Etten-Leur
Hallo forum,

Ik zit in m’n veel te kleine schuur met het probleem dat ik geen reguliere stofafzuiging kwijt kan.
Het idee is om een pvc buis van 30 centimeter als vat te gebruiken met daarop een cycloon (ali) aangesloten op een kleine industrie zuiger ( ongeveer 15 ltr inhoud). Dat ding zit heel snel vol, en moet elke keer uitgebouwd worden.
Dus aanzetten gebeurt alleen als alle krullen reeds opgeveegd zijn.
Deze zuiger heeft een slang van 35 mm verlengt met een 5 meterse 55 mm slang.
Dit werkt goed alleen zoals gezegd die mayonaise emmer zit elke keer vol.
Een pvc pijp kan in één keer geleegd worden in het gft en is nog hanteerbaar…..

Waar moet ik nog meer op letten of zijn er andere/betere ideeën.
Graag tips en ideeën. Nee bij de buren de afzuiging neerzetten is geen optie 😁
Ik gebruik een lijmvat onder de cycloon. Zo’n lijmvat kan onder en overdruk hebben. Het deksel is gefreesd uit acryl plaat van 15 mm; het lijmvat is ca 35 D * 45 H cm
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
115
46
‘s-Hertogenbosch
Let niet op de rommel 😁, maar een beetje een overzicht hoe druk het is.
 

Bijlagen

  • IMG_5578.jpeg
    IMG_5578.jpeg
    146,6 KB · Weergaven: 37
  • IMG_5577.jpeg
    IMG_5577.jpeg
    129,4 KB · Weergaven: 37

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.139
903
Omgeving Leiden
Dat wordt een heel klein vat en een heel klein cycloontje. Tja, wie wat bewaart heeft wat, dat herken ik wel.
Je zal vast zelf ook wel de conclusie hebben getrokken dat er toch echt iets uit moet :)
 
  • Grrr
Waarderingen: John1969

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.139
903
Omgeving Leiden
@John1969 staat wel ergens, dus daar is plek, zodat ik denk aan een afzuigsysteem, thien of cycloon, op wielen.
Die rijd je naar buiten als je gaat klussen en weer naar binnen als je klaar bent.
Het ruimteprobleem is daarmee opgelost voor nu toch?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.