Stofafzuiging dust commander

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Hallo allemaal,

Ik gebruik al een tijdje een soort dust commander met een oude 2000 watt stofzuiger. Helaas wordt de opvangton vrij snel vacuüm gezogen. Ik heb verschillende tonnen geprobeerd, maar telkens klapt de boel in elkaar. De laatste keer heb ik een 60 liter metalen ton gebruikt. Maar ook die kon het niet aan. Zie foto...

Heeft iemand tips hoe ik dit beter voor elkaar krijg? Misschien een klein gaatje in de ton. Ik vermoed alleen dat dat ten koste van de zuigkracht gaat.
 

Bijlagen

  • IMG-20170404-WA0001.jpg
    IMG-20170404-WA0001.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 485
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hoi, dat is inderdaad een euvel wat vaker voorkomt (en besproken op 't forum).
Wat je het eenvoudigst kan doen is een paar houten ringen in de ton te maken.
Dus als je een plaat multiplex neemt zaag je een ronde plaat uit die net in de ton past en daar een zo groot mogelijk gat in.

Een gat in de ton gaat inderdaad ten koste van de zuigkracht. ( zal nog wel eens herrie ook kunnen maken )
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Ik heb precies dezelfde als jij Victor. Een oude melkbus is inderdaad nog een goed idee. Ga ik dat proberen. En anders een versteviging in de ton.

Zou je met een stofzuiger met minder watt hier minder snel last van hebben?
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Ik heb precies dezelfde als jij Victor. Een oude melkbus is inderdaad nog een goed idee. Ga ik dat proberen. En anders een versteviging in de ton.

Zou je met een stofzuiger met minder watt hier minder snel last van hebben?
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Ik kwam dit filmpje tegen op een engelse forum. Ik ga dat eens proberen. Lijkt mij een mooie oplossing :)

https://youtu.be/wNBxce-HeCw
tnx, goede info! ik heb alleen geen idee hoe sterk je magneet moet zijn.

Hoi,
Ik heb mijn cyclone vaatjes hier gehaald:
https://www.vatenonline.nl/c-3015057/plastic-gebruikt/
Erg goedkoop en knetter sterk kunststof. Ik heb twee blauwe.
Ik denk niet dat je die kunt laten imploderen.
Ik heb ook zo'n blauw vat, en zelfs met een houten kruis in de ton geplaatst gaat deukt het vat toch zodanig in dat het niet meer terug springt.
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
tnx, goede info! ik heb alleen geen idee hoe sterk je magneet moet zijn.


Ik heb ook zo'n blauw vat, en zelfs met een houten kruis in de ton geplaatst gaat deukt het vat toch zodanig in dat het niet meer terug springt.

Met zo'n vat ben ik ook begonnen. Helaas was dat ook geen succes. Hoeveel watt hebben jullie stofzuigers?

Zoiets was ik ook al tegen gekomen (op YouTube) maar dan met een veer maar nu weet ik niet meer waar :( lijkt me handiger dan het systeem met een magneet.

Dacht ik ook al. Het principe van een afsluitklepje met veer die op stopcontacten voor buiten zitten. Zou zoiets niet werken? Hoef je ook niet elke keer de deksel open te maken om het klepje terug te plaatsen :)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
In het filmpje stond bij mij ook een bericht dat hij een verbeterde versie had gemaakt intussen met een veer. Dat klepje van een buitenstopkontact kan te zwak zijn, het gaat erom dat je juist alleen bij verhoogde onderdruk de klep opent.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Met zo'n vat ben ik ook begonnen. Helaas was dat ook geen succes. Hoeveel watt hebben jullie stofzuigers?


Dacht ik ook al. Het principe van een afsluitklepje met veer die op stopcontacten voor buiten zitten. Zou zoiets niet werken? Hoef je ook niet elke keer de deksel open te maken om het klepje terug te plaatsen :)

een starmix aswl 1625, ik dacht 1600W 249mbar onderdruk max dacht ik.

hier onderaan de pagina zie je ook iets met 2 veertje om de deksel na het openen weer terug te plaatsen. dus niet met een drukveer die hem dicht drukt maar gewoon op het magneetprincipe.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Ik heb precies dezelfde als jij Victor. Een oude melkbus is inderdaad nog een goed idee. Ga ik dat proberen. En anders een versteviging in de ton.

Zou je met een stofzuiger met minder watt hier minder snel last van hebben?

Het gaat niet per definitie om het wattage maar om het vacuum wat je stofzuiger kan genereren.
Je kan de specificaties vaak in de handleiding wel vinden.
 

koenmeloen

Nieuw lid
19 nov 2014
23
0
Een update over het probleem met inklappende tonnen. Ik heb nu een extra gat in de deksel gemaakt met een rubberen overgangsring voor pvc buizen in het gat. Aan de binnenkant een plankje met een bout er door heen, een veer en rubberen ring. Aan de buitenkant een plankje die de boel op zijn plek hout. Als de slang verstopt raakt, wordt het plankje naar binnen getrokken. Als de slang weer open is gaat het plankje door de veer weer terug. Voor de duidelijkheid heb ik twee foto's toegevoegd. Op de achtergrond het resultaat zonder drukventiel :eek:

Ik gebruik deze constructie nog niet lang, maar tot nu toe lijkt het er op dat het werkt. Als ik mijn hand op de stofzuigerslang hou, dan wordt er in ieder geval lucht naar binnen gezogen door het tweede gat.

20170509_113342.jpg20170509_113359.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Goed gevonden!

Wel even oppassen met deze constructie dat de moer niet van de bout afdraait. (moer zit ook niet in zijn geheel op de bout)
Zoals het nu zit kan je nog wat spelen met de voorspanning van de veer uiteraard.
Als de voorspanning van de veer goed is, kan je op de overgang bout/moer een centerpuntje tikken. Dan ziet ie vast.


Uiteraard is een borgmoer ook een oplossing;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.