Stofafzuiging Axminster zaagtafel

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
22
3
Groningen
Ik heb onlangs de Axminster AW216 zaagtafel aangeschaft. De tafel staat nog niet, maar ik denk alvast na over de afzuiging.
De Axminster heeft een aansluiting van 100mm. Op de machine zelf wordt deze gesplitst zodat er zowel van onder als boven afzuiging plaats vindt.
Nou heb ik al een Festool CTL26 stofzuiger. Het liefst zou ik deze gebruiken zodat ik a) niet nog een apparaat hoef aan te schaffen en b) ivm nog meer apparaten in mijn toch al niet zo grote werkplaats.

Mijn idee:
Festool slang voor de Festool CS70 aanschaffen. Deze heeft al een splitsing dmv een y stuk. De twee dunnere Festool slangen door de 100mm slang van de Axminster schuiven. En dan de uiteinden zo dicht mogelijk bij de af te zuigen plekken uit laten komen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke oplossing? Zou dit kunnen werken of is dit totale onzin?
De Festool slang van de CS70 is niet gratis, dus even proberen is er eigenlijk niet echt bij.

Mocht mijn idee helemaal waardeloos zijn, dan hoor ik ook graag welke alternatieve afzuiger passend zou zijn. Het liefst zo compact mogelijk.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.158
1.023
Dat gaat niet werken. De Festool CTL26 heeft een te laag volume (maar wel veel zuigkracht) en is daarmee vooral geschikt voor elektrisch handgereedschappen en sommige zaagtafels (maar niet die van jou). Jij hebt een zuiger nodig die veel volume zuigt.

Het is eigenlijk niet heel moeilijk om te achterhalen welke zuiger je nodig hebt. Je hoeft namelijk alleen naar de diameter van de stofaansluiting te kijken. Is die kleiner dan 50 mm, dan heb je een Starmix of soortgelijke stofzuiger (Festool CTL, Makita VC2512L, etc.) nodig. Is die groter dan 80 mm, dan een HVLP-afzuiging (high volume low presure), zoals de HBM 200, Scheppach HD-serie, Felder AF-serie. Let wel op het minimale aantal m3/u bij HLVP.

• Leuk
Waarderingen: Joost_B en henkverhaar

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.