Luc H

Nieuw lid
31 mei 2023
16
64
Kwadendamme
Het werd eens tijd om de stofafzuiging in mijn werkplaats aan te pakken. Ik maakte gebruik van 2 bouwstofzuigers, opzich wel prima maar het telkens slangen wisselen van machines , het schoonmaken van filters en het vaak legen van de kleine opvangbakken zorgde regelmatig voor ergernis. Ook was de luchtstroom aan de lage kant, zeker voor de vandiktebank.
Omdat mijn schuur niet al te groot is (3,20m x 6,50m) wilde ik het stofvat graag onder het werkblad wegwerken. De kant en klare systemen paste niet zo goed dus heb ik besloten zelf iets samen te stellen na wat onderzoek hier op dit forum.
20250319_193726.jpg

De motor is een HBM 50 Stofzuiging 1pk, deze sluit ik met 100mm flexibele buis op een Oneida 4 inch cycloon. De cycloon heb ik bovenop een kunsstofvat van 120l aangesloten.
Vanaf de cycloon ga ik met een stukje flexibele slang over op een spiraliet buissysteem met een diameter van 100mm.

20250322_160406.jpg

De eerste keer het systeem opstarten was een behoorlijke teleurstelling, de slangen zogen amper lucht af. Het probleem zat in de spiraliet regelkleppen, deze sloten erg slecht af waardoor het systeem via alle aansluitingen lucht lekte. De kleppen zouden volgens de website een 'normale' luchtdichtheid hebben, maar sluiten zeer slecht af.
20250322_134001.jpg

Om dit probleem op te lossen heb ik een lapje EPDM uitgeknipt dat een paar millimeter groter was dan de buisdiameter, dit heb ik met 2 stukjes hardboard gesandwiched tussen de klep. Op deze manier sluit de klep nagenoeg luchtdicht af. En werkt het systeem ontzettend veel beter.
20250322_123450.jpg20250322_124835.jpg20250322_124857.jpg

Na een tijdje geschaafd te hebben begon het systeem minder goed te gaan werken. Na wat zoekwerk bleek dat het rooster in de motor verstopt was geraakt met schaafsel. Dit was simpel op te lossen door het roostertje eruit te knippen.
20250322_182555.jpg

Al met al ben ik inmiddels erg tevreden mijn nieuwe stofafzuiging. Het vat van 120 liter zorgt ervoor dat ik lang kan zagen en schaven zonder telkens het vat te moeten legen. De motor is relatief veel stiller dan de bouwstofzuigers. Verder is het echt een genot om op elke machines stofafzuiging te hebben met een draai aan een klep.
Mijn lintzaag en vandiktebank zijn verrijdbaar en kan ik met losse slangen wisselen met de aansluiting van de afkortzaag.
Het opvangvat heb ik ook nog voorzien van een ventiel wat imploderen zou moeten voorkomen, of dit ook echt nodig is betwijfel ik sterk, maar het ventiel koste maar een paar euro dus nam ik liever het zekere voor het onzekere.

20250322_160432.jpg20250322_170930.jpg

Luc H

Nieuw lid
31 mei 2023
16
64
Kwadendamme
mooie oplossing om de kleppen dicht te krijgen!
ik ben daar ook tegenaan gelopen en heb uiteindelijk wel een webshop gevonden waar ze kleppen met rubberdichting hadden (ventilatieland, ventilatieshop, … zou het moeten opzoeken).
Bedankt! Ik heb ze later ook gevonden, maar het stond mij eerlijk gezegd tegen om weer andere kleppen te gaan bestellen.. Al met al werd het hele systeem al best prijzig voor stofafzuiging.
Ik vind wel dat op de websites er duidelijker bij vermeld zou moeten worden dat die kleppen slecht afsluiten.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
180
58
Blijft er geen materiaal achter de klep hangen? Kleppen voor motafzuiging worden traditioneel uit de baan van de lucht geschoven, deze lijken dwars op de luchtstroom te blijven staan.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.699
3.364
Die kleppen zijn voor het regelen van de luchtstroom. Daarom sluiten ze ook niet volledig af. Dan zou je geen luchtverversing meer hebben. Spiralo levert ook afsluiters. Die sluiten wel volledig af. Zoals je al hebt uitgevonden. Maar vlinderkleppen zijn bedoelt voor schone lucht. Niet voor houtkrullen. Daar gebruik je bij voorkeur schuifafsluiters voor.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
284
62
Oss
mooie oplossing om de kleppen dicht te krijgen!
ik ben daar ook tegenaan gelopen en heb uiteindelijk wel een webshop gevonden waar ze kleppen met rubberdichting hadden (ventilatieland, ventilatieshop, … zou het moeten opzoeken).

Kan toch veel eenvoudiger. Heb jarenlang in machinale met spirobuis. Zelf schuiven gemaakt.
Een zaagsnede erin maken tot halverwege de buis. Daarna stalen plaat gepakt en deze aan eind haaks omgezet en aan de andere kant in ronding van buis gezaagd en kon in buizen zo mee afsluiten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.