Stoelen herstellen en een paar vragen

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Momenteel ben ik bezig met het herstellen van een paar oude stoelen. Ze zijn van mijn ouders geweest en zijn ruim 50 jaar oud. Niet alleen de bekleding is kapot maar ook de zitting zelf. Nu heb ik een aantal vragen, en hopelijk kan ik via het forum de juiste antwoorden krijgen :cool:

HerstelStoel_010s.jpg

Ondertussen 1 stoel helemaal uit elkaar (onderdelen liggen op de tafel op de foto hierboven.).
De oude lak is van de poten geschraapt. Het viel me op dat zonder lak het hout donkerder is. Misschien is de lak vergeeld? Of een niet transparante lak gebruikt? Overigens heeft één poot een opvallend lichtere kleur.

De poten zijn van van Palissander. Ik weet niet exact welke soort. Ik heb begrepen dat lijmen en afwerken van palissander lastig kan zijn.
Helaas heeft 1 poot een scheur. Ik vroeg me af hoe dit het beste te repareren? Gewoon witte houtlijm of toch een 2-componenten lijm? Er mist een splinter, maar ik heb nog een stukje palissander wat er redelijk op lijkt, Dus ik ben van plan om een stukje in te lijmen.

Zelf dacht ik om ze straks in de olie te zetten. Kan dat zondermeer?
En wat als ik toch ga lakken, zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

HerstelStoel_018s.jpgHerstelStoel_016s.jpg

Ik moet nog op zoek naar een stukje dun berkenplex voor de nieuwe zitting, net als nieuw schuim. Het opnieuw tacken van de bekleding zal ook wel weer een klus worden met alleen een handtacker.
Mochten men verdere tips hebben voor het herstellen van deze stoelen, houd ik mij aanbevolen.
Ik zal zeker foto's blijven toevoegen gaande het proces.

Groeten, René
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.143
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Helaas heeft 1 poot een scheur. Ik vroeg me af hoe dit het beste te repareren? Gewoon witte houtlijm of toch een 2-componenten lijm? Er mist een splinter, maar ik heb nog een stukje palissander wat er redelijk op lijkt, Dus ik ben van plan om een stukje in te lijmen.
wil je een stukje inlijmen, dan is het zaak om de afmetingen van de scheur en dat stukje maximaal op mekaar af te stemmen
ik denk dat gelijk schuren best pas na het lijmen gebeurt
de sterkte van de lijm is hier niet van belang
witte houtlijm (2D of 3D) heeft op zich geen vullende eigenschappen & zet evenmin uit
4D (op basis van polyurethaan) zet wel uit
met 2-componenten heb ik geen ervaring
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
De barst zodanig verruimen dat je er een wigje in kunt lijmen, veel passen. Aanklemmen kan met een slangklem. Zorg dat je lijmt op gezond hout. Beenderlijm werkt prima. Bijkleuren kan prima met viltstiften daarna afwerken.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik had vroeger een achterbuurman die als chemicus in de verfindustrie had gewerkt. hij had een vleugel staan, in een lichte kleur. Aan de zonzijde was de vleugel bijna wit geworden. Hij vertelde mij dat dit komt door de inwerking van zonlicht op waterstofperoxide die in de lak is verwerkt.
Later heb ik dat effect nog eens waargenomen op een geverniste donker eiken salontafel bij mijn moeder.
Om eventuele reacties voor te zijn: Dat is mij dus zo verteld door die man. Of het waar is, wil ik geen discussie over aan gaan, dus bespaar me dat alsjeblieft 😅 ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: meron

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Het duurt even, maar er is voortgang...
Nieuwe plaatje berkenplex voor de zitting verlijmd.

HerstelStoel_021s.jpg

Bedankt voor de tips:

Je zou het youtube kanaal van Keith Brown eens kunnen bezoeken. Hij heeft enkele filmpjes van stoel-restauraties op eenvoudige wijze (ook over het opnieuw bekleden enzo).
Rag 'n' Bone Brown
Leuk kanaal inderdaad. Zitten nuttige tips tussen, en hij brengt het leuk.

De barst zodanig verruimen dat je er een wigje in kunt lijmen, veel passen. Aanklemmen kan met een slangklem. Zorg dat je lijmt op gezond hout. Beenderlijm werkt prima. Bijkleuren kan prima met viltstiften daarna afwerken.
Niet eerder gedacht aan slangenklemmen, maar dat werkt inderdaad goed. Had wel moeite om met de handzaag mooi strak te zagen. Wilde ook niet een te grote wig zagen. Dus uiteindelijk werd het een beetje prutsen. Morgen maar eens kijken hoe het allemaal uitziet.

HerstelStoel_019s.jpgHerstelStoel_020s.jpg
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Het schuim voor de zitting is waarschijnlijk niet dikker geweest dan 3 cm dus mag wel stevig zijn om het hout niet te voelen. Ik laat het altijd 5 mm oversteken aan alle kanten, daar is na het spannen van de bekleding niets meer van te zien..
Over het schuim een dun laagje fiberfill 100 grams, verlijmen met lijmspray.
Als het fiberfill doorloopt over de zijkanten van de zitting naar beneden dan is het staande deel van de zitting ook net iets zachter en wordt een kleine oneffenheid in het hout geegaliseerd, wat je anders zou kunnen terugzien met glanzend gladde bekleding zoals leer of kunstleer. In geval van leer of kunstleer is het raadzaam een gat van ongeveer 10 mm in het plaatje van de zitting te boren zodat luchtdruk kan ontsnappen wanneer er wordt plaatsgenomen op de luchtdicht beklede zitting.
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
De zitting uit de klemmen, met gaatjes ;). Die had ik overgenomen van het origineel. Niet bij stil gestaan dat het voor de ontluchting is. (Voor de zekerheid heb ik later de randen nog gespijkerd.)

HerstelStoel_023s.jpg

Het lijmen van de wig is niet helemaal strak geworden. Maar wel een groot gedeelte helemaal verlijmd. Ik heb er vertrouwen in.
HerstelStoel_022s.jpg
Het kleurverschil heb ik bijgewerkt met viltstift, en de oneffenheden met was opgevuld. Had ooit een vloerreparatiesetje gekocht bij de Aldi. Werkt ook goed op stoelpoten... Daarna alles weer geschraapt en geschuurd en bijna niks meer van te zien.

HerstelStoel_024s.jpg HerstelStoel_025s.jpg

Het schuim haal ik bij een stoffeerderij hier in het drop. Ze boden aan om het gelijk te verlijmen en op maat te snijden. Scheelt mij weer werk. Stofferen ga ik wel zelf proberen. Maar dat betekent wel dat de volgende update waarschijnlijk pas over een week weer is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rmkat

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
En toen was er zomaar iets meer dan een week voorbij. Het liep niet helemaal zoals ik wilde. Maar goed, van de week de stoel weer afgestoft en begonnen met bekleden. De leuning was een stuk lastiger dan gedacht. Ik meerde pogingen gedaan, ook met de föhn erbij, maar het is niet gelukt om de achterkant helemaal strak te krijgen. Maar ik neem er genoegen mee ;-)

IMG-20201101-WA0003.jpeg
IMG-20201101-WA0001.jpeg

Er moet nog een stoel gedaan worden. Die leuning heb ik naar de stoffeerder gebracht. Kost me wel meer, maar het is (hopelijk) wel helemaal goed. Hij zei dat hij er toch ook wel 1~1,5 uur mee bezig zal zijn en dat ik me niet hoefde te schamen dat niet helemaal gelukt was ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Buddy

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.