Sterke bevestiging kastplanken

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
958
Ulvenhout
Ik lees al een tijdje mee en durf deze vraag bijna niet te stellen maar zal me over m'n gene heenzetten. Wat is nou de beste/stevigste manier van het bevestigen van kastplanken in een corpus?
Ik wil in de schuur een open vakkenkast maken voor de opslag van van alles. Klein tuingereedschap, spullen om de auto te wassen, koffers van elektrisch gereedschap etc.
De totale breedte wordt 150cm, 40cm diep en 230cm hoog, er zal een achterwand inkomen. Liefst heb dit opgedeeld in 2 losse kasten van 75cm breed die ik aan elkaar verbind, maar ik begrijp dat een overspanning van 71cm eigenlijk te groot is. Ik weet overigens niet of dit ook geldt voor een diepte van 40cm.
Maar nu de vraag: hoe bevestig je het beste deze planken? Schroeven vanaf de buitenkant wil ik niet want dat ziet er niet uit. Ook komt dat in de kopse kant van het meubelpaneel dus dat is niet ideaal. Domino's zou kunnen? Lamello's heb ik ook, maar die voegen geen sterkte toe. Of gewoon van die kastplankdragers zoals je ook in keukens hebt? Dat is natuurlijk ook meubelpaneel en die planken krijgen bij ons behoorlijk wat te verstouwen.
Ik denk dat lijmen van kops meubelpaneel op melamine niet echt ideaal is?
 

Menno86

Nieuw lid
3 aug 2021
19
11
Nunspeet
nieuwgemaakt.nl
Lijmen op melamine gaat niet werken. Verbinden kan op allerlei manieren, denk aan het frezen van een sleuf in de corpus (waarna lijmen wel mogelijk zal zijn), het gebruik van deuvels of andere verbinders of inderdaad plankdragers.

Wanneer de achterwand stevig genoeg is kan een enkele (schijfkop)schroef van achter de plank extra draagkracht geven en doorbuigen helpen voorkomen.

Echter, als ik je vraag een beetje begrijp denk ik dat het een goede oplossing voor je kan zijn om netjes een lat te bevestigen over de breedte van de plank om doorbuigen te voorkomen en een lat te gebruiken op de zijwanden om de planken te dragen. Deze worden uit het zicht genomen door de lat aan de voorkant van de plank.

Succes!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.715
2.150
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik lees al een tijdje mee
een heel tijdje, weet ik ;)
De totale breedte wordt 150cm, 40cm diep en 230cm hoog, er zal een achterwand inkomen. Liefst heb dit opgedeeld in 2 losse kasten van 75cm breed die ik aan elkaar verbind, maar ik begrijp dat een overspanning van 71cm eigenlijk te groot is. Ik weet overigens niet of dit ook geldt voor een diepte van 40cm.
je kan die150 cm ook anders indelen
hoe bevestig je het beste deze planken?
deuvels zijn een alternatief
Of gewoon van die kastplankdragers zoals je ook in keukens hebt?
het voordeel daarvan is dat je de dragers na monteren van de kast in hoogte kan verstellen
vrees je voor uitbraak, zet er dan meer dan de traditionele 4
 

jorisvh

Post veel
Gewoon Lamello’s plus lijm is sterk zat om de planken aan de stijlen te bevestigen. daar zijn die dingen tenslotte voor uitgevonden, toch?

enkel PVAc om zaagkanten van spaanplaat op melamine te lijmen is inderdaad niet geweldig maar ter hoogte van de lamellen hecht die perfect en die voegen dus zeker wel sterkte toe.

tegen doorbuigen kan je de planken schroeven vanuit de rug, als je daar 8 of 10mm voor neemt.

aan de kant waar de 2 kasten tegen mekaar komen kan je eventueel schroeven toevoegen maar die zie ik meer als manier om niet te moeten klemmen en dat ga je hier toch moeten doen als je aan de buitenste stijlen geen schroeven wil zien.
 

Menno86

Nieuw lid
3 aug 2021
19
11
Nunspeet
nieuwgemaakt.nl
Eventueel kun je ook nog je planken wel gewoon verbinden door te schroeven, je twee kasten naast elkaar plaatsen en de beide zijdes afwerken met een extra meubelpaneel die je van binnenuit bevestigt. Ziet er ook nog eens heel netjes uit :)
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
173
54
Delft
Als je een sterke kast wil moet je geen spaanplaat willen gebruiken lijkt me?
Verder, lamellos kunnen voor dit soort afschuifbelastingen wel degelijk sterkte toevoegen.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
563
331
alternatief: metalen stellingkast? die heb je ook met verstevigingen in de planken en kan zo 150-200kg per plank dragen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
958
Ulvenhout
Ok het is me duidelijk.
Ik heb zowel plankdragers, lamello en domino in huis en zal een combinatie maken van vaste en verplaatsbare planken.
En qua belastbaarheid van de planken, het zijn gewoon huis tuin en keuken zaken die we willen opslaan dus het zullen geen honderden kilo's zijn.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.536
718
Enschede
ingoogni.nl
Schuifzwaluwstaart, stevig en al het hout kan werken. Die gebruik je dan niet alleen voor de planken maar ook voor de vertikale verdelers tussen de planken. Je hoeft het ook niet te lijmen als je de v-groef iets taps laat toelopen.

Edit: laat maar, ik zag meubelpaneel voor timmerpaneel aan. In spaanplaat/MDF werkt het niet zo.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.931
828
Enschede, Twente
Schuifzwaluwstaart, stevig en al het hout kan werken. Die gebruik je dan niet alleen voor de planken maar ook voor de vertikale verdelers tussen de planken. Je hoeft het ook niet te lijmen als je de v-groef iets taps laat toelopen.

Edit: laat maar, ik zag meubelpaneel voor timmerpaneel aan. In spaanplaat/MDF werkt het niet zo.
Dat Keilverbindersysteem wat ik noemde is gebaseerd op zwaluwstaart, maar dan met elementen uit metaal en of kunststof, die middels schroeven bevestigd worden. ook in spaanplaat en MDF.
Zie
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
958
Ulvenhout
Inmiddels staat de kast. Niet helemaal 100% perfect, maar dat zal ik vooral zelf blijven zien. Basismateriaal is meubelpaneel met een ABS kantenband.
Het zijn 2 kastdelen geworden van 60cm breed, 40cm diep, 180cm hoog, met een achterwand van eliotti pine multiplex, met daarboven een dwars deel van 120cm breed en 40cm hoog. Deze heeft een inliggende achterwand van 18mm meubelpaneel. Alles is verlijmd met lamello's en laklijm.
Het geheel staat op een sokkel en die heb ik meteen voorzien van een plint. Alle kastdelen zijn aan elkaar vastgezet en aan de bovenzijde zit de kast vast aan de muur.

Ik koos er altijd voor om de zijpanelen op het liggende paneel te zetten, maar na een filmpje van Peter Millard heb ik dat omgedraaid. Voordeel is dat je geen onderbroken paneel hebt aan de zichtzijde.

Wat kon er beter:
* Bij het zagen bleek dat de voorritser niet helemaal in lijn stond met het zaagblad. Toen ik daarachter kwam had ik al een aantal panelen gezaagd met kleine uitbrekers in de melaminelaag tot gevolg.
* het verlijmen van een brede kast met inliggende rug voorzien van lamello's moet je echt goed doorwerken want anders is er al een gedeelte uitgehard voordat je er achter komt dat er iets is verschoven....
* eliotti pine multiplex heeft een bedroevend slechte kwaliteit.

20240831_175547.jpg

20240831_175600.jpg

20240831_175612.jpg

20240831_175644.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl, WouterE en jorisvh

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.942
958
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Domino's zou kunnen?
Je kunt met domino's (en overigens ook met lamello's) ook een inschuifsysteem maken - zelfs wijzigbaar als je het niet erg vindt om gleuven in je kast te hebben waar geen plank hangt (een beetje als een kastzijwand met zo' n hele matrix aan plankendragergaatjes). Gewoon 3 domino's in de zijkant van de plank, en een doorgaande gleuf (met de bovenfrees) in de wand - afhankelijk van wat je wilt van achteren of van voren toegankelijk (van achteren dan kun je de planken slecht of niet verhangen na montage, maar heb je aan de voorkant geen lelijke openingen in je wand.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
958
Ulvenhout
Maar wat een propere schuur is dat zeg! Ik zou willen dat de mijne er zo uitzag
Ik kan je geruststellen, dat was alleen zo op het moment van de foto. Mijn schuur is niets anders dan menig andere schuur. Zie hier een foto van de huidige situatie:

20240910_133633.jpg


Je kunt met domino's (en overigens ook met lamello's) ook een inschuifsysteem maken

Dat is exact de manier waarop ik de planken heb gemonteerd. Ik zag het niet zitten om tegelijk alle delen te verlijmen en heb daarom eerst het karkas gemaakt met de inliggende rug en pas daarna de losse planken. Daarvoor heb ik in de zijwanden op de hoogte van iedere plank telkens 2 lamello's ingefreesd en daarna in de planken een losse groef tot net voor het begin van de plank. Dit heb ik overigens met de lamellomachine gedaan want ik had geen schijffrees.
Dan is het een kwestie van de lamello's in de zijwand lijmen, beetje lijm in de groef van de plank en daarna in de kast schuiven. Lijmklem erop en klaar.
 
  • Haha
Waarderingen: H@ns

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.