Ster driehoek......

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
252
91
Noordwolde (Fr)
Een vriend van mij heeft een oude Ixion BTS-?? kolomboor op de kop getikt. De oude stekker lijkt 380 V te zijn maar op de motor staat een plaatje met driehoek/ster 220/380V. Betekent dat deze motor op beide voltages kan lopen? Mijn vriend heeft alleen 230V, hoe moet de motor dan bedraad worden? En hoe zit het met aarding en veiligheid? Wij zijn geen elektrojongens, dus een schemaatje zou van pas komen. Alvast bedankt, Jan en Hans.

Bijlagen

• Kolomboor.jpeg
    Kolomboor.jpeg
    67,3 KB · Weergaven: 19
  • Stekker.jpeg
    Stekker.jpeg
    55,6 KB · Weergaven: 19
  • Motor.jpeg
    Motor.jpeg
    81,2 KB · Weergaven: 19

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.357
3.746
Krachtstroom 3 fasen. Is oud model stekker. Als je alleen 220 enkel fase hebt, heb je eigenlijk niet de goede boormachine.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.357
3.746
In je stekker zitten dus op de 3 pennen die naast elkaar zitten, de 3 fasen. Op de losse pen die er achter zit, zit de aarde aangesloten.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.357
3.746
Deze motor kan ook op een 3 fasen 220 net draaien. Dit komt nog voor in delen van belgie en vroeger ook in bijvoorbeeld amsterdam.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
377
155
eeuuhh, mijn opmerking was echt een vraag.

Ik weet dat als er echt krachtstroom (400V) beschikbaar is en de wikkelingen in "ster" staan, dat er dan zo'n 200V over elke wikkeling staat en de machine werkt, maar ze heeft niet zoveel kracht.
Als de wikkelingen in "driehoek" geschakeld zijn, dan staat er (als krachtstroom beschikbaar is) over elke wikkeling 400V.
Met zo'n freq. regelaar zal er (in driehoek) 230V over elke wikkeling staan. Het zal werken, maar ik verwacht wel dat de machine minder kracht heeft.

Als iemand echt zoiets een keer heeft uitgeprobeerd, dan zou dat handige informatie zijn.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.357
3.746
Je kan er een frequentieregelaar voor zetten, die van 1 fase 220, 3 fasen 220 maakt. Je moet dan de motorplaatjes naar driehoek zetten in je aansluitkastje op je motor. Of je gaat op zoek naar een 220 motortje met de goede as maat en zet dat op je boormachine.

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
377
155
Ahh, ik denk dat ik nu het plaatje met driehoek/ster 220/380V begrijp.

Als er krachtstroom aanwezig is, dan MOET je de motor in "ster" zetten, zodat er (ongeveer) 220V over elke wikkeling staat. (en motor heeft vol vermogen)
Als er 3 fase 220V aanwezig is (zoals met de freq. regelaar) dan MOET je de motor in "driehoek" zetten, zodat er weer 220V over elke wikkeling staat en heeft de motor weer vol vermogen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.891
1.259
Riemst
Ahh, ik denk dat ik nu het plaatje met driehoek/ster 220/380V begrijp.

Als er krachtstroom aanwezig is, dan MOET je de motor in "ster" zetten, zodat er (ongeveer) 220V over elke wikkeling staat. (en motor heeft vol vermogen)
Als er 3 fase 220V aanwezig is (zoals met de freq. regelaar) dan MOET je de motor in "driehoek" zetten, zodat er weer 220V over elke wikkeling staat en heeft de motor weer vol vermogen.
Zo is het! Monofasige frequentieregelaars voor driefasige motoren zitten vaak op een houtdraaibank. Dit vooral omdat het een eenvoudige manier is om een behoorlijke toerentalregeling te verkrijgen.
Die Vevor frequentieregelaar zou ik nu niet dadelijk aanbevelen, maar die kleine regelaars zijn niet zo heel duur.
Een Siemens heb je voor 180 euro, alleen de vraag of je dat in zo een boormachine wil investeren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.