stellingkast

a_je_to

Nieuw lid
7 mei 2018
24
15
Goedemorgen,
Ik wil een stellingkast maken van vurenbalken echter vraag me af welke verbinding kan ik gebruiken om dit zo blind mogelijk te maken.
het gaat er dus om hoe ik de liggers welke op gelijke hoogte zitten aan de staander ga monteren..

Zie foto als voorbeeld
alvast bedankt voor het mee denken.

Groet Bas
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-06-23 om 12.22.25.jpeg
    Schermafbeelding 2024-06-23 om 12.22.25.jpeg
    46,4 KB · Weergaven: 57

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.403
2.941
Gaanderen
Denk er eens over na of je de liggers niet 1.5 of 2 mm dieper zou laten dan de staanders. Exact gelijk is moeilijk voor een dhz-er. Ik weet niet of het hout wat je voor de staanders en het andere constructie hout gelijk is wat betreft afmeting. Gekocht vuren bij de handel zou ik eerst door de vlak- en vandiktebank doen. Vaak zitten er kleine maatafwijkingen in. Hout is niet helemaal recht etc. etc. Allemaal oorzaken waardoor je afwijking kunt krijgen.
 

a_je_to

Nieuw lid
7 mei 2018
24
15
Denk er eens over na of je de liggers niet 1.5 of 2 mm dieper zou laten dan de staanders. Exact gelijk is moeilijk voor een dhz-er. Ik weet niet of het hout wat je voor de staanders en het andere constructie hout gelijk is wat betreft afmeting. Gekocht vuren bij de handel zou ik eerst door de vlak- en vandiktebank doen. Vaak zitten er kleine maatafwijkingen in. Hout is niet helemaal recht etc. etc. Allemaal oorzaken waardoor je afwijking kunt krijgen.
Bedankt Wim voor de tip, maar wat ik eigenlijk bedoelde is hoe ik de constructie aan elkaar ga bevestigen. Heb je daar ook een tip voor?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
239
63
Halfhoutverbinding, of met een domino of deuvels. Ik vermoed dat op de foto het geschroefd is van binnenuit/onzichtbaar, misschien pockets holes.
 

a_je_to

Nieuw lid
7 mei 2018
24
15
Halfhoutverbinding, of met een domino of deuvels. Ik vermoed dat op de foto het geschroefd is van binnenuit/onzichtbaar, misschien pockets holes.
Ja dacht ook pocket holes, ik heb een kreg systeem K4 maar dat is tot 38 mm dikte materiaal. 64mm schroeven.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Ook een belangrijk gegeven: moet de de stellingkast ter plekke opbouwen (omdat deze ingeklemd zit tussen de zijwanden) of kan je er na het in elkaar zetten nog vanuit minimaal 1 zijkant bij? Want als deze strak tussen twee muren in staat, moet je in ieder geval voor de laatste staander een methode hebben waardoor je die niet vanaf de zijkant erop hoeft te zetten.

Zelf zou ik hiervoor domino’s gebruiken (maar ik heb die machine, speciaal aanschaffen hiervoor is misschien overkill).
Anders deuvels, maar dat is lastiger op de mm exact te krijgen is mijn ervaring (daarom heb ik ook de domino 😎).

Pocketholes kan ook (grotere jig aanschaffen dan), dan denk ik ook zeker icm lijm werken ivm draagkracht. En nadenken over de plaatsing van de schroeven voor de hogere planken waar je mogelijk tegen de onderkant aan kijkt.

Maar het makkelijkst en meest stevig is denk ik werken met halfhoutverbindingen voor het frame, en daar dan een sponning in maken (= latjes erop schroeven/lijmen) om je planken in het frame te laten vallen.
Bekijk onderstaand topic eens, volgens mij is dat exact hetgeen jij als resultaat wilt:
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ja dacht ook pocket holes, ik heb een kreg systeem K4 maar dat is tot 38 mm dikte materiaal. 64mm schroeven.
proficiat, als je kreg onder de knie gekregen hebt
ik ben er ooit aan begonnen, maar het verschuiven van de delen tijdens het schroeven + de vierkante robertson-schroeven hebben mij snel een andere richting uitgestuurd
als het is om hoeden op te leggen + de overspanning redelijk is, zie ik geen reden om dikker dan 38 mm te gaan
bij 38 mm heb je draagkracht te over
wil je de voorkant robuuster tonen, zet er dan een front van eender welke hoogte op
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
176
55
Delft
Ik ben het eens met Zotvanhout. Pocket holes zijn voor deze toepassing ellendig als je dingen wil laten aansluiten omdat ze vaak de neiging hebben hetgene je wil bevestigen scheef te trekken. Het hangt van de toepassing af of dit een probleem is, bij bijvoorbeeld plinten is dat niet zo. Voor deze toepassing lijkt het me niet heel handig. Ook zijn pocket holes nogal slap, en dus niet handig voor een stellingkast.

Je liggers in een inkeping laten vallen van de staanders lijkt mij het handigst, die kun je namelijk redelijk makkelijk in een nis assembleren. Zo'n inkeping hoeft maar een paar mm diep te zijn voor voldoende sterkte.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.952
92
West-Friesland
Goedemorgen,
Ik wil een stellingkast maken van vurenbalken echter vraag me af welke verbinding kan ik gebruiken om dit zo blind mogelijk te maken.
het gaat er dus om hoe ik de liggers welke op gelijke hoogte zitten aan de staander ga monteren..
Groet Bas
Als je nog niets gekocht heb zou ik voor een Lundia achtig systeem gaan.
Misschien wat duurder maar wel erg gemakkelijk en stevig genoeg.
Lang geleden hadden wij vakken met planken van 120 cm breed en daar stond per plank ±100 kg op.
De stellingen werden in de tijd meerder keren verplaatst en de vakken vaak in hoogte.
Ik heb nu nog steeds oude Lundia stellingen in mijn gagarage en die staan propvol.
Je kan deze stellingen met planken van diverse breedte opbouwen.
Mvg, :).
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
414
184
Groene Hart
Ik heb stellingen gemaakt met vuren staanders 80x21 mm en als planken stukken fins vuren/underlayment.
Inkepingen in de staanders van 30 mm, en 50 mm in de planken. Afkortzaag en de bundel van vier of zes staanders tegelijk inkepen ( lijmklemmen gebruiken)
Bevestiging gedaan met het Hettich rastex 25 systeem

Je hebt alleen een forstner boor nodig en een gewone 8mm boor. En een malletje maken voor de positionering van de boren.
De gaatjes voor de pennen heb ik gemaakt met van die punt-markeerders, en dan ondiep boren met 5 mm
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
978
313
Rosmalen
Als je nog niets gekocht heb zou ik voor een Lundia achtig systeem gaan.
Misschien wat duurder maar wel erg gemakkelijk en stevig genoeg.
Lang geleden hadden wij vakken met planken van 120 cm breed en daar stond per plank ±100 kg op.
De stellingen werden in de tijd meerder keren verplaatst en de vakken vaak in hoogte.
Ik heb nu nog steeds oude Lundia stellingen in mijn gagarage en die staan propvol.
Je kan deze stellingen met planken van diverse breedte opbouwen.
Mvg, :).

+1, bovendien in overvloed gebruikt te koop (zodanig, dat ze de planken die ik over had niet wilden, omdat ze hier en daar wat beschadigingen hadden, dus daar de metalen einden vanaf gezaagd en andere dingen van gemaakt, zeker de oudere planken zijn uitstekend hout).
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
179
91
Utrecht
Mijn keuze voor verbindingen hangt ook af van welke gereedschappen ik tot mijn beschikking heb. Je zou dit met een schroefmachine kunnen maken waar de schroeven verdiept in het hout zitten. Dan het gat opvullen met een stukje rondhout, afzagen schuren en je ziet het amper meer.

Met een frees of tafelzaag zijn halfverbindingen goed zat te doen, ook met een zaag en handbeitels. Kost meer tijd, maar wellicht vind je de tijd voor 'fun factor' beter met deze gereedschappen.

Andere optie, spijkerpistool en gaatjes mooi vullen. Afhankelijk van het gewicht dat het moet dragen, kom je mogelijk nog een heel eind.

Alle eerder genoemde oplossingen zullen vast kunnen werken, ieder met z'n voor- en nadelen. Zeker als dit een van je eerste projecten is, is het mogelijk beter om methodes te gebruiken waarin je makkelijk aanpassingen kan maken.

Lang verhaal kort: wat wil je zelf graag doen? Hoeveel tijd, moeite, bloed zweet en tranen wil je erin investeren?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.945
834
Enschede, Twente
Mijn keuze voor verbindingen hangt ook af van welke gereedschappen ik tot mijn beschikking heb. Je zou dit met een schroefmachine kunnen maken waar de schroeven verdiept in het hout zitten. Dan het gat opvullen met een stukje rondhout, afzagen schuren en je ziet het amper meer.
Je kunt van zo'n propje een echte feature maken. Ik zie persoonlijk de lol niet van iets tot in de puntjes namaken (heb sowieso de pest aan Pinterest-gedoe) - geef er liever een eigen draai aan & in dit geval zou een strak raster van contrasterende ronde proppen wel eens heel mooi kunnen worden. En in elk geval iets eigens hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.