Stel.....

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Iemand zit al jaren in hetzelfde cirkeltje op zijn werk en wil een carriere switch maken richting de meubelmakerij.

Heeft iemand hier zoiets ook gedaan en hoe heb je dat aangepakt? Zijn er bijvoorbeeld (leer)bedrijven die openstaan voor zij-instromers?
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ikzelf heb de switch al grotendeels gemaakt van bijverdienste naar hoofdberoep.
In de meubelmakerij zijn ze grotendeels op zoek naar gemotiveerde mensen.
Een opleiding gedaan hebben in avondschool is voor die mensen al voldoende.
Of een zekere handigheid en aantonen van het kunnen, zijn ook voldoende.
Als je dit echt wil, gewoon doen
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ikzelf heb de switch al grotendeels gemaakt van bijverdienste naar hoofdberoep.
In de meubelmakerij zijn ze grotendeels op zoek naar gemotiveerde mensen.
Een opleiding gedaan hebben in avondschool is voor die mensen al voldoende.
Of een zekere handigheid en aantonen van het kunnen, zijn ook voldoende.
Als je dit echt wil, gewoon doen

Heb je een website gebruikt om een bedrijf te vinden?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ikzelf heb de switch al grotendeels gemaakt van bijverdienste naar hoofdberoep.
In de meubelmakerij zijn ze grotendeels op zoek naar gemotiveerde mensen.
Een opleiding gedaan hebben in avondschool is voor die mensen al voldoende.
Of een zekere handigheid en aantonen van het kunnen, zijn ook voldoende.
Als je dit echt wil, gewoon doen
Mijn ervaring is toch anders. Ik heb jaren geleden ook wel eens met de gedachte gespeeld om de switch te maken naar meubelmaker maar kreeg het toen door mijn privé/werk combinatie niet voor elkaar om eerst weer 4 jaar naar school te gaan voor een meubelmakersdiploma. Vervolgens heb ik het via jouw manier geprobeerd. Bedrijven gecontacteerd die vacatures uit hadden staan met de vraag of ik bij ze aan de slag kon zonder diploma. Financieel wilde (en kon ik toen) heel diep gaan, wilde wel aan de gang voor minder dan een schoolverlatersloon om er maar tussen te komen en zo ervaring op te doen. Ik kwam er niet door, kreeg steeds te horen "geen opleiding, geen diploma, we kunnen je niet gebruiken" Ben zelfs een keer met fotoportfolio naar een meubelmakerij geweest waar ze relatief ruwe "trendy" meubels maakten en kon aan de hand van die foto's bewijzen dat ik de gevraagde handigheid en niveau had, maar toch lukte het niet. Zelfs een keer aangeboden om een half jaar tot een jaar voor niks te komen werken (zat toen nog in een situatie waarin ik geen enkele financiële verplichting had) maar toch ook weer overal "geen diploma". En dit waren dus bedrijven die mensen zochten! Er was gewoon geen enkele flexibiliteit om een gemotiveerd iemand zonder opleiding naar binnen te halen.

Ik begrijp zeer zeker wel dat bedrijven graag een proef van bekwaamheid zien (diploma) en dat ik een risico was, maar dat er gewoon geen grammetje wil was om ook maar iets te proberen vond ik tegenvallen. Vooral omdat iedereen met wie ik sprak klaagde dat het moeilijk was om gemotiveerde mensen te vinden.

Ben blij voor je dat het jouw wel gelukt is! Ik ben uiteindelijk maar gebleven waar ik ben en ben daar ook blij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Heb je een website gebruikt om een bedrijf te vinden?
Ikzelf heb grotendeels vertrokken van eigen producten die ik maak en dit uit te bouwen. De zaterdagen ging ik dikwijls helpen in een bedrijf in de streek. In het begin was dit taken als opruimen en klaarleggen, maar deze taken werden stelselmatig uitgebouwd tot zaakwerk en productiewerk. Nu ook voor het plaatsen op locatie in het weekend. Na vijf jaar dit te doen, wordt ik nu meestal ingezet in de reparaties of voor de moeilijkere zaken
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Mijn ervaring is toch anders. Ik heb jaren geleden ook wel eens met de gedachte gespeeld om de switch te maken naar meubelmaker maar kreeg het toen door mijn privé/werk combinatie niet voor elkaar om eerst weer 4 jaar naar school te gaan voor een meubelmakersdiploma. Vervolgens heb ik het via jouw manier geprobeerd. Bedrijven gecontacteerd die vacatures uit hadden staan met de vraag of ik bij ze aan de slag kon zonder diploma. Financieel wilde (en kon ik toen) heel diep gaan, wilde wel aan de gang voor minder dan een schoolverlatersloon om er maar tussen te komen en zo ervaring op te doen. Ik kwam er niet door, kreeg steeds te horen "geen opleiding, geen diploma, we kunnen je niet gebruiken" Ben zelfs een keer met fotoportfolio naar een meubelmakerij geweest waar ze relatief ruwe "trendy" meubels maakten en kon aan de hand van die foto's bewijzen dat ik de gevraagde handigheid en niveau had, maar toch lukte het niet. Zelfs een keer aangeboden om een half jaar tot een jaar voor niks te komen werken (zat toen nog in een situatie waarin ik geen enkele financiële verplichting had) maar toch ook weer overal "geen diploma". En dit waren dus bedrijven die mensen zochten! Er was gewoon geen enkele flexibiliteit om een gemotiveerd iemand zonder opleiding naar binnen te halen.

Ik begrijp zeer zeker wel dat bedrijven graag een proef van bekwaamheid zien (diploma) en dat ik een risico was, maar dat er gewoon geen grammetje wil was om ook maar iets te proberen vond ik tegenvallen. Vooral omdat iedereen met wie ik sprak klaagde dat het moeilijk was om gemotiveerde mensen te vinden.

Ben blij voor je dat het jouw wel gelukt is! Ik ben uiteindelijk maar gebleven waar ik ben en ben daar ook blij.
Ik had het geluk dat voor mij een opleiding van een half jaar voldoende was om te starten. De basiskennis van handmatige en machinale houtbewerking was voldoende. Ook mijn knutselwerken en referenties waren een positief punt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik weet dat Ekko van @Bosquet al een jaar of zeven geleden de stap heeft gewaagd. Misschien nuttig om zijn topics eens door te nemen zodat je een indruk krijgt.

 
  • Geweldig
Waarderingen: Bosquet

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Mijn ervaring is toch anders. Ik heb jaren geleden ook wel eens met de gedachte gespeeld om de switch te maken naar meubelmaker maar kreeg het toen door mijn privé/werk combinatie niet voor elkaar om eerst weer 4 jaar naar school te gaan voor een meubelmakersdiploma. Vervolgens heb ik het via jouw manier geprobeerd. Bedrijven gecontacteerd die vacatures uit hadden staan met de vraag of ik bij ze aan de slag kon zonder diploma. Financieel wilde (en kon ik toen) heel diep gaan, wilde wel aan de gang voor minder dan een schoolverlatersloon om er maar tussen te komen en zo ervaring op te doen. Ik kwam er niet door, kreeg steeds te horen "geen opleiding, geen diploma, we kunnen je niet gebruiken" Ben zelfs een keer met fotoportfolio naar een meubelmakerij geweest waar ze relatief ruwe "trendy" meubels maakten en kon aan de hand van die foto's bewijzen dat ik de gevraagde handigheid en niveau had, maar toch lukte het niet. Zelfs een keer aangeboden om een half jaar tot een jaar voor niks te komen werken (zat toen nog in een situatie waarin ik geen enkele financiële verplichting had) maar toch ook weer overal "geen diploma". En dit waren dus bedrijven die mensen zochten! Er was gewoon geen enkele flexibiliteit om een gemotiveerd iemand zonder opleiding naar binnen te halen.

Ik begrijp zeer zeker wel dat bedrijven graag een proef van bekwaamheid zien (diploma) en dat ik een risico was, maar dat er gewoon geen grammetje wil was om ook maar iets te proberen vond ik tegenvallen. Vooral omdat iedereen met wie ik sprak klaagde dat het moeilijk was om gemotiveerde mensen te vinden.

Ben blij voor je dat het jouw wel gelukt is! Ik ben uiteindelijk maar gebleven waar ik ben en ben daar ook blij.

Ik herken dit wel maar dan binnen de IT. Ik ben door ervaring en een 2 jarige verkorte opleiding in de software beland. Tond ik rond 2015 van baan wilde wisselen kreeg ik alleen maar te horen dat ik geen afgeronde HBO had. Omdat ik nog lang 'moet' heb ik zo'n opleiding toch maar opgepakt en uiteindelijk afgerond.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ook hier zie je wat ervaringen van Ekko:

 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.