Stationaire machines afzuigen

Max N

Nieuw lid
3 feb 2024
3
0
Rotterdam
Goedenmiddag,
laatst heb ik een kleine formaatzaag gekocht. Omdat wij niet veel ruimte hebben wilde we de afzuiging daarvoor op het zoldertje er boven zetten. De afstand in totaal is dan een paar meter. Allen kan ik niet goed vinden welke buizen ik daar voor moet gebruiken. Ik weet dat het beste is om zo veel mogelijk vaste buis te gebruiken. Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat ik het best kan doen om goed en veilig te werken en waar ik dat kan kopen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.264
957
Ulvenhout
Welkom als nieuw lid!
Ik kan je niet vertellen wat het beste is dat je kan doen, maar wel wat ik zelf heb gedaan. Volgens mij lijken onze situaties erg op elkaar. Een kleine formaatzaag beneden en de afzuiging boven.
Ik heb zoveel mogelijk vaste buis gebruikt welke ik van Marktplaats heb gehaald. In mijn geval een 125mm spirobuis want dat is de uitgang van de afzuiging. Daarna een keer vertakt met een afsluiter waar ik de vandiktebank op kan aansluiten. Op het einde zijn de buizen verjongd naar 100mm waar ik makkelijk een stuk flexibele slang op kan aansluiten.

Ik weet dat meer mensen op dit forum het op deze manier hebben gedaan.

Hier een link voor wat foto's:

 

Max N

Nieuw lid
3 feb 2024
3
0
Rotterdam
Ik heb alles op een flexibele slang van 100. Meter of 7 uitgerekt. Werkt prima. Is echter geen hele kleine afzuiger (1800M3)
Kijk eens hier Stofafzuiging en luchtreiniging - Baptist
Bedankt voor uw antwoord, ik heb er 1 van HBM daar staat bij dat die 2500 m3 doet dus dan moet dat ook gaan als heb ik gelezen dat je dat met een korreltje zout moet nemen ken de baptist wel maar wist niet dat ze dat verkopen zier er goed uit bedankt!
 

Max N

Nieuw lid
3 feb 2024
3
0
Rotterdam
Welkom als nieuw lid!
Ik kan je niet vertellen wat het beste is dat je kan doen, maar wel wat ik zelf heb gedaan. Volgens mij lijken onze situaties erg op elkaar. Een kleine formaatzaag beneden en de afzuiging boven.
Ik heb zoveel mogelijk vaste buis gebruikt welke ik van Marktplaats heb gehaald. In mijn geval een 125mm spirobuis want dat is de uitgang van de afzuiging. Daarna een keer vertakt met een afsluiter waar ik de vandiktebank op kan aansluiten. Op het einde zijn de buizen verjongd naar 100mm waar ik makkelijk een stuk flexibele slang op kan aansluiten.

Ik weet dat meer mensen op dit forum het op deze manier hebben gedaan.

Hier een link voor wat foto's:

Dank u wel! Had een bedrijf gebeld die raden af om spiro buis te gebruiken (wat normaal gebruikt word voor lucht gebruikt word) van wegen statische elektriciteit. Maar dat klinkt wel als de zelfde situatie bedankt voor uw tip.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
807
196
die raden af om spiro buis te gebruiken (wat normaal gebruikt word voor lucht gebruikt word) van wegen statische elektriciteit.
Dat is metalen buis, daarbij krijg je juist geen statische electriciteit (wanneer tenminste goed aangesloten)
Of dat bedrijf heeft zich vergist cq niet goed begrepen, of ze hebben hier geen verstand van.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Bedankt voor uw antwoord, ik heb er 1 van HBM daar staat bij dat die 2500 m3 doet dus dan moet dat ook gaan als heb ik gelezen dat je dat met een korreltje zout moet nemen ken de baptist wel maar wist niet dat ze dat verkopen zier er goed uit bedankt!
Al doet ie de helft, dat is genoeg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Dat is metalen buis, daarbij krijg je juist geen statische electriciteit (wanneer tenminste goed aangesloten)
Of dat bedrijf heeft zich vergist cq niet goed begrepen, of ze hebben hier geen verstand van.
Dat verhaal van statische electriciteit klopt. Echter pas bij een lengte die geen enkele dhz-er haalt. In de praktijk hebben we hier geen last van. In grote hallen heb je er wel last van met kunststof.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.