Start van een gastenverblijf annex kantoortje in Zweedse stijl

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
In onze tuin heb ik een grote boom staan waarlangs ik een heel klein gastenverblijfje wil zetten. Het zal slechts enkele vierkante meters beslaan en slechts en (tweepersoons) bed en een zitplek huisvesten, in de vorm van een tafeltje met stoelen waar je kan ontbijten maar ook waar ik lekker rustig kan zitten voor meetings of andere IT werkzaamheden.

Vanwege mijn voorliefde voor Zweden wil ik dit ook in die stijl bouwen. Ik ga de komende maanden hout verzamelen en uitzoekwerk verrichten voor zaken die ik wel goed moet hebben: o.a. de constructie en isolatie van de wanden, het dak, de afvoer en de fundering. Ik heb vorig jaar al wat geoefend met een hut:

WhatsApp Image 2022-04-19 at 11.59.50 AM.jpeg

en sommige ideëen hiervan wil ik meenemen. Zo zal de bodem bedekt worden met worteldoek en stenen. Op die manier houd ik zonder verder onderhoud het onkruid onder de constructie weg en het heeft een licht dempend/regulerend effect op hitte en kou. Ook wil ik hier wederom een sedum/groen dak toepassen omdat het leuk staat en ook hier weer een positief effect heeft op het binnenklimaat.

WhatsApp Image 2022-04-19 at 12.00.37 PM.jpegWhatsApp Image 2022-04-19 at 12.00.36 PM.jpeg

Het betreft hier een hoek in de tuin waar reeds stroom en zeer goede wifi dekking is. Ik wil beginnen met palen de grond in te werken om een fundering te bouwen in een L-vorm, beginnend linksvoor en dan in een hoek achterlangs de boom naar rechts toe, langs de schutting. De ingang zal rechts achter de boom zijn met een miniscule veranda met twee zitjes zoals je dat ook vaak ziet in die huisjes.

Zal ik de palen:

- met teer voorbewerken en de grond in steken
- in ijzers plaatsen en die de grond in slaan
- helemaal vanuit de grond/ijzers naar boven laten lopen en de vloer/fundering daaraan ophangen, of:
- eerst een platform/vloer bouwen met korte palen de grond in en de muren daarop plaatsen (dit is hoe het met de hut is gebeurd)

Ik zie beide werkwijzes gebruikt worden bij houten huisjes en twijfel wat wijsheid is voor mij. De muren worden houten frames met betimmering binnen en buiten, uiteraard met kwaliteits isolatie erin. De ruimte zal ook verwarmd worden (lekker makkelijk met 5~6 vierkante meter).

Project zal maanden in beslag nemen en het hout wil ik zo veel mogelijk uit hergebruik betrekken, doch waar onvermijdelijk zal ik zeker wel eens wat moeten kopen.
Uiteraard zal het geheel FaluRot worden met (ditmaal wel!) witte kozijntjes en dakranden.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Draadeind m20 instorten een optie? Kan je palen stellen dmv een moer. Bijkomende voordeel is dat je de kopse kant vd paal iets boven maaiveld houdt en je minder last van vocht hebt.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb op van marktplaats ooit een set steunen gekocht die in beton gegoten waren in PVC pijp. Daar heb ik een overmaats speelhuis op gebouwd, ook om te zorgen dat alle hout "zweeft" boven de grond en het dus niet gaat rotten. Je kunt de ankers nog een beetje op deze foto's zien Pergola met speelhuisje . Ik geef toe dat het niet de mooiste optie is om naar te kijken.

De pergola die in posts daarvoor staat is met 90cm kunststof paalankers in de grond gezet, maar dat staat echt minder stevig.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.569
1.796
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Thanks voor de ideëen! Ik wil geen beton in de grond zetten. Ik vind het vervelend werken maar ook niet makkelijk verwijderbaar als ik dat ooit mocht willen. Tegels neerleggen is makkelijk maar ik vrees voor instabiliteit (zeker omdat wij nogal op de wind wonen langs een weiland). Voordeel van puur palen is dat het mooi oogt. Voordeel van metalen ankers is dat het makkelijker recht te zetten is en ook makkelijk plaatsen, maar gaat eventueel minder diep.

Een ding wat ik wel wil heroverwegen is als het tegen muizen helpt. Die hadden we in de schuur van de winter. Er zal geen eten in het huisje blijven liggen maar wel matrassen etc...
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
... door beton in een pvc pijp te gieten en daar een balkdrager in te zetten blijft het verwijderbaar. Ben het met je eens dat het niet mooi is. Maar zelfs mijn "learning how to timber frame" boek raadt het aan als het echt stevig moet zijn.
20220419_223643172.jpg
20220419_223643177.jpg
Anderen hier hebben vast nog wel andere ideeën en meer ervaring, maar dit staat bij mij op de plank als goede bron van kennis.
 
J

j1eke

Guest
Een betonpoer is heel eenvoudig weer te verwijderen, makkelijker dan half verrotte balken moeten uitgraven. Gewoon een rechthoekig en glad blok beton. Met een schoolpleintegel onderin het gat tegen verzakken heb je een heel makkelijk neer te zetten en weer te verwijderen fundering. Bovendien vergaat het niet.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Als je in - laten we zeggen - orkaangebied woont, kun je overwegen om een 'omgekeerde paddenstoel' betonnen poer te maken. Door de vorm trekt de wind die minder makkelijk uit de grond. :)
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
963
395
hilversum
Draaien :) er is een speciale sleutel voor(je kan ook zelf wat maken natuurlijk vrij simpel)
En de draagkracht staat bij de gegevens waar je ze koopt bijv.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Ik had schroefpalen met een vrij brede flens die sleufgaten had op een grote diameter. Had 2 flinke bouten in die sleufgaten gezet zodat er een houten balk tussen paste waarmee ik kon draaien met een arm van 1.5 m. Tijdens het indraaien is een paar extra handjes met een waterpas wel fijn.

Draagkracht kun je vaak uit een tabel halen. Als je trouwens verwacht dat er een grote horizontale kracht is heb je ook palen met een soort vinnen aan de bovenkant die ook in de grond gaan. Zo word een horizontale kracht heel effectief op een groot oppervlakte aan grond gezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.