Start van een beeldhouwwerk

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Puur uit interesse: als je een groot stuk hout voor je staan hebt en dat moet laat ons zeggen een buste worden, begin je dan direct met beitel of ga je eerst de ruwe vormen maken met bijvoorbeeld een lintzaag?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hoewel ik niet kan houtsnijden en/of beeldhouwen, zou ik zeggen als het mogelijk is eerst het overtollige hout weghalen. Het lijkt me een stuk eenvoudiger als je eerst de ruwe vorm hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra
Als je de mogelijkheid hebt om zo'n groot stuk onder je lintzaag te krijgen zou ik zoveel mogelijk de contouren uitzagen. Net zoals Hans meld twee zijden zagen . Na de eerste zaag kant de delen weer terug plakken en dan de andere zijde.
Zo heb je vaak al de verhoudingen en bijvoorbeeld de juiste locatie van kin, neus en schouders .
De verhoudingen zijn bij een gezicht erg belangrijk.

Op internet zijn er wel filmpjes over, van Ian Norbury bijvoorbeeld. Hij heeft er ook boeken van hoe je een gezicht creëert uit hout.

Gewoon beginnen na je te hebben ingelezen. Het kan hoogstens fout gaan maar zelfs dan heb je er veel van geleerd.

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Puur uit interesse: als je een groot stuk hout voor je staan hebt en dat moet laat ons zeggen een buste worden, begin je dan direct met beitel of ga je eerst de ruwe vormen maken met bijvoorbeeld een lintzaag?
Duizenden jaren deed men het zonder een lintzaag.
In onze musea zijn daar de schitterende resultaten van te bekijken.
Met overtuigender beeldhouwwerk dan wat de hedendaagse boekenschrijvers kunnen tonen.

Een lintzaag heb je niet nodig, dat leert de geschiedenis van de ambachtelijk praxis ons.

Kan men een lintzaag inschakelen om een buste te snijden?
Ja , maar men moet weten wat men aan het doen is. Seriewerk (nijverheid) is iets heel anders dan één ( uniek?) beeldhouwwerk creëren. Bij de eerste kan men zo zagen dat de contour zo dicht mogelijk benaderd wordt.
Voor de kunstambachtelijke of artistieke creaties zou ik nooit de technieken van de nijverheid toepassen. Veel ruimer zagen, zonder details. En daardoor het beeld laten ontstaan op een sculpturale manier , door volumes te creëren (en geen contouren) , en de interactie tussen deze vormen te ontwikkelen en te verfijnen en op deze wijze een meer doorleefd en expressief beeld te scheppen.

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Als ik erover nadenk, dan neig ik toch meer naar de techniek die @ornament beschrijft. Ik heb weleens een poging gedaan een werkje eerst goed uit te ontwerpen, dat over te zetten op hout, dat weer uit te zagen en daarna de details erin te snijden. Maar ergens breekt dat voor mij het creatieve proces.
Het wordt (voor mij) dan een soort van productielijn en de meeste lol haal ik juist uit de verassing wat er nu precies voor vorm uit gaat komen.
Maar voor grote werken, snap ik wel dat je niet eerst een maand bezig wilt zijn om volledig triviale stukken weg te snijden en kan een lintzaag veel werk uit handen nemen. De vraag blijft dan wel hoe grof je de vorm uitzaagt voordat je echt aan de slag gaat, maar dat zal per persoon verschillen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Wellicht hadden de makers van de beelden in de musea geen lintzaag maar wel een stel hulpjes die voor een klein loontje precies dat deden waar je tegenwoordig een lintzaag of kettingzaag voor pakt: de stukken die de beeldhouwer op het blok had aangetekend netjes weghalen.

Electrisch gereedschap dat we nu gebruiken is veelal een vervanger van de goedkope handkracht die vroeger beschikbaar was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra en meron

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Duizenden jaren deed men het zonder een lintzaag.
In onze musea zijn daar de schitterende resultaten van te bekijken.
Met overtuigender beeldhouwwerk dan wat de hedendaagse boekenschrijvers kunnen tonen.

Een lintzaag heb je niet nodig, dat leert de geschiedenis van de ambachtelijk praxis ons.
Beste ornament,

Ik vind het heerlijk om jou te horen praten over jouw passie. Op www.houtsnijden.eu kan ik alleen in bewondering voor zoveel talent rondkijken. Ik vrees dat dergelijke kunstwerken, net als het "eitje" van meron ver voorbij mijn mogelijkheden liggen.

Bart
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Beste ornament,

Ik vind het heerlijk om jou te horen praten over jouw passie. Op www.houtsnijden.eu kan ik alleen in bewondering voor zoveel talent rondkijken.

Je hebt het over talent. Een soort goddelijke gave, waarmee je dan moet geboren zijn? En als je dat dan toevallig hebt is het normaal dat je één bepaald ding ( hier houtsnijden) goed kunt?

Ja, ja...

Het zal wel bestaan, maar hoe herkennen we dat? En het komt uiterst zeldzaam voor. Als er veel talent rondloopt, zoals je schrijft, dan is het iets dat normaal is. Dan is een kennis of vaardigheid niet meer speciaal, of goddelijk, maar gemiddeld aanwezig...... noemen we dat dan toch nog talent?

Ja, ja.........

Omdat talent voor mij niet duidelijk te onderscheiden is van bijvoorbeeld passie of hard werken, of iets dat je aanleert, spreek ik liever niet over talent (aangeboren).

De studenten die de houtsnijwerken op www.houtsnijden.eu sneden, hebben de vormentaal, kennis en vaardigheden aangeleerd tijdens hun opleiding.

Ze deden geen ingangsexamen; er is dus geen selectie op "talent" en het overgrote deel had nog nooit in hout gesneden bij aanvang van hun zaterdagopleiding.

Ga bij de start van het beoefenen van een (kunst-) ambacht er niet uit van uit dat de grenzen en het maximale niveau dat je zou kunnen bereiken reeds vastliggen: door te leren verzet men de grenzen.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.