Start up tips reliëf houtsnijden

MaMo

Nieuw lid
18 jun 2020
6
1
Hallo,
Ik heb zojuist een start gemaakt met wat oefeningen uit een reliëf houtsnijboek en van het resultaat en het gebruikte gereedschap heb ik een foto genomen.

B1882126-3C7F-4F8B-8665-D2C69BC6864E.jpeg

Allereerst het snijden van de stop cut met het pfeil mes vond ik zeer lastig de bocht te volgen. Men zegt dat linde hout zacht is maar ik moest vele malen het mes terugzetten in de lijn van de bocht en veel kracht zetten alhoewel ik niet diep ging 1 a 2 mm schat ik.

Het werken met de 2 gutsen ging beter het controleren lukte wat beter als ik ze laag vasthield halverwege bij het lemmet.
Doe ik dat goed, of zijn mijn gutsen te lang en kan ik beter kleine gutsen kopen?

Het plankje heb twijfels over 2 cm dik lindehout van het Duitse speelgoedmerk Corvus. Ik vind het zeer hard hout zeker om te snijden.
Om te vergelijken heb ik een paar plankjes bij Aduis besteld maar dat duurt nog een paar dagen voor die er zijn en ik wil toch verder.

Hokje 1 sneed ik met pfeil mes nr 4
Hokje 2 ook en met pfeil half ronde guts
Hokje 3 alleen met pfeil V guts

Graag uw start up tips voor mij met wat betreft deze informatie.

Bedankt alvast,
Groet Martijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
dag Martijn, ik vermoed dat het hout al erg droog is. Vers hout snijdt veel beter en makkelijker. Ik denk niet dat het aan het gereedschap ligt.
 

MaMo

Nieuw lid
18 jun 2020
6
1
Het mes is nieuw uit de verpakking en erg scherp, ging met gemak door meerdere pagina’s van de krant heen.

Hoe ik het snij mes moet beethouden is mij niet bekend het boek zegt me het beet te houden als een schrijfgereedschap als een pen denk ik dan, maar foto’s in het boek suggereren een andere houding.

Welke houding vinden jullie het best?

Houding 1 heb ik het meest controle
D692846E-E43D-451A-8EBD-DE409E4158AD.jpeg

Houding 2 zo geeft de foto in het boek het aan maar ik vind dit minimaal controle hebben
C3F5B3A8-83E6-48A8-8E16-57A4E2E758E5.jpeg

Houding 3 vasthouden als een pen ook weinig controle

12DE2314-D78A-442C-9E98-F5FD3FA7AB13.jpeg

Graag jullie advies.
 

Bijlagen

  • 9159A596-DDC4-44F1-9A4E-5A6EC9C5DBE0.jpeg
    9159A596-DDC4-44F1-9A4E-5A6EC9C5DBE0.jpeg
    40,1 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Doe ik dat goed, of zijn mijn gutsen te lang en kan ik beter kleine gutsen kopen?
.....
Hokje 3 alleen met pfeil V guts

Graag uw start up tips voor mij met wat betreft deze informatie.

Bedankt alvast,
Groet Martijn.
Hallo Martijn,

De gutsen die je hebt, hebben de traditionele lengte. Anders gezegd ze hebben dat is wat de professionele willen en die weten waarom. Beter ga je dus niet vinden.

Kortere gutsen zullen je niets bijbrengen, en zijn veel beperkter in gebruik. Laat ze in de winkel liggen.

Ter info: Handpalmgutsen zijn voor linosneden en niet voor houtsnijden.

Tip: je kunt hout kopen ... in de houthandel. Er zijn er maar weinigen die lindehout hebben , dus je zal even moeten zoeken, of hier , op het forum, navragen.
Een plank kopen zal uiteindelijk veel goedkoper komen dan die klein stukjes van een bekend merk.

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Martijn,

ik kan begrijpen dat je zoveel last hebt met die burijn ( V- guts), waarvan de benen onder 90 graden staan. Deze Heeft meer heel weinig toepassingen,.

De meest gebruikte burijnen hebben een hoek van 60 graden. Bij Pfeil is dat nummer 12 . Een 6 mm is een goed formaat. Je kunt er uiteraard ook heel ondiep mee gaan.

Alle Pfeilgutsen komen met een bolle vouw in de lengte as (voor naar achter of snede naar handvat) . Daar kun je heel slecht mee sturen. Eigenlijk hebben alle andere merken enzelfde bolle vouw. Dit doen ze niet voor de gebruiker, maar omdatdithet productieproces heel veel makkelijker en veel sneller maakt. En de meeste beginners kijken enkel naar de scherpte , en niet naar een juiste geometrie.
Het eerste dat we doen met een nieuwe guts is er een holle vouw aanslijpen en correct afwetten. En dan juist polijsten. Tegen dat laatste worden enorm veel fouten gemaakt. Ongeveer iedere beginner maakt een verkeerde beweging, zodat de vouw toch weer bol wordt.

een foto van een correct, makkelijk stuurbare geslepen guts vind je hier op het forum op pagina 2 van
Gutsen testen, Dastra , Pfeil en Henry Taylor

Het is voor een beginner meestal heel moeilijk om gutsen te slijpen, en zeker een burijn. Een 6 mm burijn is overigens makkelijker dan een kleinere soortgenoot. Men kan er echter niet aan ontkomen, ze moeten regelmatig geslepen worden, zoals elk ander snijdend gereedschap zoals steekbeitels, schaafmessen, houtboren , metaalboren, zagen, messen enz.

Groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

MaMo

Nieuw lid
18 jun 2020
6
1
Bedankt Ornament voor je uitgebreide reactie.
Ik heb enkele slijpstenen en een strop met diverse kleuren polijstpasta, ik ben al YouTube filmpjes aan het kijken hoe dat in z’n werk gaat.
Een holle vouw aanbrengen gaat mij op dit moment veel te diep in de materie alhoewel het zonder twijfel heel belangrijk is.

Om aan te geven hoever mijn kennis van het slijpen gaat op dit moment. is dat ik probeer uit te zoeken welke van de 4 kleuren HBM polijstpasta ik op mijn strop moet aanbrengen om mijn messen scherp te houden.

Groet
Martijn
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.673
2.559
Gaanderen
Met handslijpstenen krijg je geen holle vouw. Maar een rechte vouw. Bij gewone steekbeitels zijn daar uitgebreide discussies over geweest. Voorstanders van de holle vouw en van de rechte vouw. Mijn mening is dat daar nagenoeg geen verschil in zit. Ik denk dat dit ook voor dit houtsnijgereedschap geldt. Ik heb wel een set messen en een setje houtsnijbeitels maar gebruik ze bijna nooit. Slijp ze op de Tormek dus hol.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Met handslijpstenen krijg je geen holle vouw. Maar een rechte vouw. Bij gewone steekbeitels zijn daar uitgebreide discussies over geweest. Voorstanders van de holle vouw en van de rechte vouw. Mijn mening is dat daar nagenoeg geen verschil in zit. Ik denk dat dit ook voor dit houtsnijgereedschap geldt. Ik heb wel een set messen en een setje houtsnijbeitels maar gebruik ze bijna nooit. Slijp ze op de Tormek dus hol.
Ik voel onmiddelijk of een vouw bol staat of niet. Hoe weinig die bolling ook is. Zowel in hout als marmer als in metaal. Ook precies werken met bijlen wordt lastig met bolle vouwen. .
Bij bolle vouwen stuurbaarheid neemt af, de beitel wordt oncontroleerbaarder, Daaraan is het onmiddelijk te voelen.
Houtsnijders hebben een veel grotere controle over hun beitels en gutsen , nodig dan meubelmakers of timmerlieden. Deze laatste beroepscategorien slepen hun gereedschap ook op dezelfde manier.

Toen het beitelen nog maar bij weinigen essentieel was om hun brood te verdienen , kwam de microvouw.....
en die verpest de stuurbaarheid evenveel als een bolle vouw.


Rechte vouw;
Door een holle vouw correct af te wetten en correct te polijsten ( weinig mensen doen dat spontaan) krijgt men het effect van een rechte vouw. Daar is het hem om te doen, natuurlijk. Dit is de geometrie die je maximale controle geeft over het gereedschap. Indien er over hol geslepen vouwen wordt gesproken dan is dat meestal (bij mij altijd) als voorbereiding tot het bekomen van een geometrie die werkt als een rechte vouw door het correct afwetten en polijsten.

Voor dezelfde reden maken de Japanners beitels met een holle spiegelzijde.

Groeten,
Ornament
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ik kan weinig toevoegen aan het verhaal van ornament. Mijn reactie bij je rechte kerfmes was dat ik liever de smallere variant gebruik van pfeil voor dit soort van fijn werk.
 
Hoi Martijn,

Ik zal proberen morgen enkele foto's te maken van-, waarmee en hoe ik dat zou snijden.
Let wel, de meeste filmpjes over houtsnijden laten het vaak overkomen dat het bijna hetzelfde is als snijden in een pakje boter..... Helaas dat is niet zo.
Er is allereerst een enorm verschil in materiaal en zelfs tussen 2 stukken van hetzelfde soort hout kan verschil zitten.
Daarbij komt het soort gereedschap en hoe scherp het is.

Je zult zien dat er geen eenduidige manier is van snijden. In de basis is de manier misschien hetzelfde maar iedereen zal zijn eigen manier op een gegeven moment vinden. Wat ik zie op jouw foto's is dat je snijd met 1 hand. Ik gebruik zowel bij het snijden als het gutsen bijna altijd beide handen.

Ik kom hier morgen nog even op terug.

Groet Edwin
 
Hallo Martijn,

Ik heb een aantal filmpjes .
Hier in zie je dat de middel/ ringvinger en pink het mes ondersteunen door contact te houden tussen mes en het hout.
Dit is gesneden in tulp, je ziet dat snijden met de draad ( nerf) mee veel gemakkelijker gaat dan dwars op de nerf. Voor het eindigen op de stop lijn is het beter wanneer deze rond loopt ook met een guts met ronde kop te snijden ipv met een rechte kop.
Ik gebruik 2 soorten Pfeil mes in dit filmpje. Het mes met de bolle kant voor ronde lijnen en het kerfmes voor de rechte lijnen .
Door de snede op te bouwen qua diepte heb je meer controle omdat je dan minder druk hoeft uit te oefenen.
Heb je de eerste snede eenmaal gemaakt is het gemakkelijker om die te volgen voor een tweede keer insnijden.








Het onderstaande filmpje laat ik zien hoie de duim van de andere hand het mes ondersteund. Ook kun je dan de druk beter bepalen.


Groet Edwin.
 

MaMo

Nieuw lid
18 jun 2020
6
1
Hallo Edwin,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord met bijbehorende video’s.
Dat laat mij goed zien hoe je mooie snedes maakt.
Ik heb door mijn verkeerde techniek met daarbij veel kracht op het chip carving mes de punt ervan licht verbogen, zie mijn andere nieuwste topic hier.

Ik heb op YouTube mychipcarving gevonden , zijn mes gaat als een warm mes door een pakje boter. Hij demonstreert ook een manier om je eigen mes zo scherp te krijgen middels 4 typen grit nat schuurpapier en dan vele malen slijpen.
Dit heb ik gedaan, en mijn mes is ondanks de verbogen punt goed scherp maar niet zo scherp als te zien op zijn video.


Maar ja het was mijn eerste keer slijpen en om eerlijk te zijn heb ik geen idee of wat ik deed wel goed is.

Groet,
Martijn.
 
Hoi Martijn, ik hoop dat je er iets aan hebt.

Ik slijp mijn messen amper, zolang ze niet beschadigen gebruik ik eigenlijk alleen wetpasta van Flexcut. Dit is een soort Wasco die je op papier smeert. Ik leg dat papier dan op een glasplaatje en haal daar een aantal maal per kant het mes overheen. Dit geeft gelijk een mooi en scherp resultaat. Het voorkomt dat je door slijpen de vouw kunt verpesten.

Ik denk inderdaad dat je met te veel kracht het mes in het hout hebt gedrukt en daarbij hebt verbogen. Je kunt hem proberen terug te buigen maar veelal heeft dat weer een averechts effect. Sommige messen lopen makkelijker vast in bepaald soort hout. Vooral als je dieper wilt snijden zal je de snede ook breder moeten maken om dieper te komen . Of zoals in het filmpje een stukje gutsen en dan weer snijden.

Door teveel druk te zetten verlies je controle en is het volgen van een bepaalde lijn erg moeilijk en .... de kans van uit- of doorschieten veel te groot.

Mocht je zoals ik in het laatste filmpje uit de hand gaan snijden raad ik ten zeerste aan een snijbestendige handschoen te dragen. De messen zijn zo scherp dat je te laat merkt dat je ergens in heb gesneden wat geen hout was. Het enige voordeel.... een chirurgische nette snede.

Gr Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.