Stanley Sweetheart #4 vs Peaktools #4

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een eerste handschaaf en heb begrepen dat de #4 redelijk gangbaar is.

Nu vind ik goedkoop duurkoop maar vind ik een Veritas of Lie Nielsen ook weer erg veel van het goede voor de prijs (ik kan zelfs geen Veritas #4 vinden op Nederlandse sites).

Nu viel mijn oog op de Stanley Sweethearts. Een aanmerkelijke upgrade tov de nieuwe Bailey’s. De prijsklasse is hetzelfde als Baptist zn eigen merk Peaktools. Ik begrijp dat beide schaven niet direct uit de doos erg scherp zijn, maar wil me graag oriënteren de schaaf vervolgens goed te krijgen.

Zit er een groot kwaliteitsverschil tussen deze schaven?

Uiteraard heb ik ook gelezen over wo2 bailey’s, maar ik heb te weinig verstand van schaven om een aankoop als dat te doen. Ik zag op marktplaats dat een gemiddelde goed uitziende oude stanley al snel 80 euro kost, ik koop dan liever een nieuwe waar ik geen of in ieder geval minder werk aan heb.

Oja.. wat ik er mee wil doen is de basis van het schaven oefenen, met name wat normale planken van eiken bv. De #4 schijnt hiervoor goed geschikt te zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Kijk ook eens hier, keuze smoothing plane

De handschaaf, koning van het houtbewerkinggereedschap | Blog van André Damen | De Praktijk W30 Winsum cursussen houtbewerking en meubelmaken
Als het goed is en je koopt een mooie oude schaaf is het werk al door de vorige eigenaar gedaan.
Baptist heeft ook Juuma of peaktoolschaven. Verder kun je ook informeren bij Duco tools naar een oude schaaf. Zeg erbij dat je hem gewoon wil gaan gebruiken en dat de schaaf gebruiksklaar moer zijn. Moet je hem hoogstens nog slijpen enof wetten. Maar dat moet je toch na enige tijd.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Schaven blijven sws redelijk kort erg scherp, dus je zal regelmatig moeten wetten.. Dus orienteer je dan ook gelijk maar op een slijp/wet methode, minstens net zo belangrijk!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Even naar de reviews gekeken op onderstaande website kijken voor de Stanley

No. 4 SweetHeart™ Smoothing Bench Plane | STANLEY

☆ 1 out of 5 stars.
· 2 years ago

No replacement blades available


Stanley doesn’t make a replacement blade it’s been discontinued. Other blades are generally 7 inches which won’t fit on this plane

Er staan nog een aantal mankementen in de reviews

groeten

Ornament
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Bij Ducotools.eu staan een aantal Record schaven te koop voor een schappelijke prijs.
Als je een Nr 4 en een Nr 5 koopt ben je voor 120,- klaar. Een aantal jaar geleden een Record nr 5 over genomen van een forumlid (weet alleen niet meer van wie). Naar mijn mening prima schaven.

Als je één van de schaafbijtels recht slijpt en de andere een lichte radius geeft kan je er van alles mee doen.
De schaafbijtel met de radius kan in je in de Nr 4 stoppen om dwars over de draad snel en grof materiaal af te nemen. Daarna kan je met de rechte bijtel in de Nr 5 vlak en recht schaven. Als je wilt kan je de schaafbijtels ook verwisselen.

Groeten,
Martin
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Bedankt voor de snelle antwoorden mannen!

Vooral de reply van @ornament, waaruit blijkt dat de Sweetheart geen vervangende onderdelen verkoopt, is voor mij cruciaal om het niet te doen.

Heel gek overigens, en jammer.. het oog wil ook wat en ik vind de Sweetheart serie erg mooi.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Heel gek overigens, en jammer.. het oog wil ook wat en ik vind de Sweetheart serie erg mooi.
Omdat er een markt ontstond voor de betere gereedschappen ( opkomst van Veritas , lee Nielmsen, kleine bedrijven die hoogwaardige Westerse zagen maken, enz) is Stanley begonnen met ook op die trein te springen met een betere reeks gereedschappen beitels en schaven van de Sweetheart reeks.
Hier ergens op het forum staan best wel goede kommentaren over die schaaf.

En dan is het inderdaad jammer dat ze het niet ( kunnen) volhouden.
Stanley is geen groot restaurant , eerder een Mac Donald.

Ik heb al heel wat van een bepaald type van hun winkelhaken in handen gehad en waren allemaal precies , goed voor het maken van precieze houtverbindingen.



stanley winkelhaak.jpg
groeten
Ornament
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Omdat er een markt ontstond voor de betere gereedschappen ( opkomst van Veritas , lee Nielmsen, kleine bedrijven die hoogwaardige Westerse zagen maken, enz) is Stanley begonnen met ook op die trein te springen met een betere reeks gereedschappen beitels en schaven van de Sweetheart reeks.
Hier ergens op het forum staan best wel goede kommentaren over die schaaf.

En dan is het inderdaad jammer dat ze het niet ( kunnen) volhouden.
Stanley is geen groot restaurant , eerder een Mac Donald.

Ik heb al heel wat van een bepaald type van hun winkelhaken in handen gehad en waren allemaal precies , goed voor het maken van precieze houtverbindingen.



Bekijk bijlage 127679
groeten
Ornament

Bedoel je juist precies niet goed? Net niet precies genoeg? Er moet een reden zijn dat een WoodPeckers square 300 euro kost.

Ik vind het vooral jammer omdat Stanley echt een verleden heeft en ik Lie Nielsen net wat te duur vind om te beginnen.

Ik wil eigenlijk gewoon een nieuwe schaaf kopen. Misschien dan toch de PeakTools.. al kan het toch niet zo zijn dat Stanley geen reserve blades kan leveren.. dat is toch absurd.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Bedoel je juist precies niet goed? Net niet precies genoeg? Er moet een reden zijn dat een WoodPeckers square 300 euro kost.
Ik bedoel dat ik heel wat (enkele tientallen) van dat type winkelhaak heb vastgehad, gecontroleerd heb en dat ze precies zijn. Dat er met deze winkelhaak perfecte houtverbindingen te maken zijn.

En dat ik die tot nu toe kan kan aanbevelen voor fijn , precies werk in hout ( oa houtverbindingen) . Dat ze daar volledig voor voldoen, en dat je niet meer nodig hebt dan deze.
Lukt het er niet mee: dan moet er meer geoefend worden.

Duurdere winkelhaken zijn luxe, zal geen meer dan perfecte houtverbinding opleveren ( dat laatste bestaat toch niet).Eventueel kan men er wel bepaalde zaken sneller mee doen, zoals evenwijdige lijnen trekken met een Starrett. Zelf gebruik ik daar een zelfgemaakt kruishout voor.

Eéntje van Vögel heb ik wel moeten afkeuren. Die was niet van mij, maar van op mijn werk. Ik weet niet of die van in het begin scheef stond of dat iemand die heeft maten vallen .

Ik heb ook enkele van Facom nagekeken en die waren ook precies. Ze lijken op die van Stanley en waren zelfs nog goedkoper.

De reden waarom sommige winkelhaken 300€ of meer kosten, kan ik niet beantwoorden, weet ik niet.

In verband met het niet leverbaar zijn van onderdelen voor hun schaaf:
Als je op de link klikt die eerder is neergezet, dan zie je dat er meerdere mensen dit aanklagen in hun reviews.

groeten

Ornament
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Een tweedehands Stanley 4 met houten handvat is ook prima om mee te starten. Ik gebruik nog steeds dezelfde die ik ongeveer 10 jaar geleden gekocht heb. Door het onderhoud en opknappen leer je ook veel over je gereedschap. Ik koop bijna alles tweedehands, veel gereedschap van voor de jaren zestig is kwalitatief zeer goed.
Je moet een beetje lol hebben in knutselen, dat wel....
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
In diezelfde trend zijn houten schaven in goede staat ook niet slecht, ik heb zelf een Stanley no. 4, 5, en 6. Ik gebruik alleen de no 6 als reischaaf regelmatig, voor de rest heb ik een houten voorloper en houten zoetschaven in verschillende breedtes, allemaal geen problemen mee en zeer goedkoop, en soms gratis.

~Jobtiel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.