Stammetjes plataan

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Hier in de buurt werd een plataan gerooid en ik kon de stukken meenemen die ik wilde. Een gedeelte is klein en krom en ga ik drogen voor in de haard maar ik heb ook een paar mooie rechte stukken. Heeft het zin om die in z'n geheel te laten drogen om er over een paar jaar wellicht planken (plankjes?) van te zagen voor wat klein knutselwerk?
Het zijn 3 stukken plataan van dik 20 in diameter en zo'n 55 à 60 cm hoog. Er zit ook nog een andere stam bij, ik weet niet wat voor een houtsoort dat is.

Ik heb uiteraard gezocht op het forum en ik denk dat ik de kopse kanten moet insmeren met verdunde houtlijm en rustig een aantal jaar moet opslaan? Wellicht op de zolder van de schuur?thumbnail_20210217_095109.jpgthumbnail_20210217_095049.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Als je er plankjes van wilt zagen dan zou ik dat nu doen. Dan de kopse kanten insmeren en de plankjes laten drogen. Plankjes zagen kan perfect op de lintzaag met een eenvoudig hulpmiddel.
0AD0EB79-0397-438E-8B3D-A9EB9C222FDE.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Fluo

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ok. Ik heb helaas (nog) geen lintzaag, maar ik begrijp dat het met en zaagtafel met hulpstuk ook kan.
Deze week maar eens iets proberen.
Hoe dik zou ik moeten zagen zodat ik straks genoeg heb om te vlakken of wellicht nog te herzagen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Alternatief is om het stammetje eerst in de lengte doormidden te zagen, of te splijten, daarmee voorkom je al veel scheuren, hout zal wel wat vervormen, maar dan kun je later vlakken en planken naar behoefte op dikte zagen. Anders zaag ik op 2,5 à 3cm.

Fons
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ok. Ik heb helaas (nog) geen lintzaag, maar ik begrijp dat het met en zaagtafel met hulpstuk ook kan.
Deze week maar eens iets proberen.
Hoe dik zou ik moeten zagen zodat ik straks genoeg heb om te vlakken of wellicht nog te herzagen?
Ik zou dit wel even goed uitdenken. Het zal wellicht kunnen, maar het lijkt mij op de lintzaag een heel stuk veiliger. Je haalt sowieso de zaaghoogte niet in 1 keer. Opdelen in kleinere stukken kan, maar dan hou je niet veel over. Handzaag? Of een oproepje om ergens te mogen zagen? (wil het wel doen, maar Breda - Haarlem is wellicht wat ver..)
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Oké, dit klinkt niet prettig, maar als om wat voor reden ook je hand tegen het draaiende lint komt, dan grijpt de zaag in de handschoen en trekt je hand verder de zaag in. Zonder handschoen kan je er met een schram vanaf komen.
Dit klopt niet helemaal! Bij een vlakbank of bandschuurmachine heb je helemaal gelijk. Echter bij een lintzaag of cirkelzaag gaat dit niet gebeuren die gaat dwars door je handschoen heen!! (ervaringen deskundige zowel lintzaag als cirkelzaag 1 x in 35 jaar tijd!) Als het lint de stof zou grijpen is het lint wel bijzonder bot en kun je er niet mee zagen.
Het is wel zo dat als je een zaag ongeval krijgt met handschoenen aan dan moet de handschoen uit en dat kan wel eens zeer lastig worden of zijn!!

Groetnis,

Roeland
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Gewoon doormidden klieven met een flinke tik van de kloofbijl of met hulp van een wig. De twee helften leg je dan weg en over een paar jaar zijn ze droog.
Wat handschoenen betreft met draaiende machines. In bedrijven draagt iedereen tegenwoordig aangepaste handschoenen. Niet meer die zware leren exemplaren maar dunne stretch. Die geven behoorlijke bescherming, genoeg gevoel en zijn niet heel erg sterk. Dat laatste is een voordeel als ze door een machine gegrepen worden (eigen ervaring).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.