stammen verwerken tot schijven.

Hielema

Nieuw lid
25 mrt 2015
8
0
ik doe al jaren mijn eigen stammen verwerken tot een eindproduct. van de reststukken maak ik sokkels welke ik ook afkort met de woodmizer, gelijk aan hetgeen jij wilt doen. dit kan ook met kleine stammen. even een bandschuurmachine erover en het is klaar. bij een motorzaag is het oppervlak veel ruwer. Voor wat betreft afwerking moet je nooit gaan proberen vocht en scheuren tegen te gaan want dat gaat je niet lukken. het enige wat opgenomen word is een watergedragen product wat enigzins te sterke droging tegen gaat. en zo lang mogelijk buiten laten liggen
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Zo'n Wood-Mizer ziet er echt geweldig uit maar helaas noch de ervaring, geld en wil voor om aan te schaffen, het uitbesteden aan een lokale houtbewerker zou leuk zijn als het me voor planken ook daadwerkelijk wat zou opleveren maar ben bang dat het dat ook niet doet transport, hoeveelheid afname etc. tevens vind ik het leuk om te "klooien" :p.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Gisteren de eerste zijde van de eiken schijf behandeld met epoxy. blijkbaar heb ik de verkeerde epoxy gekocht, ik had namelijk verwacht dat het mat zou zijn maar het blijkt hoogglans te zijn. Desalniettemin vindt ik het resultaat voor een eerste keer zonder stofvrije droogruimte zeer acceptabel:

20150326_072247909_iOS.jpg
20150326_072254363_iOS.jpg

Voor de kleurvergelijking, dit is dezelfde schijf onbehandeld:
20150324_123804189_iOS.jpg

Ook dit valt mij reuze mee, ik had alleen ervaring met botenlak welke een stevige verkleuring gaf.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Wow, gaaf gedaan!

mag ik je vragen hoe je dat met die epoxy gedaan hebt? Giet je dat er op en laat je het aan de randen er dan ook aflopen of giet je er net genoeg op zodat het net niet ervan af loopt ofzo?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7