stammen verwerken tot schijven.

Hielema

Nieuw lid
25 mrt 2015
8
0
ik doe al jaren mijn eigen stammen verwerken tot een eindproduct. van de reststukken maak ik sokkels welke ik ook afkort met de woodmizer, gelijk aan hetgeen jij wilt doen. dit kan ook met kleine stammen. even een bandschuurmachine erover en het is klaar. bij een motorzaag is het oppervlak veel ruwer. Voor wat betreft afwerking moet je nooit gaan proberen vocht en scheuren tegen te gaan want dat gaat je niet lukken. het enige wat opgenomen word is een watergedragen product wat enigzins te sterke droging tegen gaat. en zo lang mogelijk buiten laten liggen
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Zo'n Wood-Mizer ziet er echt geweldig uit maar helaas noch de ervaring, geld en wil voor om aan te schaffen, het uitbesteden aan een lokale houtbewerker zou leuk zijn als het me voor planken ook daadwerkelijk wat zou opleveren maar ben bang dat het dat ook niet doet transport, hoeveelheid afname etc. tevens vind ik het leuk om te "klooien" :p.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Gisteren de eerste zijde van de eiken schijf behandeld met epoxy. blijkbaar heb ik de verkeerde epoxy gekocht, ik had namelijk verwacht dat het mat zou zijn maar het blijkt hoogglans te zijn. Desalniettemin vindt ik het resultaat voor een eerste keer zonder stofvrije droogruimte zeer acceptabel:

20150326_072247909_iOS.jpg
20150326_072254363_iOS.jpg

Voor de kleurvergelijking, dit is dezelfde schijf onbehandeld:
20150324_123804189_iOS.jpg

Ook dit valt mij reuze mee, ik had alleen ervaring met botenlak welke een stevige verkleuring gaf.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Wow, gaaf gedaan!

mag ik je vragen hoe je dat met die epoxy gedaan hebt? Giet je dat er op en laat je het aan de randen er dan ook aflopen of giet je er net genoeg op zodat het net niet ervan af loopt ofzo?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
dankje, ik heb dmv weegschaal de op de flacons aangegeven gewicht verhouding van 100 om 60 afgewogen, de verhouding voor milliliters is 100 om 69. Daarna heb ik het goed door elkaar geroerd en op mijn elektrische radiator gezet en gewacht tot het gros van de bubbeltjes verdwenen is (pakweg 5 minuten). het geheel zonder opnieuw te roeren op het midden van de schijf gegoten en met een brede kwast naar de randen uitgestreken. dit heb ik nog een keer herhaald voor een goede dikke laag.

desondanks heb ik een aantal fouten gemaakt.
Het uitstrijken met een kwast bleek niet zo slim te zijn vanwege het verlies van haren wat in de epoxy achter blijft. voor de volgende keer regel ik een lamineerspatel.
Blijkbaar had ik het schors niet goed schoon gemaakt, ik ben tussendoor een paar keer met de kwast over het schors heen gegaan wat er toe heeft geleid dat er kleine stukjes schors in de kwast is gaan zitten. toen ik over het vlakke hout ging bleven veel van die kleine stukjes achter. uiteindelijk ben ik meer dan een half uur bezig geweest om het geheel schoon te krijgen en nog zijn er kleine stukjes achter gebleven.
Als laatste wil ik een heel voor de hand liggende tip meegeven, zorg dat je droogruimte zo stofvrij mogelijk is! nu kan je het na 24 uur opschuren en hopelijk kan ik het nog herstellen maar het heeft het goed vernacheld.
 

lugtigheid

Nieuw lid
11 feb 2013
5
3
Ik heb het nooit getest maar heb eens gehoord dat, wanneer je de schijven in een magnetron oven op de ontdooistand droogt, ze niet openspringen...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
als je nog hele stammen hebt schilder dan de koppen en leg ze weg zodat ze rustig kunnen drogen
over een jaar of twee pas gaan zagen dan is de kans dat ze scheuren veel kleiner.

in de magnetron zou overigens best kunnen werken warm hout vervormd stukken makkelijker zonder dat het stuk gaat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.