Stam gebruiken als tafel'poot' - hoe drogen?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.570
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb een stuk stam die mij de inspiratie gaf om deze als onderstel voor een dubbele bijzettafel te gebruiken:

1685693316599.png

ik ben dus de bast eraf aan het halen en ben voornemens het ding mooi glad te schuren en de boven- en onderkant waterpas te maken. De bedoeling is dan, dat ik op de bovenkant en het 'zijkantje' een tafelblad maak zodat je een soort dubbel bijzettafeltje krijgt. Lijkt me leuk. Misschien een raar/slecht idee maar daar komen we vanzelf achter.

Om te zorgen dat de onderkant makkelijker te plaatsen is was ik voornemens deze een beetje uit te hollen, een soort omgekeerde komvorm.

Ik wil echter ook dat de stam de kans krijgt redelijk te drogen om eventuele vochtproblemen voor te zijn. Daarom zit ik eraan te denken om de kern van de stam door te boren met een heel lang auger bit. Mijn simpele redenatie is dan dat er meer oppervlak is om ook aan de binnenzijde vocht te laten verdampen.

Yay or nay? Andere adviezen?
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Zo groot/veel mogelijk doorboren vermindert de kans dat 'ie gaat scheuren. Het hout aan de buitenkant krimpt meer dan het hout in de kern.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
276
125
55
Luzy Saint Martin
Inderdaad de kern zo ruim mogelijk uitboren. Eventueel wat spanbanden er omheen en flink aantrekken (spanbanden met hevel)
En vervolgens heel, heel langzaam laten drogen!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Grote gatzaag met verlenging. En elke 2 tot 3 cm de boel wegzakken. Veel succes.
Of dat systeem van bruck. Dat was vroeger te koop bij protool. Is wel erg aan de prijs. Baptist heeft daar ook wel boren voor.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Ik heb nog een 1.8 m zaaglint 15 mm breed liggen. Ooit gekregen bij een set smallere linten maar 15 mm past niet op mijn lintzaag. Het ligt nu op de plank te verstoffen.
Als je het wilt hebben om er een lange beugelzaag van te maken om de gaten op die manier verbinden dan hoor ik het wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.