Stabilized Wood

Geck0

Actieve deelnemer
Ik kom het steeds vaker tegen in diverse projecten : "Stabilized wood" ook echt in alle kleuren!
Nou ben ik onlangs begonnen een klein infill schaafje te maken.

Leek mij leuk om daar groen of rood hout voor te gebruiken.
Nou kom ik het alleen maar in kleine blokjes tegen (voor mes handvaten, pennen draaien etc)

Ik heb een blokje nodig van +/- 45mm x 70mm x 200mmm

Ken jij iemand daarvoor of een webshop etc?

Alvast bedankt!


IMG_1255.JPG
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Ik heb even naar jouw woonplaats gekeken. Dat is niet in de buurt. Dus even langskomen is niet een optie.
Stuur je mailadres even per PM. Ik heb er voor de houtdraaiers Achterhoek Twente een stukje over geschreven. Echter, ik kan dat stuk hier niet in krijgen en het is te lang om het over te tikken.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.931
947
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kleuren en stabiliseren zijn 2 verschillende zaken. Gekleurd hout is wel vaak gestabiliseerd omdat kleuren makkelijker/sneller/beter gaat met erg poreus hout - hetzij van zichzelf, hetzij omdat het half verrot is. Kleuren wordt veelal gedaan met pigmentoplossingen (foute woordkeus want pigmenten zijn per definitie niet oplosbaar, maar alla) op waterbasis. Ze geven veelal een matte kleur. Impregneren met kunsthars ('stabiliseren') zorgt er in dat geval niet alleen voor dat het hout een strukturele integriteit krijgt (of behoudt), maar ook om het 'door en door' af te werken - het gedraaide voorwerp zal dan van zichzelf in (hoog)glans afgewerkt zijn en in principe geen verdere afwerking behoeven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Dat het geen verdere afwerking behoeft, hangt van de functie van het voorwerp af. Een van mijn eerste gelukte vulpennen heb ik niet afgewerkt en daar heb ik spijt van, want deze vulpen is dof geworden door het huidvet. Ik werk het altijd af. Voor de duurzaamheid zal het niet uitmaken, maar het oog wil ook wat.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.931
947
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat het geen verdere afwerking behoeft, hangt van de functie van het voorwerp af. Een van mijn eerste gelukte vulpennen heb ik niet afgewerkt en daar heb ik spijt van, want deze vulpen is dof geworden door het huidvet. Ik werk het altijd af. Voor de duurzaamheid zal het niet uitmaken, maar het oog wil ook wat.
Wellicht ook afhankelijk waarmee en hoe het precies gestabiliseerd wordt. Mijn bamboehengels die ik impregneer (met een cacctus juice achtig materiaal) zet ik altijd in de was, en dat herhaal ik door de bank genomen 1 of 2 maal per jaar. De gestabiliseerde reel seat inserts die ik in de jaren '90 en '00 van Struble betrok bleven echter zonder verdere afwerking er gewoon goed uitzien. Voor zover ik weet zat daar geen extra laklaag op.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.288
2.857
Gaanderen
Het was een blok wat ik in Zweden heb gekocht. Jaren geleden. Ik denk merk Raffir maar dat weet ik niet zeker. Ik wist toen zelfs niet dat het hout gestabiliseerd was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Geck0

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
377
168
56
Luzy Saint Martin
Ik heb even naar jouw woonplaats gekeken. Dat is niet in de buurt. Dus even langskomen is niet een optie.
Stuur je mailadres even per PM. Ik heb er voor de houtdraaiers Achterhoek Twente een stukje over geschreven. Echter, ik kan dat stuk hier niet in krijgen en het is te lang om het over te tikken.
Hartelijk dank Wim, ik heb je mail ontvangen en ga er eens aandachtig naar kijken.
Ik ben van plan om een meubelstuk voor mijn lief te maken en heb verschillende stukken mooi getekend hout liggen (zie ook het bericht van Leo van der Loo hierover: Black Walnut with a White Birch lid. )

Als het zover is zal ik wat foto’s plaatsen op het forum. Maar heb wat geduld want er wachten mij nog heel veel prangerder taken (regenpijpen vervangen, ramen maken en van isolatieglas voorzien, boomgaard maaien etc. )
En dan nog de materialen en gereedschappen aanschaffen voor het stabiliseren van hout…

Maar ik kom er op terug 👍🏻
 
  • Leuk
Waarderingen: Geck0

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.