Staander pergola vervangen met behoud van de klimmer

twdi

Post veel
15 jul 2019
819
124
Sterksel
Ondanks dat de douglaspaal behandeld is met een goedje tegen rotten, is hij toch bij de grond nu slecht en dient vervangen te worden. Hij staat ruim 5 jaar.
Echter mijn opdrachtgever (en partner) :) wil natuurlijk dat de klimmer behouden blijft. Het duurt immers jaren voor hij weer zo groot is. Hij zit alleen wat vastgegroeid aan en om de paal.

Iemand dit wel eens aan de hand gehad en tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Bijlagen

• IMG_8552.jpeg
    IMG_8552.jpeg
    153,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG_8551.jpeg
    IMG_8551.jpeg
    163,6 KB · Weergaven: 11

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
127
65
Wezep
Jaren terug ook een keer gehad. Toen volgende stappen gedaan.
Verrotte paal er uitzagen en voorzichtig losmaken.
Paaldrager plaatsen
Nieuwe paal van onderen er weer in schuiven.
Paal Vastmaken aan paaldrager.

Voor paaldrager heb ik toen een U-paaldrager gekozen.

• Leuk
Waarderingen: twdi

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.524
677
Prov. Groningen
Beide oplossingen is wel iets voor te zeggen, maar ik zou ook het hekje ietsjes omhoog brengen anders gaat die dezelfde weg als de paal. Maar in geval je niet wilt spalken, het lijkt me dat de paal redelijk eenvoudig zonder al te veel beschadigingen los van de stam is te maken. Wel even zorgen voor opvang uiteraard. Wellicht je partner vragen om het geheel even hoog te houden terwijl jij paaldrager plaatst en paal weer instaleert. :sneaky:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.