Staander balkon

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Mij is gevraagd om een staander in een balkonhekje te vervangen. De meeste bewerkingen lukken met de toupie, zaag of schuurmachine, maar om er op 4 hoeken een bepaalde bolling aan te maken lukt mij niet (machinaal) Het gaat prima met de beitel , maar ik ben benieuwd hoe dat met een machine zou kunnen.

Ik voeg een foto bij en heb geprobeerd met paint aan te geven waar het om gaat.
IMG_5011a.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Freesmachine met een hol mes. Recht op staand, met de uitfrezing parallel aan de aanslag. Je kan een stuk multiplex met een uitzaging onder 45 gr gebruiken tegen de aanslag. Of je loopwagen als je die hebt.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Waarom zou je dit machinaal willen? Je kunt de twee contouren telkens heel mooi aangeven. Met beitel afsteken en tenslotte mooi afwerken met rasp en schuurpapier op klos 😇 Heb je extra eer van je werk :)
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Waarom zou je dit machinaal willen? Je kunt de twee contouren telkens heel mooi aangeven. Met beitel afsteken en tenslotte mooi afwerken met rasp en schuurpapier op klos 😇 Heb je extra eer van je werk :)
Klopt helemaal. Ik denk dat dit ook het snelste gaat voor 1 of 2 staanders, maar vroeg mij af hoe het machinaal zou kunnen.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Freesmachine met een hol mes. Recht op staand, met de uitfrezing parallel aan de aanslag. Je kan een stuk multiplex met een uitzaging onder 45 gr gebruiken tegen de aanslag. Of je loopwagen als je die hebt.

Ga ik proberen, maar eerst met een of meer proefstukken.
Vermoedelijk kan de spindel niet hoog genoeg, maar daar kom ik dan wel achter.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Mij is gevraagd om een staander in een balkonhekje te vervangen. De meeste bewerkingen lukken met de toupie, zaag of schuurmachine, maar om er op 4 hoeken een bepaalde bolling aan te maken lukt mij niet (machinaal) Het gaat prima met de beitel , maar ik ben benieuwd hoe dat met een machine zou kunnen.

Ik voeg een foto bij en heb geprobeerd met paint aan te geven waar het om gaat.
Bekijk bijlage 103588
CNC zou kunnen (duur). Anders een lange holle en geleide schuurklos maken die de vorm er herhaaldelijk in maakt. Elke andere vorm van frezen of zagen is moeilijk controleerbaar. Let ook op uitbreken van hout.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Gezien het formaat van de palen, is dit geen werk voor een hobbyfreesmachine.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou ook de lintzaag gebruiken.
De onderste vlakken is geen probleem neem ik aan, daarna kun je de laatste bolle stukjes even met een lintzaag zagen.
Nog even wat schuurwerk en klaar.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
valt de dremel met een rasp ook onder de definitie van een machine?
Absoluut, maar ik dacht meer aan een stationaire machine.

Tot nu toe komt het voorstel van Chevy66 het meest in aanmerking. Met een mal en loopwagen zou het kunnen. Een keer goed ingesteld moet het dan mogelijk zijn om ze allemaal hetzelfde te maken.
Wordt vervolgd.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Uiteindelijk heb ik het met de beitel afgestoken. Dat stelde eigenlijk niet eens zoveel voor.

Rechtopstaand langs een frees ging niet, omdat daarvoor de frees te hoog ingesteld zou moeten worden.

Mijn volgend probleem is waar ik dit profiel zou kunnen kopen. Kopen lijkt mij het handigst, maar een profielmes in de freeskop zou ook kunnen, maar ik kan het juiste profiel niet vinden.

Ik hoop dat iemand een idee heeft.

IMG_5336 -profiel.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Zelf slijpen of laten slijpen. Je kan voor een flury freeskop messen kopen om zelf te slijpen. Ik slijp er altijd maar een. Dat is het makkelijkst als je het uit de hand moet slijpen. De rest vullen met messen en eventueel spaanbegrenzers die niet in de weg zitten. Het is wel handig om ook wat smallere slijpstenen tot je beschikking te hebben. En een diamant dresser om de stenen vorm te geven. De roze slijpstenen voor een goedkope kettingzaagslijper zijn bijvoorbeeld handig om kleine rondjes te maken. Ze kunnen alleen geen zijdelingse belasting aan.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
inval werk met de vlakbank is het makkelijkste om dit soort poten te maken.
het bolle stukje doe je met de hand
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Mss wat laat, maar in antwoord op de originele vraag: dat soort werk wordt gedaan met een 'volgfrees' — dwz er is een model gemaakt van dat onderdeel of de hele staander en die wordt met een afgeronde punt rondom afgetast, waarbij de beweging doorgegeven wordt aan een frees die dus de contouren volgt op een voorbereid stuk hout (wat ook kan met een pantograaf-constructie waardoor op schaal gewerkt kan worden). Of zoiets echt 'volgfrees' heet weet ik niet - in het Engels spreekt men van een 'follower', geloof ik.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Zelf slijpen of laten slijpen. Je kan voor een flury freeskop messen kopen om zelf te slijpen. Ik slijp er altijd maar een. Dat is het makkelijkst als je het uit de hand moet slijpen. De rest vullen met messen en eventueel spaanbegrenzers die niet in de weg zitten. Het is wel handig om ook wat smallere slijpstenen tot je beschikking te hebben. En een diamant dresser om de stenen vorm te geven. De roze slijpstenen voor een goedkope kettingzaagslijper zijn bijvoorbeeld handig om kleine rondjes te maken. Ze kunnen alleen geen zijdelingse belasting aan.

Ik heb ze laten maken bij de slijperij. 2 profielmessen en 2 spaanbegrenzers. € 190,--!!
Ik heb de opdrachtgever nog voorgesteld om een iets afwijkend profiel te nemen, maar ze wilde graag hetzelfde profiel. Dat begrijp ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.