Staande spiegel bevestigen

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.380
1.138
Ulvenhout
Ik maak een grote staande spiegel van ongeveer 175x70cm. Deze wil ik op de vloer laten rusten en een klein beetje naar achteren laten hangen tegen de muur zoals op onderstaand voorbeeld.

Staande-spiegel-MyHomeOfZodiac-edited.jpg

Ik vraag me nu al een tijdje af of en hoe ik dit moet zekeren. Je wil niet dat de spiegel naar voren gaat schuiven of zou omkiepen. De kans is klein maar niet uitgesloten. Een haaklat gaat denk ik niet werken omdat de spiegel niet plat tegen de muur hangt. Misschien een staaldraad aan de achterzijde spannen welke aan 2 haken moeten komen die ik in de muur vastzet? En iets van een doorzichtige rubberstrip aan de onderzijde tegen verschuiven?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
551
254
Misschien een staaldraad aan de achterzijde spannen welke aan 2 haken moeten komen die ik in de muur vastzet? En iets van een doorzichtige rubberstrip aan de onderzijde tegen verschuiven?
In plaats van de rubber strip juist een kleine afstandshouder? Het geheel vormt een driehoek. Als de staaldraad enigszins strak staat kan de spiegel in principe niet verder van de muur af schuiven, want dan zou die contact met de grond verliezen. De spiegel kan wel dichter naar de muur toe, met risico dat de staaldraad uit de haken komt. Vandaar de afstandshouder.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Fraké

Actieve deelnemer
22 jun 2023
55
31
Zuid-Holland
Is het alleen als zekering? Twee oogjes, een in de muur, andere in de lijst van de spiegel. Stukje staaldraad er tussen. Aan de ene kant een sluitbaar haakje zodat je de spiegel makkelijk kan plaatsen en verwijderen.

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
543
118
de nodige vertikale draagkracht is klein, vermits de spiegel op de grond steunt
je kan 2 kleine U-profielen nemen
1 op de muur
1 op de spiegel
beide in mekaar laten haken
Dan moet je alleen nog zorgen dat de spiegel over de vloer niet naar de wand schuift. Dan kan die bovenaan loshaken. Maar dat kan met een blokje ofzo.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.380
1.138
Ulvenhout
Ik dacht er nu aan om 2 sleutelgatmodel kastophangers te monteren. Dan kan ik 2 schroeven in de muur steken en afhankelijk van de hoek die de spiegel maakt de lengte van de schroeven nog aanpassen.

as.47280655.jpg

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.380
1.138
Ulvenhout
Ik zie dat die kastophangers ook niet gaan werken.... Ik heb te weinig hout aan de achterzijde om dit goed te bevestigen zoals te zien is op onderstaande foto. Hier kijk je op de achterkant van het spiegelframe en daar is het hout nog zo'n 12mm dik.
Een oogje met een stuk draad lijkt me nog de beste en makkelijkste manier. Alleen een beetje lastig te bevestigen als de spiegel er eenmaal inzit.

20250323_161032.jpg

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
282
98
Zit nog verder te denken, staaldraadje, tyrap, ketting, of leren bandje wat achter de spiegel en aan de muur zit is denk ik toch het makkelijkst. Uiteindelijk wil je een soort valbeveiliging voor als een kind/huisdier er tegenaan loopt, of er een aardbeving is. De spiegel zal normaal blijven staan en de bevestiging mag dus wat ruimte hebben

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.489
1.111
Omgeving Leiden
Je eigen idee vind ik eigenlijk wel prima. Twee haken in de muur, staaldraad aan de spiegel.
Voor de zekerheid :) kan je twee ogen nemen die je iets uitbuigt ipv rechte haken waar de staaldraad vanaf kan wippen

Laatst bewerkt:

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
618
340
‘s-Hertogenbosch
Als ik lees dat de spiegel normaal blijft staan 🤔, staat hij op de grond???
Hoe zit het met de breekbaarheid???.
Heb zelf ook ooit eens zo’n grote passpiegel in huis gehad. Dat ding was niet te tillen.had een dikte van 10 millimeter…
Stond dus ook op de grond.
Ik heb toentertijd ervoor gekozen om door de smalle lijst twee gaten te boren ( 20 centimeter van boven in de stijlen) en dat ding met stokeinden en dopmoeren vast te zetten. Moeren gewoon mee schilderen… Kan natuurlijk ook met schroeven maar dat was niet mijn keuze.

Groetjes John

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.380
1.138
Ulvenhout
De afmeting van het frame is 175x70cm. Wenge is 24mm dik en 9cm breed. Dat weegt bij elkaar niet zoveel. De spiegel is 6mm dik, weegt 17kg en kan je in je eentje tillen en verplaatsen. Ik zet er nog een paneel achter van 9mm MDF. Qua gewicht gaat het meevallen.

Het lastige is dat ik een diep frame heb gemaakt, dus je kijkt tegen de kant van 24mm aan. Ik vond dat er het mooiste uitzien, maar je kan er dus niet doorheen boren ed. En in een stuk mooi wenge komen bij mij geen draadeinden en dopmoeren.....

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.