Staande lamp draaien, materialen.

Knetterbiele

Nieuw lid
19 mei 2021
2
0
u3e4kf64
Hallo,

Ik heb de laatst de vraag gekregen of ik een staande lamp wou draaien voor iemand in de woonkamer. Het moet een robuuste lamp worden van ongeveer 120cm hoog en 25cm in diameter. Ik zit met het probleem dat ik hier hout voor moet regelen waarmee ik deze afmetingen kan halen. Ik zat zelf te denken aan beuk of eiken en dan moet ik misschien planken en of balken aan mekaar lijmen om tot de juiste afmetingen te komen.

Nu is mijn vraag wat voor hout ik het beste kan kopen, aangezien ik het moet lijmen moet het recht en vlak zijn en hier heb ik zelf de machines niet voor. ook gaat mijn budget maar tot ongeveer €140 á €150.

Bedankt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Probeer ergens een stammetje luchtgedroogt hout bij een brandhouthandelaar te kopen.
Vertel erbij wat je ermee wilt doen, misschien worden ze dan wat toeschietelijker.
Zit je alleen met het probleem hoe je een gat in de lengte door en door kan boren.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
120cm lang wordt een uitdaging om een gat in te krijgen voor het snoer. Als je de voet in 3 deelt ( van 40cm lang) wordt dat al weer een ander verhaal. Zet even in je profiel waar je zit: dan is het voor andere forumleden gemakkelijker om te zien of ze wellicht kunnen helpen. Ik woon in Steenbergen vlk bij Bergen op Zoom: ik wil je wel helpen als je in de buurt zit.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Droog stuk stam netjes in de lengte in twee zagen, een v in beide stukken zagen, weer aan elkaar lijmen.

Je kunt er dan een stop met het metaal voor de lamp houder er in passen/lijmen, dat is makkelijke doen.

Jou probleem is om een stuk droog hout te vinden, maar je kunt het wagen om een nog niet droge stam te pakken en dan een grotere V er uitzagen, op die manier heb je geen last meer van de Pith dat altijd voor problemen zorgt met een hele stam, plus je hoeft er ook geen lang gat er door te boren.
 

Knetterbiele

Nieuw lid
19 mei 2021
2
0
u3e4kf64
Bedankt voor jullie ideeën!

Ik denk dat ik meerdere ideeën moet gaan uitproberen. Ik kan binnenkort nog wat bomen zagen bij een buurman misschien zit daar een mooi recht stammetje in. En anders probeer ik ergens wat te regelen. Ik ga eerst proberen om een stam doormidden te zagen met de lintzaag en dan de V te zagen met misschien de kettingzaag, en dan weer aan elkaar lijmen. Mocht dit mislukken dan ga ik voor het idee om de stukken tot 40cm te zagen en dan met een slangenboor de gaten te boren.

Nogmaals bedankt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.