staal beschermen tegen oxidatie

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi iedereen,

dit onderwerp gaat niet over hout, maar misschien hebben jullie toch een advies voor mij: ik ben mijn huis aan het isoleren met houtvezelisolatieplaten van 8 cm dik. Ik zet deze tegen een steensmuur die vooraf ge-egaliseerd is met leem. Op deze isolatieplaten komt vervolgens wandverwarming en dit wordt weer met een 3 cm dikke laag leem afgestuct.

In 1 muur zit op 255 cm hoogte een stalen H-balk, behoorlijk fors uitgevoerd. Vroeger zat onder deze balk een glazen winkelpui die verwijderd is en vervangen voor een nieuwe gemetselde muur. Daarom zit deze H-balk nu in het zicht op 255 cm hoogte. Ik ben nu zo ver met het isoleren dat ik de houtvezelplaten van 2 ingefreesde inkepingen heb voorzien zodat het profiel, net als de muren, wegvalt achter de platen. Echter loop ik het risico dat de stalen balk een koudebrug wordt waar leefvocht op kan condenseren. De balk gaat namelijk flink afkoelen aan de buitenzijde, waar slechts een laag stenen voor gemetseld is.

Daarom zou ik de balk, die wel gecoat is, van een extra laag beschermende lak voorzien. De oude coating ziet er op de meeste plekken nog goed uit, maar er zijn enkele kleine plekjes met oxidatie.

Ik heb een grote voorkeur voor werken met milieuvriendelijke materialen. Ik heb mijn hele huis nu met lijnolieverf geverfd. Nu lees ik dat je staal goed tegen roest kunt beschermen met gekookte lijnolie die je in 2 dunne laagjes opbrengt. Er zijn ongetwijfeld veel "checmische" alternatieven bij de lokale bouwmarkt te koop. Maar mijn grote voorkeur gaat uit naar de gekookte lijnolie, omdat ik dat thuis voorradig heb en omdat ik het fijn vind werken en ook vanwege het milieu aspect dat ik best belangrijk vind. Maar behoud van de balk is natuurlijk ook erg belangrijk. Nu vraag ik mij af wat de te verwachten levensduur van zo'n lijnolie laklaag zal zijn? Zal dat veel onderdoen voor een "chemische" laklaag? Of gaat zo'n laag ook erg lang mee? Het punt is namelijk dat zodra de boel afgewerkt is je er niet even makkelijk meer bij kunt om te inspecteren en van een nieuw laagje lak kunt voorzien.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik heb de holle ruimtes van mijn oude auto’s voorzien van gekookte lijnolie en heb de afgelopen 20 jaar geen roestvorming kunnen zien. Nou komen ze meestal niet buiten als er gestrooid is in de winter, maar dat zal met jouw balk ook wel niet het geval zijn. Gekookte lijnolie kan dus. Ik zou er zelf owatrol opsmeren. Dat is grotendeels lijnolie, verwerkt wat makkelijker en droogt niet plakkerig op. En het stinkt niet. De auto’s hebben na behandeling nog wel een poosje wat “vissig” geroken, zeker bij warm weer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Waar de balk als eerste weg rot is de oplegging in de muur. Daar kan je niet bij, dus als over een jaar of 100 het metselwerk naar buiten wordt gedrukt door de roest, zal de balk vervangen moeten worden. De rest is zonde van je tijd.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor jullie reacties! Owarol is een goede tip, maar omdat ik zelf ook al bang was voor corrosie zoals chevy66 aangeeft, iets waar de aannemer overigens niet goed op in ging (volgens hem was corrosie geen probeem en was de balk over 100 jaar niet verrroest beweerde hij toen ik vroeg of de balk nog extra preventief behandeld moest worden), vraag ik mij nu af of ik de hele zichtzijde van de balk wel moet coaten. Ik denk dat ik dan alleen de beschadigde / kale / roestige punten schoonmaak en behandel en de rest zo laat.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Gaat het vocht geen ergere problemen opleveren dan roest? Ik kan me de situatie niet goed voorstellen, maar als condens komt op plekken waar je dat niet wilt kan dat weer schimmelplekken opleveren in bijvoorbeeld je wandafwerking. In een ideale situatie isoleer je de buitenkant van de balk zodat de balk aan de warme kant komt te liggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bartcurfs

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Zo'n stalen balk werd in veel panden toegepast, voordat beton gemeengoed werd. Die panden staan over het algemeen al langer dan 100 jaar. Veelal waren die balken gewoon zwart ijzer. Alleen de delen die in het zicht zaten werden van verf voorzien. Ook vroeger werd er in winkels gestookt en door het ontbreken van isolatie had je toen meer kans op condens dan nu. Volgens mij ben ik die balk ook op tweakers tegen gekomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waar de balk als eerste weg rot is de oplegging in de muur. Daar kan je niet bij, dus als over een jaar of 100 het metselwerk naar buiten wordt gedrukt door de roest, zal de balk vervangen moeten worden. De rest is zonde van je tijd.
Maar als je toch wilt gaan behandelen zou ik denk ik niet voor lijnolie gaan. Op zich werkt lijnolie op staal goed, maar als het, door de door OP geschetste omstandigheden regelmatig vochtig wordt zal die lijnoliefinish niet heel duurzaam blijken. Iets als Hammerite of tectyl (bestaat dat nog? ;-) ) is dan m.i. te prefereren. Maar zoals Chevy al aangeeft - de kans dat je balk daardoor structureel bezwijkt is niet heel groot.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik heb een jaar of zeven geleden een h balk uitgehakt (deels) en toen weer voorzien van mortel. Ik het grove werk een betonrenovatie bedrijf de rest. Balkje was zeker 8 meter lang en 33x33cm en ik dacht 16 mm dik.
Met de boorhamer op enkele plekken de roest weg gehaald. En met een chemisch middel behandeld. De reactie van bouwkundig ingenieur was die rot in de volgende 100 jaar niet door. Aan de binnenzijde zag je niets aan de balk ander dan een beetje vliegroest.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor al jullie reacties! Ik heb uiteindelijk besloten er toch maar niet te kritisch over te zijn. Immers, de ene helft (buitenzijde) is al ingemetseld (met tussenruimte tussen stenen en stalen balk voor opvang werking metselwerk) en daar is door de aannemer niets aan coating of behandeling van de stalen balk gedaan. Achteraf wel jammer vind ik, maar de balk zit er al zo'n 60 jaar in en slechts enkele punten hadden roest, maar niet extreem. Daarom heb ik besloten alleen aan de binnenzijde die nog bereikbaar was voor het isoleren te behandelen met gekookte lijnolie. Eerst heb ik de hele balk aan deze zijde schoongemaakt en daarna heb ik alle roestplekken geverfd met de lijnolie. Daarna is alles geisoleerd. Het had vast beter gekund, maar zoals velen aangeven zal het vermoedelijk de komende 100 jaar goed genoeg blijven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.