Spruce trap te zacht. Wat nu

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Hoi,

Ik ben een doe-het-zelver dus geen pro (wat je waarschijnlijk al door had met de titel van mijn post, en zeker als je verder leest :) ).

In het kader van de verkoop van mijn 100 jaar oude huis, ben ik bezig met het renoveren van de trap met draai onderaan. Sommige treden waren gebarsten, stonden niet meer pas maar voornamelijk, de onderste treden 5cm en de hooste 30cm. Dus ik heb het idee opgevat om alle treden te verhogen zodat alles beter uit komt. De treden in de draai heb ik bewust wat hoger gemaakt om ook de helling hogerop de trap wat minder steil te maken. Het is een hele karwij en als doe het zelver heb ik me al meerdere weekends afgevraagd of dit project wel zo'n goed idee was, maar so far, so good

Nu komt het.
Ik wilde eerst voor rubberwood gaan maar ben om de prijs te drukken toch maar gebogen voor spruce. Bij het afhalen van de platen had ik zo al mijn twijfels. Het is erg licht hout. Nu ik ermee werk, heb ik ook gemerkt dat het niet echt tegen een stootje kan, je kan er ook zo met je nagel een (diepe) kras in maken.

Wat is jullie advies?
  • Kan je dat nog "oplossen" met een stevige lak - in meerdere lagen - die het oppervlak alsnog stevig genoeg maakt om als trap te dienen?
  • Zijn er fineren waarmee je toch een beter resultaat kan boeken?
  • Planken erop?
  • Nog iets helemaal anders waar ik niet aan gedacht heb?
Alvast bedankt om mee te denken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dus ik heb het idee opgevat om alle treden te verhogen zodat alles beter uit komt.
hoeveel verhoog je de treden ?
is de optrede nadien constant ?
toch maar gebogen voor spruce. Bij het afhalen van de platen had ik zo al mijn twijfels. Het is erg licht hout.
spruce = spar, dus naaldhout
het meeste naaldhout is inderdaad zacht
Zijn er fineren waarmee je toch een beter resultaat kan boeken?
Planken erop?
fineren is nog een pak werk
planken verhogen de treden nog een keer

speciaal om trappen te vernieuwen zijn er overzettreden op de markt
 

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
@ZotVanHout: De eerste treden in de bocht zijn hoger ~20cm. Vanaf het rechte stuk na de bocht kan ik nog kiezen maar dat gaat uitkomen op 176mm per optrede denk ik.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
@ZotVanHout: De eerste treden in de bocht zijn hoger ~20cm. Vanaf het rechte stuk na de bocht kan ik nog kiezen maar dat gaat uitkomen op 176mm per optrede denk ik.
Een verschil van meer dan een paar mm is erg verraderlijk om op te lopen, erg mee oppassen.
Stevige lak heeft geen noemenswaardig draagvermogen en is vooral bedoeld als slijtvaste laag.
Fineren lijkt me ook niet zinvol.
Lakken en accepteren dat e.e.a. snel slijtplekken vertoont lijkt de meest logische oplossing.
Je hebt het erop gelijmd?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Vuren trappen zijn niets speciaals, maar als je met de optredes gaat rommelen, gaat er iemand een doodssmak maken. Wat bedoel je nu met die 5 cm en 30 cm? Als je je huis gaat verkopen, dan zijn vuren overzettreden toch prima? Daar is je originele trap vermoedelijk ook van gemaakt.
 

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
@vandikte : yep erop gelijmd in combinatie met schroeven en nog wat tussenschotten ook om echt zeker te zijn dat het stevig is. Als er ooit een orkaan komt, blijft volgens mij als laatste de trap staan 😅.

@chevy66 : De eerste trede van de trap was ~5cm hoog wat niet logisch is de treden daarna ~180mm. De laatste trede komt nu 300mm onder het vloeroppervlak boven uit, wat echt levensgevaarlijk is. Het lijkt dus alsof de trap in zijn geheel een beetje te hoog gezet is en een trede bovenaan mist.

Om dat dus aan te pakken maakte ik in de bocht de optreden wat hoger om wat hoogte te winnen. Dat voelt niet onnatuurlijk aan omdat de treden zelf dieper zijn. Vanaf het rechte stuk gaan de treden 176mm worden, dan komt de laatste trede op 176mm onder het vloeroppervlak van de bovenverdieping uit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Volgens mij moet je de trap even optillen. Dan kom je met je optredes weer aardig goed uit. Waardoor is deze situatie ontstaan? Is het wel de originele trap?
 

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
@chevy66 : het huis heb ik dik 10 jaar geleden gekocht en helemaal verbouwd/laten verbouwen, van de kelder tot boven is het ooit leeg geweest. Ik vermoed dat er toen minder goed rekening is gehouden met de hoogte van het vloeroppervlak. De steunbalken boven heb ik ook ooit eruit gehaald en vervangen door dikkere balken. De hoogte heb ik echter niet gewijzigd van het vloeroppervlak.

De trap is de originele voor zover ik weet. Eruit halen en hoger zetten is inderdaad misschien de betere oplossing. De trap is mee ingewerkt in de bezetting die ik ook 10 jaar geleden heb laten plaatsen. Optillen is niet zo eenvoudig. Ook is de staat van de treden zodanig dat ik me eerst had bedacht om gewoon de treden te verhogen. Ondertussen heb ik de bocht gedaan, hier en daar gezaagd in de trap en alles dicht gelijmd dus hij zal nu blijven staan zoals hij is.

Maar ik vermoed dat overzettreden wel een optie te overwegen zijn. Ik vermoed dat ik het huis ga verkopen met de spruce constructie die an sich wel OK oogt, samen en een offerte voor overzettreden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
goede kwaliteit vuren (= spruce) is prima voor vuilwek trap.
bedoel jij met hoogte de breedte (aantrede) of de staphoogte (optrede)

leg er gewoon van die halve maantjes op tegen het slijten en schilder de rest
 
Laatst bewerkt:

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Met diepte bedoel ik de diepte van de trede (de maat van je voet om het zo maar te zeggen), de optrede is idd de staphoogte of stoot of niveau verschil tussen de 2 treden.

Wat bedoel je net met vuilwerk trap? Een trap waar schteraf nog op geschilderd moet worden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een rubberwood trap?

Halve maantjes is inderdaad ook nog een idee!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
jij hebt het over verschillende hoogtes niet over diepte in je verhaal wat wat bedoel je met verschilde hoogtes
een verschil in aantrede of in optrede?
Trappen met verschil in optrede moet je niet doen
die lopen waardeloos zelfs mensen die het weten gaan daar of en toe onderuit.

Bij een trap met een kwart zet je de aantrede op de looplijn uit en daar hou je hem in principe overal gelijk.
uiteraadt verloopt op de rest van de trede de aantrede wel anders krijg je hem niet de bocht om.

vuilwerk betekend dat je de trap bekleed bijvoorbeeld met tapijt.
en aan de onderkant met gaas en stucwerk.
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
149
45
Voor een trap mag de optrede niet meer verschllen dan 2mm onderling, eventuele maatverschillen moeten worden opgevangen in de eerste optrede, waar het verschil dan maximaal 6mm mag zijn ten opzichte van de overige optredes.

Vuistregel voor optredes en aantrede is 2x optrede + aantrede = 590mm (soms wordt er wel wat gespeeld met deze waarde, maar dan wel met maten tussen 570 en 630mm), deze waarden zijn afgestemd op de staplengte en zorgen ervoor dat een trap prettig beloopbaar is.IMG_20210213_170712.jpgBron: Trappen (Polyvalente opleiding houtbewerking) H. van Daele - V. Seys, ISBN 978 90 455 1021 7
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.