Splitsen voorkomen

Heja

Nieuw lid
31 okt 2024
4
0
69
Antwerpen
Hoi, ik heb twee eiken boomschijven van 10cm dik waarvan ik een tuintafelblad wil maken. Beide schijven beginnen te splitsen. Ik zou dat splitsen willen beletten door er gegolfde verbindingsplaten dwars in te slaan. Ik weet dat zulke platen bestaan maar ik ken de benaming niet en weet niet waar te kopen. Iemand een idee?

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.463
1.090
Omgeving Leiden
Golfkrammen, maar weet geen adres.
Ik betwijfel of dat sterk genoeg is en of die dan niet ergens anders barst.

Zie ook :

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Heja

Heja

Nieuw lid
31 okt 2024
4
0
69
Antwerpen
Inderdaad, het is een ronde schijf van 10 cm dik en de barst zit in het platte gedeelte. De diameter van de schijf is 70cm. Het is Franse eik die ik meegebracht heb uit de Auvergne, afkomstig van een boom die gesneuveld is tijdens een lokaal hevig onweer eind augustus. Beide schijven drogen buiten in een overdekte ruimte, er is geen haast bij.

Heja

Nieuw lid
31 okt 2024
4
0
69
Antwerpen
Golfkrammen, maar weet geen adres.
Ik betwijfel of dat sterk genoeg is en of die dan niet ergens anders barst.

Zie ook :
De golfkrammen vind ik tot nu enkel in smalle breedtes (tot 3cm) om te gebruiken met een tacker. Ik ben op zoek naar bredere golfkrammen maar ik ben al flink gevorderd in mijn zoektocht 👍

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.918
1.147
Leeuwarden
Afhankelijk van de huidige vochtigheidsgraad zul je daar niet veel aan kunnen doen volgens mij, hooguit enigszins beperken als je het heel gecontroleerd kunt laten drogen. achteraf kun je er mooi op inspelen door bijvoorbeeld vlinders in te zetten. Zie hieronder mijn oplossing.

IMG_2907.jpegIMG_2976.jpeg

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
128
86
Venlo
Pentacryl is een houtstabilisator die wordt gebruikt door beeldhouwers, draaiers en meubelmakers. Vermindert de vorming van scheuren in groen hout tijdens de droogfase. De eigenschappen van dit product komen vooral op gedraaide onderdelen volledig tot hun recht. Reduceert scheurverliezen tot minder dan 1%. Pentacryl reageert niet met de stoffen in het hout, waardoor het een schoner en lichter uiterlijk krijgt.

Toepassing: met een kwast op het kruislings gesneden hout uitstrijken, of het hout in de oplossing steken. Voorwerpen behandeld met Pentacryl kunnen worden gelijmd, geëtst, geverfd of geolied. Hoe vochtiger het hout, hoe dieper het product indringt.

• Leuk

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.352
782
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je hebt ook geen gelukkige houtsoort uitgekozen. Eiken is geliefd als brandhout omdat het gemakkelijk klooft. Die zwakheid in het hout is precies wat je nu tegenkomt.

Let je wel op dat je RVS golfkrammen gaat zoeken? Gewoon of verzinkt ijzer zal reageren met het looizuur in eiken, en dat geeft intens zwart/blauwe vlekken in het hout, en het ijzer zal dunner en dunner worden en mogelijk niet meer de krachten op kunnen vangen.

Ik ben er, ondanks een aantal pogingen, nooit in geslaagd een dunne eiken kopshouten schaal heel te houden bij het drogen. Ik denk dat je kans om een dikke schijf heel te houden richting 0 gaat.

Ik vraag me zelfs af of het niet handiger is zo'n schijf niet langzaam, maar snel te drogen.
Als het langzaam gaat, denk ik dat de kans op 1 grote scheur van buiten tot aan de binnenkant, groot is. Als het snel gaat, heb je misschien over het hele oppervlakte kleine scheurtjes, maar dan misschien geen enkele grote scheur.

En bij snel denk ik aan een dakbrander, trouwens, dus echt snel.
Maar ook dit is wat ik denk, ik geef geen garanties!

• Leuk

HTM

Nieuw lid
12 feb 2017
8
3
Kun je hem niet helemaal doorzagen, laten drogen en dan weer verlijmen?
Weet niet of je dat helemaal onzichtbaar kunt doen.

• Leuk

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
658
423
Twente
Afhankelijk van hoe droog het hout nu is zou ik er nu geen kram inzetten. Waarschijnlijk krijg je dan een scheur op een andere plek. Voor binnen zou je die ene scheur kunnen patchen zoals Athanor al aangaf Splitsen voorkomen .

Misschien moet je je verwachtingen aanpassen aan het hout.

Er zijn hier veel mensen die je kunnen helpen om mee te denken voor een ander goed ontwerp voor je mooie eiken, binnen of buiten.

• Leuk

Heja

Nieuw lid
31 okt 2024
4
0
69
Antwerpen
Inderdaad, misschien moet ik m'n verwachtingen bijstellen. Ik heb goeie, fijne tips gekregen. Die van Athanor is me niet ontgaan. Ik kijk nog even aan hoe het droogproces van deze boomschijven verder verloopt ..... misschien zet ik ze aan elkaar met vlinders of ik maak er vier halve rondjes van. Bedankt voor de reacties!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.