Spleetjes vullen met cyanoacrylaatlijm

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
324
4
Oost-Vlaanderen, België
Hallo,
Ik ben vormen aan het maken uit berkenmultiplex. Elke zijde heeft een andere hoek, hier en daar sluiten de langshoeken niet perfect aan aan de buitenzijde, zie foto.

1719410666290.jpeg

Er is hier een daar een spleetje aan de buitenkant. De plaatjes sluiten op die plaatsen wel voor het grootste deel van de 18mm dikte mooi aan, enkel de buitenkant staat daar een heel klein beetje open. Minder dan 1mm spleet.

Voor ik ze afwerk met epoxyverf, vul ik de kleine spleetjes momenteel op met Famowood. Ik vraag mij af of ik dit niet beter met een soort van cyanoacrylaatlijm doe (welke?).

Minder kans dat dat barst als er toch nog wat beweging op komt?




1719410864821.png
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
dat kan prima in combinatie met wat schuurstof of een ander poedervormige toevoeging
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
539
64
munstergeleen (Lb)
Bedenk wel dat bij de methode met de secondenlijm of zelfs met houtlijm en schuurstof het hout wordt afgesloten. Ga je een transparante afwerking gebruiken (olie of beits) dan loop je grote kans dat de reparatieplek zichtbaar blijft omdat de beits of olie niet in het hout trekt. Even een proefstukje maken is aan te raden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
814
869
de buurt van den bosch
Ik heb laatst de oogjes van mappa burl gevuld met houtskool(roet) en daarna voorzichtig een paar druppeltjes ca lijm er in laten vallen.Dit laten drogen en daarna afgewerkt met schaaf en schuurpapier.Hierna afgewerkt met olie en er is niets te zien.Dit is wel iets anders dan wat jij bedoelt maar ik denk wel dat het kan.
Ik heb het gedaan met doseernaaldjes speciaal voor ca lijm.
Zoals hierboven aangegeven even een teststukje maken.
 

Bijlagen

  • DSC01013.JPG
    DSC01013.JPG
    81,3 KB · Weergaven: 19
  • Leuk
Waarderingen: Bram

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
op zo'n vraag heb ik reeds een paar keer structan van rectavit aanbevolen
die komt - zoals jij - ook uit oost-vlaanderen
er zijn een paar varianten
maar het hele verhaal ga ik hier niet dupliceren
zoek hier, en je vindt meer info

 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
Bedenk wel dat bij de methode met de secondenlijm of zelfs met houtlijm en schuurstof het hout wordt afgesloten. Ga je een transparante afwerking gebruiken (olie of beits) dan loop je grote kans dat de reparatieplek zichtbaar blijft omdat de beits of olie niet in het hout trekt. Even een proefstukje maken is aan te raden.
Als je afwerkt met epoxy verf zoals @Bram wil gaan doen is het bovenstaande m.i. geen belemmering.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
229
123
Voor deze toepassing zou ik zelf gewoon wat houtlijm met zaagsel (fijn houtstof) gebruiken.
Je hebt toch al lijntjes door de multiplex, dus als een lijntje lijm een iets andere kleur heeft zal dat niet opvallen. Zeker niet als je het gaat verven.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
841
208
zou stoelen dokter lijm geen oplossing voor je kunnen zijn.
o.a. bij Baptist
 

Bijlagen

  • IMG_0532.png
    IMG_0532.png
    153,4 KB · Weergaven: 13
  • Leuk
Waarderingen: Bram

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
secondelijm is in seconden droog helemaal als je het met een fijne vulstof berooid
wat grotere plekjes herhaal je dit een paar keer.

je kan dus tijdens het schuren vullen en door.
houtlijm en de meeste andere vulmiddelen moeten drogen en krimpt ook nog.
verder voegen die meestal ook geen sterkte toe
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.