spleet uitvullen tussen muur en kast

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Naast de open haard hadden wij een "verborgen" ruimte waar de vorige bewoner zijn TV wilde laten verdwijnen. De truc is nooit gelukt, maar we zaten wel met 20cm loze ruimte.
Dus heb ik de stucplaat weggehaald en twee kasten gemaakt, hierover later een post over het maken.

Nu had ik alles al smaller gemaakt dan in eerste instantie gepland, maar moest ik toch nog aardig wat stucwerk weghalen om de kast op zijn plek te kunnen tillen. Aan de rechterzijde is de spleet klein genoeg dat ik met een beetje kit alles dicht heb, links is dat geen optie.
Nu kun je hopelijk op de linkerzijde van de foto zien waar ik een oplossing voor zoek: Hoe moet ik de spleet met de muur afwerken, of hoe krijg ik hier een nette afdeklijst tegenaan?
Is de eenvoudigst manier om gewoon een afdeklijst te halen en deze dan met de decoupeerzaag langs de aftekenlijn te zagen?

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • IMG_5087.jpg
    IMG_5087.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 151

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Voor kieren die te breed zijn voor kit kun je nog eens kijken naar Knauf Renoband. Kieren tot een cm krijg je daar wel mee dicht, eventueel in meerdere lagen. Meeschilderen met de muur, en je ziet er vrijwel niks meer van. Met een afwerklijst wordt dat al wat lastiger.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Voor kieren die te breed zijn voor kit kun je nog eens kijken naar Knauf Renoband. Kieren tot een cm krijg je daar wel mee dicht, eventueel in meerdere lagen. Meeschilderen met de muur, en je ziet er vrijwel niks meer van. Met een afwerklijst wordt dat al wat lastiger.
Weer wat geleerd. De muur moet sowieso deels opnieuw gewit worden, hopelijk is het kleurverschil beperkt hoewel ik pas vorige zomer alles opnieuw heb gewit.
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Nog een tip: als je de kast afplakt met schilderstape kun je met een plamuurmes de kier mooi volstoppen met Renoband. Eerste gang lekker grof volproppen, laten drogen, en daarna een tweede gang netjes afstrijken met wat Renoband op het plamuurmes. Het is vreemd spul, weegt niks, maar droogt mooi hard op en is goed over te schilderen..
 

Ectholian

Nieuw lid
2 jan 2017
15
3
Eventueel een kitstrip kopen; die plak je in de hoek. Zelf even beoordelen of je dat wel/niet mooi vind staan.
En anders heel veel kit, en met een rond kwasje met zeepsop mooi glad strijken.

Renoband en dat soort middelen zijn niet flexibel toch? Ben bang dat het redelijk snel losbarst, omdat die kast waarschijnlijk hier en daar nog wel wat tordeert door gebruik enzo?
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Als alternatief voor Renoband kan ik je polyfilla f220 aanraden. Daar heb ik flinke gaten en sleuven mee opgevuld, en deze is flexibel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Het mooiste is m.i. de kier te verdelen over de twee zijden (dus kast centreren) en opvulstroken in schaduwstijl aan te brengen (dus iets terugliggend t.o.v. het corpus). Is qua aftekenen wel veel werk, en je moet het ook zuiver zagen (ietsje naar achteren wijkend). En van binnenuit het corpus wat latjes aan de buitenkant vastschroeven om de opvulstroken in wat lijm of kit tegenaan te drukken (en dan met een paar schroeven fixeren).
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
@bert vander Veen:
Mooi verdelen heb ik al geprobeerd, maar loop tegen twee zaken aan.
1. de haaklatten hebben zoveel wrijving dat schuiven lastig is;
2. de linker kast zit aan de bovenkant helemaal klem tegen de muur nadat ik al bijna een centimeter aan stuc heb weggehaald, ik heb de kast van onderen erin moeten hangen;

Dat maakt verhangen lastig.

De oplossing met de schaduw was niet in mij opgekomen en wil ik zeker een keer proberen in een volgend project.

De oplossing wordt zoals ik nu heb bedacht: rechts netjes afkitten tegen de muur, links de spleet vullen, maar niet tot tegen de kast, dan afkitten en als laatste alles witten en verven.

De kast zal ik wel al eerder helemaal aflakken omdat de verlichting ook nog ingebouwd moet worden zodat mijn vrouw de kast in gebruik kan nemen.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Dat lichtgewicht vulmiddel (à la knauf renoband/polyfilla/red devil) hebben ze ook in een kitkoker van verschillende merken (den braven/kelfort/etc) en noemen ze dan gipsnaadvuller/ gipsplaatvuller/ plasterboardfiller. Dit is iets makkelijker aan te brengen in kieren, en je kan het daarna wel bijwerken/ gladstrijken met een plamuurmes, het voordeel t.o.v. kit bij bredere voegen is dat het niet hol gaat staan na het drogen, en als het hard is kan je het schuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: nijb_jan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.