Spindle gouge slijpen

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik heb wat moeite met het slijpen van mijn profileergutsen (spindle gouges) op de ProEdge.

De Sorby 840 6mm en 840H 10mm hadden origineel een mooie ronde vorm.
Maar deze heb ik intussen aardig 'verknald', en ik krijg ze niet meer zoals ze origineel waren.

6mm is heel puntig geworden aan de zijkanten, en ook niet recht.
10mm loopt in het midden spits toe ipv netjes rond.
photo5976708139736741308.jpg
photo5976708139736741309.jpg

photo5976708139736741310.jpg


Nu heb ik al aardig wat video's bekeken op Youtube, maar ik vind alleen maar dingen over de afruwguts en schalenguts.
Kunnen jullie mij vertellen hoe ik deze gutsen weer netjes krijg met de ProEdge?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Met een vrij eenvoudig te maken hulpstuk is dat wel weer te repareren. Google eens op 'spindle gouge sharpening jig' om te zien welk hulpstuk ik bedoel. Er is vast met wat handigheid een versie te maken voor jouw slijpmachine. Met zo'n hulpstuk gaat het nog steeds niet vanzelf maar het hulpstuk helpt je de juiste bewegingen af te dwingen onder de juiste hoeken.

Overigens is de geometrie van houtdraaigutsen en beitels niet in beton gegoten, als het voor je werkt mogen ze best afwijken van de catalogushoeken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je zou kunnen beginnen met hem opnieuw te slijpen als 'afruwguts' - dus zonder vleugels (plat op de beitelsteun van je slijper en dan alleen maar ronddraaien over de lange as van de guts), en daarna de vorm erin door de guts op zijn kop (geul onder) op de steen (of slijpband) te leggen en er een vorm in de slijpen door het handvat op te tillen. Zo kun je redelijk nauwkeurig en beheerst een vorm voor de vleugels vastleggen. Daarna met een slijphulp als de Oneway varigrind de vleugels scherp maken; zonder de vorm nog te beinvloeden.
Ja, je gaat zo wel een stuk van je guts afhalen, maar dat gebeurt waarschijnlijk ook wel als je de vorm er vanuit wat je nu hebt weer terug in probeert te krijgen, met een kleinere kans dat het (in 1 keer) goed gaat...
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Uit de hand? Ik gebruik het tormek hulpstuk sv 185/6 bij de ProEdge. Als je uit de hand slijpt, wat wel kan, moet je op de steunplaat twee hulplijnen tekenen die een hoek van ongeveer 50 grd maakt met de loodlijn op de band. Je begint overigens door de bovenkant van de vouw iets af te slijpen bijv op 45 grd. Tussen die twee lijnen rol je de guts. er is ook een vidoe van, eens kijken of ik die nog vinden kan.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Bedankt allemaal!
Het heeft zeker geholpen, want nu zie ik ook in wat ik fout deed.

Ik draaide gewoon te ver door tijdens het slijpen, waardoor je scherpe hoeken maakt.. aldoende leert men zullen we maar zeggen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Beitels slijpen is makkelijk, maar je moet wel weten hoe het gedaan moet worden, hier is een video die Ik recommend, uitleg is gemakkelijk te begrijpen.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.