Spelkist Kolonisten van Catan

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Enkele weken geleden zocht ik naar mooie voorbeelden voor een spellenkst voor Catan, maar vond ik nog niet zoveel moois. Inmiddels heb ik een ontwerp gemaakt, is mijn kist af, en ben ik er best tevreden over. Ik heb geprobeerd de kist nog wat hanteerbaar te houden, en heb daarom ook vrij veel dun triplex (4mm) gebruikt in alle kleine bakjes.
De kist is gemaakt van essenhout met als bovenkant een oude plank eiken, voor het contrast (en omdat de eigenaar van het spel dit nog had liggen). De kist zelf (met alle bakjes) weegt nu 3,5kg. Het is dus niet echt een reisversie geworden.
Het is nu een mooie kist met het spel voor 6 personen en de uitbreiding voor zeevarenden. ik ben zelf niet zo'n spelletjes-fan, dus over het spel zelf kunnen jullie me beter niets vragen.:)

DSC00910.JPGDSC00912.JPGDSC00913.JPG
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Hier is een ander topic van jaren terug over zo’n koffer.

 

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Ik kan de tekeningen die ik heb gemaakt wel uploaden, ik weet niet of dat duidelijk genoeg is:
 

Bijlagen

  • Catan_kist_001.jpg
    Catan_kist_001.jpg
    34,3 KB · Weergaven: 79
  • Catan_kist_002.jpg
    Catan_kist_002.jpg
    21,1 KB · Weergaven: 73
  • Catan_kist_003.jpg
    Catan_kist_003.jpg
    27,5 KB · Weergaven: 48
  • Catan_kist_004.jpg
    Catan_kist_004.jpg
    26 KB · Weergaven: 50
  • Catan_kist_005.jpg
    Catan_kist_005.jpg
    25,3 KB · Weergaven: 55

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Echt heel mooi gedaan !


Zijn die uitstekende pennen van die verbindingen niet relatief kwetsbaar?
Die pennetjes vind ik wel een leuk detail. ik kwam het tegen in een boek van Doug Stowe. Het zijn hele dunne pennetjes (4mm) van beuk. En ze steken ongeveer 2 mm uit. Afbreken zullen ze dan niet meer. In een eerder kistje heb ik ze ook toegepast en dat gaat al jaren goed. Toen heb ik de pennetjes zelf gemaakt met een deuvelplaat (veel werk en ze breken makkelijk). Nu kwam ik erachter dat de Gamma zo'n dun rondhoutje gewoon verkoopt voor 0,89.
De pennetjes zou je ook wel glad kunnen afwerken met de zijkant van de kist, maar ik denk dat dit sterker is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
298
118
Zuid Holland
Die pennetjes vind ik wel een leuk detail. ik kwam het tegen in een boek van Doug Stowe. Het zijn hele dunne pennetjes (4mm) van beuk. En ze steken ongeveer 2 mm uit. Afbreken zullen ze dan niet meer. In een eerder kistje heb ik ze ook toegepast en dat gaat al jaren goed. Toen heb ik de pennetjes zelf gemaakt met een heuvelplaat (veel werk en ze breken makkelijk). Nu kwam ik erachter dat de Gamma zo'n dun rondhoutje gewoon verkoopt voor 0,89.
De pennetjes zou je ook wel glad kunnen afwerken met de zijkant van de kist, maar ik denk dat dit sterker is.
Gaaf. Dank voor de uitleg!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.